گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

خونه و کارخونه، درهم و برهم

خبر
در نشست خبری محیط زیست مطرح شد
خونه و کارخونه، درهم و برهم
نفس کاشان در تنگنای تهران و اصفهان به شماره افتاد

«37 سال پیش یک شعاع زیست محیطی 120 کیلومتری برای تهران و 50 کیلومتری برای اصفهان در نظر گرفتند. محیط زیست پیشنهاد داد و صنایع و معادن تصویب و اجرا کرد.»

این مطلب را رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان در نشست خبری گفت و ادامه داد: «استقرار بعضی از واحدهای صنعتی داخل این دو شعاع زیست محیطی تهران و اصفهان ممنوع شد و به خاطر اینکه کاشان وسط این دو محدوده واقع است؛ لذا این صنایع به منطقه کاشان سوق داده شدند و عملاً یکی از عواملی که باعث صنعتی شدن کاشان شد همین مسئله است.»
اینگونه شد که در یک چشم برهم زدن مردم کاشان چشم باز کردند و دیدند شهرک‌های صنعتی دورتادور و حتی چند قدمی خانه‌هایشان را فرا گرفته است.
شهرک صنعتی راوند در شمال، کوره‌های آجرپزی در شرق و شهرک صنعتی امیرکبیر و جعفرآباد در جنوب در کنار تولید، آلاینده‌های زیست محیطی خود را در کوچه پسکوچه‌های شهر روانه می‌کنند.
محمود قهرمانی می‌گوید «برای جلوگیری از خطرات صنایع آلاینده برای مراکز استان‌ها یک شعاع 30 کیلومتری زیست محیطی پیشنهاد داده شد و ما این موضوع را برای کاشان به جهت ویژه‌ بودنش مطرح کردیم. ولی در حال حاضر برای جلوگیری از اثرات و معضلات صنایع آلاینده، پایش و کنترل در دستور کار قرار دارد.»
این مسئول حتی از تعداد دقیق واحدهای صنعتی در شهرستان اطلاع ندارد و می‌گوید: «در شهرستان کاشان از 850 الی 1200 واحد صنعتی تعداد 150 واحد در لیست پایش و بازرسی قرار دارد که از این تعداد 28 واحد آلاینده شناسایی شده است که امیدواریم با توجه به اقداماتی که انجام شده تعداد 6 واحد بزودی از لیست واحدهای آلاینده خارج شود.»
البته اینها همة داستان محیط زیست کاشان نیست و محمود قهرمانی معتقد است: «کاشان در حاشیه کویر با آب و هوای گرم و خشک واقع شده است. ذرات گرد وغبار جدی‌ترین معضل زیست محیطی در حیطه آلودگی هوا در شهرستان کاشان به خصوص در ماههای تیر و مرداد است.»
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ادامه می‌دهد: «این مشکل را باید اضافه کنیم به گرد و غباری که از بیابان‌های عراق و عربستان وارد کشور می‌شود و قسمت‌های غربی کشور را تحت تأثیر خود دارد.»
فعلاً بخواهیم نخواهیم نفس می‌کشیم. هم با آلاینده‌های زیست محیطی، گرد و غبار کوره‌های آجرپزی، ماسه بادی کویر آران و بیدگل و اضافه کنید گرد و خاکی که از عراق و عربستان سهممان می‌شود. منتظر می‌مانیم تا مسئولین کاشان و اصفهان و تهران چاره‌ای اندیشه کنند.


تیتر: گفت و گو

نظرات 1 + ارسال نظر
احمد حدادی دوشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:11 ب.ظ http://www.emamkanoon.blogfa.com


سلام

کنگره شعر شاه توت برزک در حال راه اندازی است

لطفا در فضای مجازی و بین برزکی های وب مستر خبر را پخش و وبلاگ کنگره را لینک نمایید تا این مراسم هر چه بیشتر پر شور شود

سایت کنگره:

www.shatoot-poem.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد