گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

منابع آب زیرزمینی یک پس‌انداز است

خبر

پرفسور کردوانی :

منابع آب زیرزمینی یک پس‌انداز است و می‌بایست برای نسل‌های آینده حفظ شود

آب‌های زیرزمینی یک پس‌انداز است و می‌بایست برای نسل‌های آینده حفظ شود.
پرفسور پرویز کردوانی در همایش «کویر؛ تهدیدات و فرصت‌ها» که به کوشش فرمانداری و شهرداری و در سالن اجتماعات مدرسه ابریشم چی آران و بیدگل برگزار شد با بیان این مطلب گفت: با گذر زمان و افزایش جمعیت و ارتقاء فرهنگ نیاز به توسعه شهر و فضای سبز و کشاورزی بیشتر می‌شود و غالب اینها از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌کنند در صورتی که آب‌های زیرزمینی مانند پس‌اندازی است که می‌بایست برای نسل‌های آینده حفظ و نگه‌داری شود.
پدر کویر ایران افزود: اگر برداشت از منابع زیرزمینی در قسمت کویر مرکزی از کوه البرز تا خلیج فارس و از زاگرس تا افغانستان و پاکستان به همین صورت ادامه پیدا کند تا 60 – 50 سال دیگر نه قمی وجود دارد و نه کاشان ونه گرمساری خواهیم داشت و نه سمنان
کردوانی منابع آبی زیرزمینی در منطقه آران و بیدگل را فقیرترین نقطه دشت کاشان عنوان کرد و گفت: موقعیت شما خیلی بد است ولی به طرف ابوزیدآباد و کاشان که می‌رویم وضع بهتر می‌شود و علت این امر شیب زمین در منابع زیرزمینی است که به طرف دیگر مناطق است.
کردوانی با انتقاد از برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی در دشت کاشان تصریح کرد: الان سالی یک متر آب در منابع زیرزمینی پایین می‌رود و شوری آب سالی 100 میکرو بیشتر می‌شود که رک بگویم اگر این رویه ادامه پیدا کند تا 25 سال دیگر آران و بیدگل وجود نخواهد داشت.
این محقق با اشاره به فرهنگ استفاده از آب در دیگر کشورها گفت: در انگلیس سه روز بارندگی و یک روز آفتابی و در آلمان هم، بارندگی زیاد است با این وجود شهروندان با تعبیه بشکه‌ای دراز، آب باران را جمع‌آوری می‌کنند و برای آبدهی فضای سبز استفاده می‌کنند.
وی افزود: حتی برای آب خوردن، لیوان را پُر نمی‌کنند. لیوان را نصفه می‌کنند و می‌خورند و اگر خواستند مجدد لیوان را آب می‌کنند.

کردوانی گفت: وقتی شهردار و فرماندار و دیگر مسئولین به توسعه شهری و کشاورزی و صنعت و دانشگاه فکر می‌کنند باید در نظر داشته باشند که همه اینها آب می‌خواهد.
وی احداث بلوار‌های عریض و طویل را نکوهش کرد و گفت: خدمت فرماندار عرض کردم این بلوار ورودی آران و بیدگل که در حال ساخت آن هستید به اندازه یک آبادی آب می‌خواهد و باید برای تغییر آن فکری بکنید.
پدر کویر ایران گفت: وقتی شهردار برای شهروندان فضای سبز و پارک احداث می‌کند و غروب مردم می‌آیند و قدم می‌زنند و می‌گویند خدا پدر شهردار را بیامرزد ولی عزیزان توجه کنید؛ ما برای خوردن آب نداریم و این کارها قابل توجیه نیست.
وی با اشاره با آموزه‌ های دینی در ارتباط با صرفه‌جویی آب گفت: من نمی‌توانم فتوا بدهم ولی وقتی رهبری می‌گویند برای وضو فقط یک بار آب بریزید به این معنی است که اگر 2 بار آب ریختید آب غصبی است و نمازت هم قبول نیست.
وی افزود: وقتی آب کاشان از زاینده‌رود می‌آید؛ آیا درست است که در مصرف آن اسراف کرده و صرف فضای سبز شود که این کارها گناه است.
کردوانی توسعه شهری در آران و بیدگل را نماد عقب‌افتادگی ذکر کرد و گفت: آقای شهردار توجه داشته باشند برای خانه‌سازی و توسعه جدول‌بندی خیابان‌های جدید می‌بایست به نبود منابع آب توجه داشته باشند و اگر شیری می‌گذارند باید شیر ناله کند تا آب بیاید.
کردوانی مهندسی شهری متناسب با شرایط آبی را با اهمیت دانست و گفت: شیب پیاده‌روها می‌بایست به گونه ای باشد تا آب باران به طرف فضای سبز هدایت شود.
وی افزود: در حال حاضر فضای سبز شهری را با سیمان محصور می‌کنیم که این کار گناه است.
کردوانی کشت غرقابی را غیرقابل توجیه دانست و گفت: همه جای ایران کشت غرقابی نباید انجام شود و در آران و بیدگل با یک دلیل اضافه این کار مذموم است.
وی دلیل این کار را تشریح کرد و افزود: خاک شهرستان ماسه‌ای است و نفوذ آب در آن زیاد است و به این جهت است که چاهی که باید حداقل 50 هکتار زمین را تحت پوشش قرار دهد صرف 20 – 10 هکتار می‌شود.
کردوانی کشت هیدرویونیک گلخانه‌ای را روش مناسبی برای تولید محصول ذکر کرد و گفت: در این روش از هر هکتار گلخانه بدون دخالت خاک 800 تن گوجه به دست می‌آید و آب هدر نمی رود.
کردوانی چمن‌کاری در شهرها را خیانت برشمرد و گفت: چمن، آب زیادی می‌خواهد و زمین را نابود می‌کند، لایه اوزون را سوراخ کرده و منابع زیرزمینی را آلوده می‌کند.
وی به شهردار آران و بیدگل توصیه کرد از درختان متناسبت با شرایط آب و هوایی برای فضای سبز شهرستان استفاده کند.
کردوانی گل ابریشم را مناسب دانست و افزود: همیشه سبز است و آب نمی  خواهد.
وی همچنین کاشت درخت کاج را برای فضای سبز شهرستان توصیه کرد و گفت: می‌گویند درخت کاج خاک را اسیدی می‌کند. این حرف مربوط به مازندران است که باران می‌آید ولی این حرف برای اینجا که بارندگی ندارد درست نیست.
وی افزود: کاج درختی زیباست و اصالت دارد و از زمان های قدیم در این منطقه کاشت شده است و در خانه‌های قدیمی آران و بیدگل دیده می‌شود.
پرفسور کردوانی با بیان درخواستی از مردم تصریح کرد: پشت‌بام‌های خود را طوری درست کنید که 3 استفاده داشته باشد، نخست آن که ایزوگام و قیرگونی خطاست و می‌بایست آجری و سفالی باشد که گرما را جذب نکند.
وی افزود: با نصب آبگرمکن خورشیدی بالای پشت‌بام که کاری ساده است و یک بار برای همیشه است در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.
کردوانی تصریح کرد: با ساخت آب‌انبار در منازل و جمع‌آوری باران از پشت‌بام و سطح منازل بخشی از مصرف غیرشرب خود را تأمین کنید.

نظرات 1 + ارسال نظر
دکتر-ع چهارشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:46 ب.ظ

پس نوش آباد چی شد؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد