گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

کاشان در حیات و ممات آیت‌الله

گزارش

کاشان در حیات و ممات آیت‌الله

قسمت اول

برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت آیت الله یثربی درششمین روز از ماه مبارک رمضان طبق سنوات ۵ سال بدون حضور مسئولین بلندپایه شهری برگزار شد.

خبرگزاری ایلنا به صورت تلویحی به خلأ حضور مسئولین شهر در مراسم اشاره دارد. در بخشی از خبر آمده است: این مراسم با حضورانبوه مردم، جمعی از علمای حوره علمیه قم، کاشان، روحانیون، خانواده معظم شهداء، رئیس شورای اسلامی شهرکاشان، جمعی از مسئولین کاشان، کامران نماینده مردم اصفهان، منصوری نماینده مردم شهرستانهای، کاشان و آران و بیدگل، فیروزی نماینده مردم، نطنز، بادرود و قمصر در مجلس شورای اسلامی برگزارشد.
خواننده خبر می‌پرسد چگونه است کامران نماینده اصفهان در مراسم حضور دارد ولی جای امام جمعه، فرماندار و معاونین در مراسم آیت‌الله خالی است.
چنانچه گشتی در سطح شهر بزنیم با وجودی که یکی دو روز از برگزاری مراسم می‌گذرد اطلاعیه‌ها و بنرها و استندها که خبر از برگزاری مراسم می‌دهد، همه را به سوی مسجد حبیب بن موسی (ع) می‌خواند و این سوال مطرح می‌شود آیا بی‌خبری علت حاضر نشدن  مسئولین شهری در این مراسم است؟
فضای ایجاد شده و اخبار رسیده چند پرسش با خود به همراه دارد. نخست علت این همه تبلیغ و فراخوان برای مرد محبوب دوران قبل و بعد از انقلاب چیست؟ هدف آشکار و پنهان بانیان برگزاری مراسم چیست؟ علت حاضر نشدن مسئولین شهری در این مراسم حامل چه پیامی است؟ و پرسش‌های دیگر از این دست
بد نیست برای رسیدن به پاسخ مروری کوتاه به زندگی آیت‌الله داشته باشیم. آن هم نه از زبان یک یادداشت‌نویس یک‌لاقبا بلکه به گواه اسناد موجود و گفته‌های افراد نزدیک به بیت.

 آیت‌الله قبل از انقلاب

شکی نیست که مردم شهرستان کاشان به خصوص پشت مشهد و روستاهای اطراف از مریدان سفت و سخت آیت‌الله بودند. به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از این اعتماد که از پدر به ارث رسیده بود همچنان در بیت جاری و ساری است.
در بخش از اسناد ساواک در این ارتباط آمده است: «به طوری که از شواهد و قرائن برمی‌آید، {آیت‌الله} در باطن نظر خوشی با بعضی از برنامه‌های دولت نداشته ولی به خاطر حفظ موقعیت خود اینگونه مخالفت‌ها را در اجتماعات اظهار ننموده است. وضع اجتماعی و نفوذ محلی وی در حال حاضر در کاشان مطلوب و از این بابت در مرحله اول قرار دارد. طرفداران وی را بیشتر کسبه و زارعین محلی وی تشکیل می‌دهند. ضمناً وضع مادی خوبی دارد»*
یکی از حرفهای مورد تأملی که درمورد عملکرد آیت‌الله  در قبل از انقلاب گفته می‌شود جلوگیری ایشان از تخریب مجسمه شاه در اوج هیجانات انقلابی مردم است. وی با حضور در جمع مردم معترض آنان را از این کار منع می‌کند. نزدیکان بیت در توجیه این اقدام  معتقدند این کار برای جلوگیری از قتل عام مردم صورت گرفته است.

* یادنامه آیت‌الله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد