گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

تعطیلی برخی کارگاههای گلابگیری

خبر

عضو شورای شهر قمصر:

سیاست یک بام و دو هوا برخی کارگاههای گلابگیری را تعطیل کرد

مشکل صنعتگران پیراکشاورزی نظیر گلابگیران ، نخود پزان و چای کاران با هدفمندی یارانه ها افزون شده به گونه‌ای که تنها در بخش گلابگیری تعدادی از کارگاه‌های گلابگیری به دلیل بالارفتن قیمت گاز تعطیل شده‌اند.


کاشان - ایلنا: عضو شورای اسلامی شهر قمصر گفت: پس از هدفمندی یارانه‌ها عمده مشکل صنعت گلابگیری در شهر قمصر با سابقه چند ساله هنوز پا برجاست.

عبدالله عزیززادگان عضو شورای اسلامی شهر قمصر در گفتگو با خبرنگار ایلنا در کاشان با انتقاد از عدم توجه مسئولین نسبت به مشکلات گلابگیران در شهر قمصر و دیگر مناطق رایج صنعت گلابگیری پس از هدفمند شدن یارانه‌ها گفت: طی جلساتی که با مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد استان و امور تعرفه‌های شرکت گاز در تهران داشته‌ایم ضمن موافقت به اخذ هر متر مکعب گاز به مقدار ۱۴۵ ریال برای گلابگیران زحمتکش این شهر و دیگر صنوفی چون صنایع تبدیلی مثل نخودپزان آذربایجان و چای سازیهای لاهیجان متأسفانه در سال جاری مجدداً این مبلغ به حالت اولیه بازگشته است.

وی گفت: با شروع اجرای ‌هدفمندی یارانه‌ها متأسفانه ستاد هدفمندی یارانه‌ها بدون در نظر گرفتن مصرف بالای صنایع تبدیلی کشاورزی قیمت گاز مصرفی این صنعت را متری ۱۰۰۰ ریال یعنی بالا‌ترین قیمت را در نظر گرفتندکه موجب تعطیلی تعدادی از کارگاههای گلابگیری در این شهر شده است.

عزیززادگان افزود: با وجود این معضل تولید کنندگان گلاب و عرقیات با رایزنیهایی که با این شورا داشتند با صنف نخودپز آذربایجان و گلخانه داران اصفهان و صنف چای ساز (لاهیجان) تبادل نظر شد و مکاتباتی که با کمیسیون اصل نود مجلس و امور تعرفه‌های شرکت گاز کشور و ستاد هدفمندی و دبیر هدفمندی یارانه‌ها و دفتر حقوقی سازمان جهاد کشاورزی (جناب آقای اوجی – مدیر عامل محترم شرکت گاز کشور) داشته‌ایم مقرر شد موقتاً‌ از تاریخ اول آبانماه ۹۰ تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۹۱ قیمت مصرفی صنایع تبدیلی روستایی و کشاورزی از ۱۰۰۰ ریال به ۶۰۰ ریال تقلیل یابد که ضمن تشکر از همکاری نهادهای یاد شده باید گفت صنایع تبدیلی روستایی پیراکشاورزی شش ماهه اول سال نیازبه تقلیل قیمت گاز دارند و گرنه زمستان غالب صنایع تبدیلی و پیراکشاورزی ماده اولیه‌ای ندارند که نیاز به مصرف گاز داشته باشند.

وی در پایان گفت صنایع تبدیلی کشاورزی بالا‌ترین حرف را می‌زنند و کشاورزی تنها گندم و جو و شلغم و هلو نیست بلکه صنعت گلابگیری و عرقیات و گلخانه‌ها و صنایع چای سازی و نخودپزی هم هست.

براساس آمار اداره جهاد کشاورزی شهرستان کاشان بیش از یک هزار واحد گلابگیری سنتی با ۳۵۰۰ دیگ و بالغ بر ۴ هزار نفر اشتغال دراین شهرستان مشغول فعالیت هستند که با این سیاست یک بام و دو هوا اشتغال این تعداد افراد با تهدید جدی بیکاری مواجه هستند.

 در دو مقطع زمانی با گلاب ناب قمصر خانه خدا بهترین نقطه روی زمین کعبه در اول شعبان و هشتم ذی الحجه شستشو می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد