گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

سرمایه‌های خدا داده و بر باد رفته‌ی کویر

خبر 

پدر کویر ایران در همایش «کویر، تهدیدات و فرصت‌ها» تشریح کرد: 

سرمایه‌های خدا داده و بر باد رفته‌ی کویر 

تهیه خبر: ن - دارا   

پرویز کردوانی،رئیس مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران در همایش «کویر، تهدیدات و فرصتها» که در آران و بیدگل برگزار شد با تشریح موقعیت خاص منطقه، مسئولین را به استفاده از منابع خدادادی شهر نظیر باد،  آفتاب، دریاچه  نمک و ماسه کویر تشویق کرد.
وی در این ارتباط استفاده از آبگرم کن‌های خورشیدی را توصیه کرد و افزود این آبگرم‌کن‌ها با گنجایش 160 لیتری آب را تا دمای 80 درجه داغ می‌کند و مردم می توانند با نصب این وسیله در پشت بام خانه‌ها از آفتاب کویری نهایت استفاده را ببرند.
کردوانی باد را ساده ترین انرژی قابل تبدیل به برق دانست و از اینکه در این مناطق از این منابع خدادای استفاده نمیشود اظهار تاسف کرد.
وی همچنین وجود دریای گرانبهای نمک را از موهبت‌های این منطقه دانست و نداشتن کارخانه‌ای جهت بهره‌برداری از دریاچه نمک را به شدت مذمت کرد و تاکید کرد که مسئولان باید با دعوت از سرمایه‌گذاران از این منابع ذیقیمت به بهترین نحو استفاده کنند.
پرفسور کردوانی با اشره به فواید و ذکر 24 مورد استفاده‌ی ماسه بادی گفت: باید خدا را شاکر باشیم که خاک این منطقه از نوع ماسه است.
وی با اشاره به اینکه درست مصرف کردن ما را از خطر تمام شدن پس‌انداز ارزشمند آب‌های زیرزمینی دور می‌کند گفت: آب‌های زیرزمینی این منطقه هم جهت با شیب زمین است و همین مسئله باعث شده جنوب کاشان وضعیت سختی داشته باشد و هم چنین کاشان با حفر چاه‌های متعدد به کم‌آبی منطقه‌ی آران و بیدگل دامن زده است.
پرفسور در خاتمه از سرمایه داران خواست که سرمایه های خود را به جای خرید وسایل خدماتی در جهت کارهای تولیدی و مولد به کار گیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد