گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

موزه تنوع زیستی در کاشان احداث می‌شود

خبر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان:

موزه تنوع زیستی در کاشان احداث می‌شود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان از احداث موزه تنوع زیستی در شهرستان کاشان خبر داد.

محمود قهرمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان با اشاره به آغاز عملیات زیرسازی احداث این موزه اظهار داشت: 165 میلیون تومان تاکنون برای ساخت  هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود برای اتمام آن حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز باشد.

وی افزود: این موزه در اول بلوار امام رضا(ع) کاشان با وسعت 5 هزار متر مربع همراه با سالن اجتماعات و کنفرانس احداث می‌شود که در آن نمونه‌های حیات‌وحش به‌صورت تاکسیدرمی درآمده و گیاهان نیز به شکل هرباریوم به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

قهرمانی از تکمیل ساختمان محیط‌بانی در منطقه حفاظت شده برزک و قمصر کاشان نیز خبر داد و افزود: سه پاسگاه محیط‌بانی مورد نیاز این منطقه احداث می‌شود که یکی از این پاسگاه‌ها در برزک به‌عنوان سرمحیط‌بان و مرکز ناظر بر دو پاسگاه دیگر راه‌اندازی می‌شود.

این مسئول هزینه مورد نیاز برای ساخت و تکمیل هر پاسگاه را 300 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: در مجموع احداث هر سه پاسگاه 900 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

به گفته وی، در پاسگاه سرمحیط‌بان با توجه به شرح خدمات جداگانه آن علاوه بر اینکه مرکز بازدیدکنندگان می‌شود بخشی از موزه تنوع زیستی نیز در آن برای بازدیدکنندگان در معرض دید قرار می‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان بیان داشت: منطقه حفاظت شده فمصر و برزک در این شهرستان با 60 هزار هکتار وسعت 13.6 درصد از کل منطقه را در برگرفته که این رقم بالاتر از میزان استاندارد  جهانی آن است.

قهرمانی اجرای طرح جامع کاهش آلودگی زیست‌محیطی در این شهرستان را یادآور شد و گفت: مقدمات اجرای این طرح از سال گذشته با اعتبار 30 میلیون تومان آغاز شده و امسال نیز با 30 میلیون تومان اعتبار دانشگاه اهواز مطالعات و تحقیقات تکمیلی آن را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: در طرح جامع کاهش  آلودگی زیست‌محیطی کاشان، عوامل تأثیرگذار بر کیفیت هوا، عملکرد واحدهای آلاینده نظیر برخی واحدهای صنعتی، حمل‌و‌نقل، ترافیک، آمار و اطلاعات ایستگاه سنجش و فضای سبز مورد بررسی قرار گرفته و با برآورد کلی از وضع موجود وضعیت آینده پیش‌بینی و راهکارهای اساسی برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوای تدوین و ارائه می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان در پایان رویکرد این اداره را فرهنگ‌سازی و معرفی محیط زیست به اقشار جامعه دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی برای استفاده و نگهداری از محیط زیست نیاز به مشارکت مردم و همکاری دو جانبه در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های محلی دارد.

قهرمانی همکاری و تعامل مطلوب نهاد مردمی جمعیت کویر سبز کاشان در راستای این فرهنگ‌سازی و دیگر خدمات ارزشمند زیست‌محیطی خاطرنشان کرد و اذعان داشت: اداره محیط زیست نیز به منظور تعامل دوطرفه با مردم و نهادها طرح محیط یارها در مدارس کاشان را اجرا می‌کند.

به گفته وی، 700 محیط یار در 50 مدرسه کاشان در راستای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست فعالیت می‌کنند.

15 تا 22 خرداد هفته محیط زیست است که روزهای این هفته با عناوین «محیط زیست و کارآفرینی»، «محیط‌یاران CBOS ،NGOS»، «محیط زیست و متخصصان محیط زیست»، «محیط زیست، اسلام و معنویت»،«محیط زیست، تنوع زیستی و طبیعت‌گردی»، «محیط زیست و مدیریت شهری» و همچنین«محیط زیست و رسانه» نامگذاری شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد