گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

کاهش 500 هزار لیتر آب فضای سبز کاشان

خبر

شهردار کاشان خبر داد

کاهش 500 هزار لیتر آب فضای سبز کاشان
* شهرداری به شهروندان اطمینان می‌دهد با اقدامات انجام شده و ارائه آمار و ارقام مستند، شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ آب مصرفی در فضای سبز شهرداری خواهند بود.

 شهردار کاشان گفت: با اقدامات انجام شده مصرف آب فضای سبز شهرداری کاشان روزانه 400 تا 500 هزار لیتر کاهش یافته است.

سعید مدرس‌زاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این مقدار صرفه‌جویی در مصرف آب، رقم قابل ملاحظه‌ای است که باید به صورت شایسته اطلاع‌رسانی شود.

وی، با اشاره به آموزش مدیران و شهروندان به عنوان مهم‌ترین شاخص در مصرف بهینه آب افزود: توجه به آموزش به صورت جدی در دستور کار شهرداری قرار گرفته به طوری که از 200 ساعت در سال 89 به 2 هزار ساعت در سال گذشته افزایش یافته است.

شهردار کاشان خاطرنشان کرد: بخشی از آموزش‌های شهرداری به صورت پروژه‌ای انجام می‌شود و شهرداری به مدیر پروژه و سرکارگر و افراد، محدودیت‌های منابع آبی و روش‌های درست مصرف کردن آب را به صورت مستمر یادآور می‌شود.

این مسئول دلایل پرت و مصرف نادرست آب را در محورهای مختلف برشمرد و به صورت مشخص از فرسودگی شبکه، نوع گونه‌های گیاهی، روش‌های آبیاری و نبود آگاهی در زمینه اهمیت وضعیت آبی منطقه و ضعف‌های فرهنگی نام برد.

مدرس‌زاده یادآور شد: شهرداری اگر محدودیت و تهدید برای منابع آبی نیز نداشته باشد نباید فضای سبز را به صورت غرقابی آبیاری کند.

به گفته وی شهرداری در این راستا اقدام به لوله‌کشی خیابان شهید بهشتی تا چهار راه زیارتی کرده و آبیاری فضای سبز بلوار امام رضا(ع) را از غرقابی به آبیاری تحت فشار و قطره‌ای تبدیل کرده است.

این مسئول، وسعت فضای سبز شهرداری کاشان را 850 هکتار ذکر و عنوان کرد: از این مقدار 45 هکتار چمن‌ است که به طور متوسط هر روز یا یک روز در میان آبیاری می‌شود.

مدرس‌زاده تصریح کرد: شهرداری کاشان به دنبال گونه‌ای از چمن است که نیاز آبی آن حداقل 16 روز یک بار است تا با این جایگزینی مقدار قابل توجهی در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

وی، استفاده از پساب در فعالیت‌های عمرانی را یکی دیگر از اقدامات انجام شده در کاهش مصرف آب دانست و بیان داشت: شهرداری پساب استخر مروارید را که روزانه 20 تا 25 تانکر پانزده هزار لیتری است را به دلیل داشتن کلر به حال خود رها نکرده و این پساب را از طریق انتقال به حوضچه برای کارهای عمرانی استفاده می‌نماید.

شهردار کاشان با اشاره به کارتی شدن چاه‌های آب فضای سبز شهرداری کاشان، کاهش مصرف آب در فضای سبز شهرداری را با اهمیت خواند و اضافه کرد: شهرداری به شهروندان اطمینان می‌دهد با اقدامات انجام شده و ارائه آمار و ارقام مستند، شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ آب مصرفی در فضای سبز شهرداری خواهند بود.

به گفته این مسئول شاید شهرداری‌ها در گذشته عملکرد خوبی نداشته و دیدگاه‌های مردم نسبت به شهرداری منفی است، اما با اقدامات انجام شده دیدگاه‌های منفی شهروندان در حال تغییر است.

وی گفت: این شهرداری از 25 حلقه چاه به صورت کامل و تعدادی چاه به صورت سهمی برای آبیاری فضای‌های سبز به میزان 550 لیتر در ثانیه استفاده می‌کند که 7/ 98 درصد آبیاری فضای سبز شهرداری کاشان از طریق چاه‌ها و حدود 3 /1 درصد از طریق شرکت آب و فاضلاب تأمین می‌شو.

این مسئول اذعان داشت: آبدهی 25 هکتار فضای سبز به صورت بارانی، 235 هکتار کمربند حاشیه شهر به صورت قطره‌ای و 540 هکتار به روش سنتی است.

فضای سبز شهرداری کاشان 800 هکتار است که 45 هکتار آن چمن‌کاری و 205 هکتار گونه‌های گیاهی از جمله نارون، کاج تهران و کاج مشهد و 550 هکتار جنگل‌کاری و کمربند سبز حاشیه شهر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد