گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

کمبود منابع آبی یک دغدغه جهانی است

 خبر 

مدیرعامل آبفای کاشان در برنامه زنده «صبح اصفهان» : 

 کمبود منابع آبی یک دغدغه جهانی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان با حضور در سیمای مرکز اصفهان به تبیین چرایی و چگونگی صرفه‌جویی در مصرف آب پرداخت.
 مهندس ابوالفضل صدرائیه در گفتگو با مجری برنامه زنده «صبح اصفهان» گفت: ما باید این واقعیت را بپذیریم که کمبود منابع آب منطقه‌ای، استانی و کشوری نیست بلکه یک بحث جهانی است.  


مدیرعامل آبفای کاشان پرداختن سازمان یونسکو به مقوله آب و کمبود منابع آبی طی ده سال اخیر و نامگذاری یک روز به عنوان روز جهانی آب  را به عنوان یک دغدغه مهم این سازمان عنوان کرد و افزود: طی صد سال اخیر جمعیت دنیا سه برابر ولی افزایش مصرف بیش از 6 برابر شده است و این ناشی از رشد صنعت و کشاورزی به موازات رشد جمعیت می‌باشد.
صدرائیه تصریح کرد: هرچند حجم عظیمی از کره زمین را آب فراگرفته است ولی 5 / 2 درصد آن شیرین است و از این مقدار، بخش قابل توجهی را برف و یخچال‌ها تشکیل می‌دهند و با این وجود حجم بسیار کمی در اختیار ساکنین زمین است و قابلیت شرب دارد.
این مسئول در ادامه به تشریح وضعیت آب در کشور پرداخت و گفت: کشور عزیز ما ایران در منطقه‌ای با اقلیم گرم و خشک قرار گرفته و متوسط بارندگی حدود (یک سوم) دنیا و تبخیر 3 برابر متوسط جهانی است.
 

 

 

صدرائیه با بیان این که معتقد است؛  می‌بایست واقعیات موجود را پذیرفت و برای مردم بیان کرد و آنگاه برای آن چاره‌سازی و چاره‌جوی کرد افزود: اگر رفتار ما هوشمند باشد آنگاه تهدیدها را تبدیل به فرصت کرده و برای مصرف بهینه آب راهکار پیدا می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت آبفای کاشان با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در طول چند سال گذشته در ارتباط با نحوه مصرف، ابراز داشت: مقام معظم رهبری حکیمانه سالی را تحت این نام و در مورد مصرف اختصاص دادند و می‌‌توان گفت توجه به مدیریت مصرف و حتی تأمین آب مربوط به یک ارگان خاص نیست و یک وظیفه همگانی است.
مدیرعامل آبفای کاشان با بیان چند نمونه روش‌های بهینه مصرف کردن آب را ساده و بی‌هزینه عنوان کرد و گفت: در استفاده از وسایل آب‌بر مثل ماشین‌ ظرفشویی و لباسشویی کافی است توجه داشته باشیم از این وسایل با ظرفیت کامل استفاده کنیم که با این روش برای یک خانواده در طول یک ماه 4 هزار لیتر صرفه‌جویی آب اتفاق خواهد افتاد.
وی صرفه‌جویی در آب را مستلزم تغییر در رفتار شهروندان دانست و گفت: با کارهایی ساده مانند کاهش یک دقیقه زمان دوش گرفتن و جارو زدن کف حیاط به جای شستشو با آب و تعبیه سایبان برای کولرهای آبی می‌توانیم استفاده مطلوبی از آب داشته باشیم و مصرف را مدیریت کنیم.
مدیرعامل آبفای کاشان افزود: در تحقیقی که شرکت آبفای کاشان با همکاری دانشگاه کاشان انجام داد مشخص شد مصرف متوسط کولرهای آبی در کاشان بیش از 200 لیتر در شبانه‌روز است.
صدرائیه این مصرف را بیش از مصرف سرانه شهروندان دانست و گفت:  مصرف سرانه شهروندان کاشانی که 160 – 150 لیتر در روز  هست. و همانطور که گفته شده با تعبیه یک سایبان روی کولرهای آبی می‌توانیم این مصرف را کاهش دهیم.
مدیرعامل آبفای کاشان نقش زنان خانه‌دار را در مدیریت مصرف آب حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: بخش عمده مدیریت و صرفه‌جویی مصرف آب بر عهده خانم‌ها در خانواده می‌باشد.
وی افزود: با تأکید به نقش خانم‌ها می‌توان نتایج قابل قبولی در مدیریت و مصرف بهینه آب حاصل شود.

نظرات 2 + ارسال نظر
علی رضا دوشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:52 ق.ظ

راجع به مطلبت در بخش نظرات وبلاگ علوی
مشکل کتاب من نیست. مشکل اساسی سامانه ی توزیع کتاب در کشور است. متاسفانه یک کارخانه ی پفک نمکی سامانه ای برای توزیع در همه ی شهرها و روستاهای کشور دارد اما کتاب این گونه نیست. چرا باید نمایشگاه کتاب ایران فروشگاه کتاب باشد؟ در باره ی رادیو معلم باید بگویم این کتاب فقط در 1 کتابفروشی کاشان و 3 کتاب فروشی آران و بیدگل عرضه می شود و خوشبختانه تا کنون حدود 300 جلدش به فروش رفته است. مسلما اگر مجالی برای حضور در 1000 شهر دیگر ایران می داشت اوضاع این گونه نبود. البته این مشکل من نیست و در جامعه 75 میلیونی ایران با 80 در صد با سواد 1 و نیم میلیون فرهنگی 4 میلیون دانشجو و حدود 15 میلیون آدم با تحصیلات دانشگاهی میانگین شمارگان کتاب حدود 1500 نسخه است. نکته ی دوم عدم مطالعه ی جامعه ی ایرانی است. برای نمونه آرادن و بیدگل فقط یک دکه ی مطبوعاتی دارد. نکته ی سوم این است مسئول ادارات فرهنگی شهرستان در قبال اتفاقات فرهنگی مثل چاپ کتاب و نشریه وظایفی دارند که از آن اگاهی نداشته و به آن پایبندی ندارند.

علی رضا جان
سلام
حرف من کلی بود و کتاب حضرتعالی را هدف نگرفته است. با این وجود اینگونه که شما می‌گویید که کتاب شما در چهار کتابفروشی 300 تا فروش رفته باید مطلب علوی به گونه‌ای دیگر تنظیم شود و از حالت ننه من غریبم دربیاید.
درود بر شما
رفیعی

علی رضا دوشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 04:42 ب.ظ

من نگفتم در این ۴ کتابفروشی ۳۰۰ تا به فروش رفته. حدو ۵۰ تاش کتابفروشی بقیه هم خریداران شخصی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد