گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

گفتگو با سرپرست شهرداری نوش‌آباد

گفت و گو

کوزه‌گر:

پیشنهادهایم در شورا خاک می‌خورد

سید محمد علوی

مهندس احسان کوزه گر سرپرست شهرداری نوش آباد کارشناس عمران از دانشگاه کاشان می باشد. پیش از این  حدود 2 سال درمرکز تحقیقات وجهاد خود کفایی ارتش مشغول به خدمت بود. حدود 13 ماه دست اندرکار نظارت در پروژه های سد کوثربهبهان و پروژه احداث کارخانه سیمان یاسوج و5 سال هم  ناظراحداث پروژه ّپادگان تیپ 3 عاشورای کاشان  بود. یک سال ونیم مسئول عمران شهرداری نیاسر شد واز سال 86 هم در نوش آباد در جایگاه معاونت عمرانی شهرداری مشغول به خدمت است.

از اسفندماه سال 1391 که شهردار نوش آباد آقای خاکساراستعفا داد سمت سرپرستی شهرداری به  ایشان واگذار شد.

اوضاع شهرداری وفعالیت های 3 ماهه ایشان را به گفتگو نشسته ایم:

ــ این روزها خبرهای خوبی از شهرداری ها نمی رسد. شهرداری نوش آباد در چه وضعیتی است وبا چه مشکلات وموانعی روبرو شده است؟

در یک جمله می توانم بگویم شهرداری مظلوم است. شاید بتوان بزرگ ترین علتش را عدم اعتماد مردم به شهرداری برشمرد که  این نبود اعتماد خود عوارض دیگری ایجاد می کند ریشه جا نیفتادن فرهنگ عدم پرداخت عوارض ومالیات این جاست که هنوز خیلی از مردم می گویند برای چه باید به شهرداری عوارض پرداخت ؟ گمان بر این است که این عوارض حقوق پرسنل شهرداری را تامین می کند. یکی از تجارب من این است که در شهر نیاسربا چنین مشکلی روبرو نبودیم. این مشکلات یا به مدیریت شهری بر می گردد یا به عدم آگاهی مردم .

ان قسمت که به ما بر می گردد مربوط به شفاف سازی است. اگر شهرداری گزارش عملکرد سالیانه به مردم ارائه دهد و منابع و هزینه ها را اعلام کند که مردم در جریان امور قرار گیرند، اعتماد بهتری حاصل می شود. شفاف سازی امر لازمی است.

مشکل بزرگ دیگر این است که در آمد پایدار شهری درنوش آباد صفر است. و لی هزینه های پایدار هر روز زیادتر می شود. هزینه های جاری به مانند نگهداری ازفضای سبزشهری و خدمات شهری.  مدیر شهر باید در آمد پایدار را دقیق تعریف کند. که قطعا یک اتاق فکر لازم است.

پاسخگویی وتکریم ارباب رجوع بخش دیگری است که باید تقویت شود. مشاهده می شود بعضی وقتها مردم ناراضی از شهرداری بیرون می روند به حق یا ناحق . طبیعی است که ارباب رجوع وقتی راضی است که پرسنل راضی باشند. پرسنلی که چندین ماه است حقوق نگرفته اند با روحیه خوبی نمی توانند کار کنند.

اما خود شهروندان هم در توسعه شهر باید نقش ایفا کنند. کسانی در نوش آبادیا خارج از این شهر هستند که می توانند نقش موثری ایفا کنند که باید انگیزه را در آن هازنده کرد .

ــ نیروهای شهرداری چه نقشی دارند؟

30 تا 40 درصد نیروها از تخصص لازم برخوردار نیستند. بیشتر بر اساس تجربه کار می شود تا تخصص. جذب نیروها هم مساله دیگری است. ولی نکته ای که لازم است بگویم این است که در این سه ماه بنده با نیروهای شهرداری حتی مردم شهر تعامل داشته ام که ازنظر خودم جای خوشوقتی است .

ــ شما در  دوره آقای عطایی شاد در شهرداری نوش آباد حضور داشتید.عملکرد ایشان را چگونه بررسی می کنید؟

آقای عطایی شاد مدیر قابلی بودند. مردم شاید آگاهی نداشته باشند ولی ایشان با تفکر باز کار می کردند. کارهای زیادی هم درزمان ایشان به ثمر نشست . آقای عطایی شاد وقتی به مجموعه شهرداری نوش آباد وارد شدند که سه شهرک حسن آباد ومحمد آباد وشهرک صنعتی شکل گرفته بود وباید هزینه می شد تاپاسخگوی مالکین شهرک ها باشد . زیر سازی وآب وبرق وگاز ومخابرات امور لازم بود.از طرفی منابع در آمدی کم . 400 میلیون تومان هزینه زیرسازی دو شهرک شد. حدود 200 میلیون تومان هم در شهرک صنعتی هزینه شد. هزینه آب رسانی درشهرک های مسکونی یک میلیارد تومان می شد که با پی گیری های مداوم به 500 میلیون کاهش پیداکردوتوافق شد.

این ها باطن کارهایی است که نزد مردم پیدا نیست. با آن که دست آقای عطایی شاد بسته بود ولی کار کرد. احداث 5 میدان ترافیکی و دو بلوار کشاورز وخیابان ایثارگران از دیگر کارها بود. همچنین آبگیری معابر را زیر بنایی حل کرد. به خصوص در خیابان امام و بلوارجلال زادگان.

ــ در کل امورات شهرک صنعتی تا چه حد انجام شده است؟

در حدود 40 درصد گازرسانی شده است. 70 درصد معابر آن زیرسازی شده است . برق به اندازه نیاز سرمایه گذاران انجام شده است . فعلا به صورت موقت آب داشته و طراحی آبرسانی به اتمام رسیده است . توافق با مخابرات هم صورت گرفته است. حدود 200 میلیون برآورد اجرای کار بود که با 80 میلیون توافق انجام شد . به هرحال هر کسی درحد توان خدمات رسانی کرده است

در این جا باید بگویم شهرک صنعتی راباید زنده کرد. چرا که راهکار اشتغال شهر می باشد . جذب سرمایه گذار بومی دلسوزراه زنده کردن این شهرک است . اگر کل پلاک های شهرک صنعتی شکل بگیرد در حدود 7000 نفر می توانند در آن جا مشغول به کار شوند.

ــ مخابرات شهرک حسن آباد در چه وضعیتی است؟

مخابرات مجوز حفاری می خواست که توسط شهرداری مجوز صادر شد. مردم باید پی گیری کنند تا به نتیجه برسد.

ــ در دوره سرپرستی شما چه کارهایی انجام شده؟

به خاطر نبود منابع درآمدی قرار بر این شد که کاری انجام نشود. مگر کارهای لازم وضروری مثل جمع آوری زباله ونگهداری فضای سبز.

البته وقتی شهردار وقت آقای خاکسار رفتند طبیعی است که سیستم تا مدتی سرگردان می شود. باید مجددا هماهنگی با پیمانکار صورت بگیرد. حقوق پرسنل دغدغه فکری مجموعه است . کارهای گردشگری هم بود.

البته از همان ابتدایی که درجایگاه سرپرستی قرارگرفتم معتقد بودم بلوار ورودی نوش آباد باید روشن باشدکه با مشارکت اداره برق شهرستان این کار به نتیجه رسید ودرشب سوم خرداد 50 درصد ازبلوارشهدای شهر روشن شد که جادارد اززحمات آقای مهندس عرب بیگی قدردانی شود.

ــ روشنایی میدان های نور آباد وحسن آباد چطور؟

برج های نوری نصب شدولی  اداره برق می گوید روشن کردن آنها وظیفه ما نیست ! می گویند انشعاب بخرید و کنتورنصب کنید وقبوض آنها را پرداخت کنید.طبیعی است که اگر برای شهرداری این هزینه ها اضافه گردد ، امکان پرداخت آن را در این شرایط نداریم .

ــ وضعیت جاده کاشان به کجا رسید. قراربود تا نوروز 91 تمام شود؟

کار زیرسازی به پایان رسید و آماده آسفالت است. دیگر بستگی به مساعدت مدیران بالاتردارد که امید واریم تا زیرسازی از بین نرفته کار را تمام کنند. ما البته پی گیری لازم را انجام می دهیم. می گویند فعلا بودجه کافی نداریم !

ــ آیا زیرسازی جاده وظیفه شهرداری بود؟

زیرسازی وظیفه شهرداری نبوده. خارج از محدوده خدماتی شهر این کار وظیفه اداره راه است. شورای اداری پیشنهاد کرد و شهرداری به خاطر رفاه حال شهروندان این کار را قبول کرد. در سال 86 زیرسازی را به عهده شهرداری گذاشتند. سال 88 شروع شد و تا امروز طول کشید.خاکبرداری وزیرسازی با خاک تونان  150 میلیون هزینه شد. 140 میلیون هم  اجرای لایه بیس هزینه دربرداشت . در کل 300 میلیون هزینه شد. اکنون نوبت مدیران اداره راه است تا به تعهدات خود عمل کنند.

ــ جاده علی آباد چطور؟

این موضوع مربوط به بخشداری است.

 

ــ برنامه شما برای شهر زیر زمینی چیست؟چرا از شهر زیر زمینی حفاظت کامل نمی شود؟علل نشت آب در بعضی نقاط چیست وشما چه کارهایی انجام دادید؟

 طرحی دادم درخصوص توجیه فنی واقتصادی مرمت وساماندهی شهرزیرزمینی و به مقامات بالاتر ارسال کردم وامید است مشاوران مربوطه طرح احیاء ومرمت این اثر را آماده وجهت اجرا ارسال نمایند . فعلا برای حفاظت بیشتر از شهر زیرزمینی حقیقتا دست من در این موارد بسته است. این کارها مستلزم هزینه است . جای تعجب است که اگر به این شهررسیدگی شود، کل شهرستان مطرح می شود.

 در مورد نشت آب بررسیهایی انجام گردید که معلوم شد چاه آبی بالای  شهرزیرزمینی نیست بلکه از طبقات بالاتر که قاعدتا فاضلابهای خانگی به آنهاراه دارد این نشتی صورت می گیرد .

در ضمن حدود 143 میلیون هزینه نیاز دارد تا کل محدوده شهرزیرزمینی را کنکاش و مسیر فاضلابی که برای شهرطراحی خواهد شد صدمه ای به اویی نزند و مشخص شود که فاضلاب شهری بصورت ثقلی طراحی شود یا پمپاژی.که اگر بخواهد به شهرزیرزمینی صدمه ای وارد نشود احتمالا باید پمپاژی باشد.

ــ قرار بود شهرزیر زمینی به شرکت های خصوصی واگذار شود؟

توافق سرمایه گذاری که قرار بود در این قسمت مشغول کار شود به خاطر فوت فرزندشان به نتیجه نرسید . آقای دکترمحمد رضا فرزین هم که تعطیلات عید تشریف آوردند  وجلسه ای با ایشان داشتیم تاکید بر پیگیری داشتند.

ــ موزه نوش آباد به کجا رسید؟

کار موزه ما با موزه برزک همزمان آغاز شد. ولی در برزک چند سال است تمام شده واز ما متوقف . با توافقی که سال 87 با میراث داشتیم، قرار شد تا مراحلی را جنس بدهند و شهرداری اجرا کند. چون میراث کاررا ادامه نداد عملا مرمت پروژه متوقف شده. همین جا بگویم این مقدار کاری هم که انجام شده مستهلک می شود. یعنی تا سال 88 شصت درصد موزه به نتیجه رسیده بود. ولی الان میتوان گفت با استهلاکی که به وجود آمده  20 درصد آن برگشته وتاسیسات آن باید مجددا انجام شود. در این جا یادی کنم ازمهندس پیراینده که در این موارد خیلی پیگیر بودند. نیروی خوب ودلسوزی بود که متاسفانه از این شهرداری رفتند.

اگر میراث بخواهد به این شیوه کارکند تا 5 سال دیگر هم تمام نمی شود و استهلاک کار انجام شده بالاست .

ــ از طرح جامع چه خبر؟

این طرح هنوز در کمیته شهرسازی کشور است وابلاغ نشده. از ویژگی های این طرح تعریض خیابان امام است وهمچنین افزایش حریم شهر به سمت جنوب. البته در کارگروه استان تصویب شده است.

ــ چه کارهایی می توان برای نوش آباد انجام داد تا از بن بستی که در آن گرفتار است خارج شود؟

نظر من این است که اول منابع درآمد پایدار تعریف شود.روی جذب سرمایه گذار باید کار شود. بعد روی ظرفیت ها کار شود. مثلا طرح ویژه گردشگری الزامی است وروی جذب سرمایه گذار در شهرک صنعتی کار شود.

شما ببینید الان در معین آباد زمین های غیر قابل کشتی هست که خواستیم با کشاورزان توافق کنیم تابه شهرداری واگذار کنند. ولی بعضی از آنها موافقت نکردند. اگر این کار انجام شود در خصوص صنایع کارگاهی در شهرستان قدم مثبتی برداشته خواهدشد.

ــ آیا انتخاب شهردار آینده برای فرصت کمی که مانده عقلانی است؟

شاید یکی از فواید انتخاب شهردار این باشد که اگر در این چند ماهی که مانده خوب کار کند می تواند گزینه ای باشد برای دوره بعدی. به تجارب هم البته اضافه می شود.

ــ وسخن پایانی؟

به جرات می گویم که من در محیط کاری سعیم این بوده که پیش وجدانم شرمنده نباشم. من در این مدت تمام توانم را در خدمت رسانی شایسته به مردم صرف کرده  بخدا توکل نموده و از بنده خدا انتظار قدردانی نداشته ام. زیرا خدمت به مردم خصوصا مردم شهیدپرور نوش آباد را وظیفه خود می دانستم . ولی انتظار می رود که اگر دست مریزادی گفته نمی شود به نوعی انگیزه را هم نگیرند.

با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد