گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

فاجعه زیست محیطی در راه کاشان

خبر

فاجعه زیست محیطی در راه کاشان

مخازن طبیعی آب در حال نابودی است

پا به هفتمین سال خشکسالی متوالی در منطقه کاشان گذاشته‌ایم. منابع تأمین آب در شرایط بحرانی است. اگر در سال‌های آتی ترآبی اتفاق افتد. بارندگی به میزان کافی باشد. آنگاه با وجود فرونشست‌هایی که با آن مواجه هستیم دیگر مخازنی نخواهد بود تا آبی در آن ذخیره شود و این یک فاجعه زیست محیطی است که به صورت خزنده در راه کاشان است و نیاز به یک توجه جدی از سوی مسئولین شهری و مردم دارد.
ابوالفضل صدرایئه این مطلب را در نشست خبری گفت افزود: دشت کاشان در سال 57 منطقه ممنوعه اعلام شده است و حتی در زمان‌های ترآبی با متوسط بارندگی 123 تا 125 میلی‌متر منابع زیرزمینی با یک بیلان منفی روبرو بوده است.
این مقام مسئول یادآور شد بیلان منفی به معنی آن است که آب ورودی به منابع زیرزمینی کمتر از آب استحصالی است که باعث فرونشست زمین و از بین رفتن خلل و فرج و دانه‌بندی طبقات زیرین سطح زمین که مخازن طبیعی برای منابع آب است شده که این امر مغایر با توسعه پایدار است.
وی با اشاره به کمپکت شدن ‌لایه‌های زمین در اثر فرونشست‌ها و از دست رفتن قابلیت نفوذ‌پذیری و ذخیره‌سازی یادآور شد: زمانی که محلی برای ذخیره آب وجود نداشته باشد روان‌آب‌ها از دشت کاشان گذشته و وارد دریاچه نمک خواهد شد
صدرائیه با بیان این که تعداد چاههای شرکت آب و فاضلاب در سال 89 از 113 حلقه چاه به 123 حلقه در سال 90 افزایش پیدا کرده است تصریح کرد، علی‌رغم این که ده حلقه چاه نسبت به سال گذشته وارد مدار شده است ولی حجم آب استحصالی 142 لیتر کاهش داشته که با توجه به 7 سال خشکسالی متوالی نشان از آسیب جدی به منابع آب زیرزمینی و افت سطح استاتیک چاهها دارد.
مدیرعامل آبفای کاشان، افزایش کدورت آب استحصالی و هجوم آب‌های شور و افزایش EC  را واقعیاتی دانست که برای دشت کاشان اتفاق افتاده است.
وی رصد وضعیت آب‌های زیرزمین را ماهانه ذکر کرد و گفت: این اندازه‌گیری‌ها نشان از شدت هجوم آب‌های شور به طرف آب‌های شیرین دارد.
مهندس صدرائیه تصریح کرد: وجود هر کدام از این عوامل کافی است تا یک منطقه را با چالش مواجه کند و دشت کاشان تنها منبع آب در منطقه می‌باشد که همه این مشکلات را باهم و یک جا دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد