گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

گنبد عشق

یادداشت / نظری متفاوت

گنبد عشق

پای استدلالیان چوبین بود

* اشتباه این دوستان این است که مسائل وابسته به مذهب را به نوعی به مادیات پیوند زده اند. اگر اینگونه باشد که ما بعد از 1400 سال، اینهمه در عزای امام حسین (ع) بر سر وسینه می زنیم و به انحا مختلف پول خرج می کنیم کار اشتباهی است.


با گشتن در فضای وبلاگ های دوستان همشهری متوجه بحث هائی پیرامون موضوع  باز سازی اماکن متبرکه خصوصاً بازسازی حرم امامزاده قاسم (ع) گشتم . در برخی  از این گفتگوها تندروی هایی می شود و به حاشیه بیشتر از متن پرداخته شده است مثلاً بحث ساخت گنبد که بعنوان بزرگترین گنبد خاورمیانه مشهور شده است  مواردی به ذهنم رسید که در اینجا می آورم.


الف ) بعضی دوستان با پیش کشیده شدن این موضوع ، کل این کارها را در شهرستان زیر سوال برده اند از ساخت حسینیه ابالفضل دهنو بگیر تا برسد به گنبد امامزاده قاسم (ع) و اظهار می‌دارند به جای خرج این پولها بهتر است پارک و بیمارستان و سینما بسازیم. البته با ساخت این اماکن هیچ کس مخالف نیست، ولیکن اشتباه این دوستان این است که مسائل وابسته به مذهب را به نوعی به مادیات پیوند زده اند.  اگر اینگونه باشد که ما بعد از 1400 سال، اینهمه در عزای امام حسین (ع) بر سر وسینه می زنیم و به انحا مختلف پول خرج می کنیم کار اشتباهی است.
اصلاً این همه آدم بلند می شود و می روند حج و آنجا هم بالطبع پول زیادی خرج می شود بهتر است که چند سال حج نرویم و پولش را پارک وسینما وبیمارستان برای شهرهامان بسازیم.
نه دوستان اینجا محدوده عشق است و عقل کاره ای نیست بقول مولانا پای استدلالیان چوبین بود .
دوستان گرامی چرا ما جا پای تمدن غرب بگذاریم آنها دین را در جامعه به حاشیه بردند و اکنون چوبش را می خورند . من بسیار دیده ام که پیرزنی که با قالی بافی روزگار می گذراند در هنگام عزای امام حسین (ع) وحضرت عباس با جان ودل کمک می کند و همین آدمها نیز با رغبت به ساخت این اماکن متبرکه کمک می کنند.
این دوستان نگاهی به پروژه مصلای تهران نمایند که سالهاست در حال اجراست و هنوز به پایان نرسیده است که اگر به نوعی این هم به دست خود مردم اجرا می شد خیلی سریعتر به پایان می رسید.

ب) بحث زیارت در فرهنگ شیعی دارای پیشینه عمیق و تاثیر زیادی است و زیارت قبور خصوصاً بزرگان همیشه سفارش شده و بار معنوی زیادی دارد. همچنین برای زنده نگهداشتن فرهنگ شیعه که در طول تاریخ  مظلوم واقع شده توجه به این اماکن تاکید شده است از حضرت فاطمه زهرا (ع) که به زیارت قبر حمزه سیدالشهدا می رفت تا امام جعفر صادق (ع) که به زیارت امام حسین (ع) می رفت . در بعضی تشرفات نیز حضرت صاحب العصر و الزمان(ع) در حال زیارت یکی از اجداد طاهرینش بوده اند.

ج) من از این دوستان که به این موارد و خصوصاً ساخت گنبد امامزاده قاسم (ع) اعتراض دارند درخواست می کنم که یکسر در همین فضای وب به قبرستان بقییع بروند در آنجا قبر چهار امام بزرگوار ما و همچنین بعضی بزرگان اسلام بدون هیچ بارگاه و زیارتگاه می‌باشد. آیا از ارزش این بزرگواران چیزی کم شده است خیر. ارزش این بزرگواران ارزشی معنوی است و به این چیزهای کم ارزش دنیوی زیاد نمی شود . پس به همین ترتیب ساخت اینگونه اماکن هیچ ارزشی به صاحب آن جا اضافه یا کم نمی‌کند. بلکه این اماکن نشانه‌هائی است که دل‌هائی جذب معنویات گردد و باحضور در کنار این قبور و استمداد از آنان نورانیتی کسب کند. (اگر خدا بخواهد در مطالبی که سلسله وار در زمینه ارواح و ارتباط با آنها خواهیم گفت به همین مساله نیز اشاره شده که ارتباط با ارواح بزرگ چه از طریق دعا و چه از طریق زیارت تاثیر بسیار مثبتی بر افراد می گذارد).

در پایان توصیه آیت الله سید علی قاضی به فرزندشان استاد سید محمد حسن قاضی را در خصوص  زیارت وتوجه به اماکن متیرکه می آوریم.

ایشان قدس سره همواره به زنده نگهداشتن این سنت ها و گرامی داشتن این اماکن سفارش می نمودند و برپائی مراسم و بزرگداشتها را به عموم آشنا یان و بستگان اعلام می نمودند وبه کسانی که از نجف و دیگر اماکن متبرکه دور می شدند سفارش می کردند از اماکن متبرکه نزدیک مکان خود تجلیل نمایند و در آنجا حضور یابند و در حد وسع خود به این مراسم ها کمک نمایند و در آباد کردن و توسعه و احترام به آنها مانند وسیله آب رسانی و روشنائی ودر نظر گرفتن خدام یا نگهبان برای آنها و سایر مسائل کوشا باشند ، همچنین سایر خدماتی که فراخور حال آنها باشد که بدینوسیله امکان تجمع مردم معتقد به عقاید شیعی و دوستداران اهل بیت فراهم شود.

منبع: دل نوشته

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد