گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

باعث و بانی‌اش پروانه‌خانم شد

اهل کاشانم، موزه‌ام در کرمان
حسین محلوجی:
باعث و بانی‌اش پروانه‌خانم شد

پروانه سپهری:
 بنیاد بنا دارد این آثار را به خارج از کشور منتقل کند

مهندس حسین محلوجی وزیر صنایع معادن و فلزات در دولت اول و دوم هاشمی رفسنجانی و مدیر بنیاد فرهنگ کاشان پیرامون مطلبی که در شماره 37 ماهنامه بهشت پنهان چاپ شد توضیحاتی ارائه کرد. در بخشی از آن به چگونگی رفتن آثار سهراب سپهری به موزه کرمان اشاره شده است.

«روزی جناب آقای مهندس امینیان که در آن تاریخ هنوز مصدر امور میراث فرهنگی بودند تلفن زد که سرکار خانم پروانه سپهری تعدادی از اثار سهراب را دارد و می‌خواهد به مبلغ شصت میلیون تومان بفروشد، آیا بنیاد فرهنگ کاشان آمادگی خرید دارد؟ گفتم بلی و حتی حاضر هستم منزل شریفیان و یا طباطبایی‌ها را به عنوان موزه آثار سهراب اختصاص دهم و در این امر از هیچ کوششی فروگذار نیستم.
جلسه‌ای، با حضور آقای مهندس امینیان در منزل پروانه‌خانم واقع در خیابان جردن تشکیل شد. نتیجه این بود که در مورد مبلغ و توافقنامه هرچه آقای مهندس بهشتی مدیر سابق میراث فرهنگی کل کشور بفرمایند، عمل کنیم.
مجدداً به تشکیل جلسه‌ای در منزل خانم پروانه سپهری با حضور آقای مهندس بهشتی و اینجانب موکول شد. در آن جلسه مقرر گردید که توافق‌نامه‌ای نوشته شود. جلسه سومی با حضور اینجانب و خانم سپهری در منزل ایشان برقرار گردید. خانم سپهری فرمودند چون بنیاد بنا دارد این آثار را به خارج از کشور منتقل کند ما به موزه کرمان فروختیم!؟
بسیار متأثر شدم. از منزل ایشان خارج شدم و با جناب آقای مهدی قراچه‌داغی پسر خواهر پروانه‌خانم تماس گرفتم. (ایشان انسان وارسته مترجمی توانا و از فرهیختگان عرصه دانش می‌باشد و تا کنون بیش از چهارصد جلد کتاب (به روایت ایشان) ترجمه نموده‌اند و به عنوان یکی از پرکارترین مترجمین ایران شناخته شده‌اند.) فرمودند من مخالف کار پروانه هستم و دخالتی هم نمی‌کنم.
بعد از آن یادداشت‌هائی از طرف دوستان اینجانب و بزرگانی چون جناب آقای دکتر صناعتی در مطبوعات چاپ شد.»

«اهل کاشانم، موزه‌ام در کرمان» تیتر یادداشتی از جابر تواضعی
تیتر: گفت و گو

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 6 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 03:31 ب.ظ http://nafandary.blogfa.com

با سلام
خسته نباشید

درود بر شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد