گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

عواملی که جلوی نفس کشیدن مردم را می‌گیرند

نگاهی دوباره/گزارش

در نشست رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان با خبرنگاران مطرح شد

عواملی که جلوی نفس کشیدن مردم را می‌گیرند

گزارشگر: مجید رفیعی

«حیوانات نادری که بوسیله شکار غیر قانونی در حال انقراض است» «زمین‌هایی که با انبوه زباله‌های خانگی و بیمارستانی در حال نابودی است» «هوایی که خطرناک‌ترین آلاینده‌ها از قبیل آزبست و دی اکسید کربن وسرب و... راه نفس کشیدن را بسته‌اند» و مواردی دیگر که قرار است رئیس حفاظت محیط زیست کاشان راجع به آن گفتگو کند.

26 دی‌ماه 89 قرار است مهندس محمود قهرمانی پیرامون این مسائل با خبرنگاران صحبت کند. خانم عسگری مسئول روابط عمومی اداره، هماهنگ کننده این جلسه است. شاید سالی یکبار اتفاق افتد. هفتة هوای پاک بهانه‌ای برای این دور یک میز نشستن است.


لاشه شکارهای غیرمجاز
هنوز جلسه رسمی آغاز نشده است و «مدرسی» خبرنگار واحد خبر درباره لاشه‌های شکار می‌پرسد و ملک‌آبادی صحبت او را کامل می‌کند «ده شکارچی متخلف دستگیر واز آنان 25 لاشه به دست آمد» و رئیس می‌گوید این لاشه مال محیط‌بانی است که کشف کرده است. البته باید مراحل قانونی آن را طی کند. حق الکشف است البته بخشی از جریمه‌ای که از متخلفین گرفته می‌شود به محیط‌بان کاشف تعلق می‌گیرد. «قهرمانی» می‌خندد وادامه می‌دهد البته کار سختی است و خطراتی دارد همین چند روز پیش محیط‌بان ما در مرق از متخلفین کتک خورد.
«مدرسی» می‌پرسد: در خبرها آمد است:«120 پوست در چاه آب» ولی ما اثری یا عکسی از آن ندیدیم. و رئیس گفت: این پوست‌ها درچاه از بین رفته و خراب و تکه تکه شده است و ما با ‌تخمین به این عدد رسیده‌ایم»
* چرا‌ شکارچیان پوست‌ها را در آب انداخته‌اند؟
- به‌ خاطر‌ اینکه ‌آثار ‌جرم ‌است ‌و‌ کسی‌‌که ‌120 شکار زده ‌است ‌نه ‌می‌تواند ‌بفروشد و نه‌ تاکسیدرمی‌ کند و هر جا برود آثار جرم است و باید معدوم ‌شود.
* خیلی‌ است، ‌طی‌ چه ‌‌مدت‌ جمع شده‌است؟
- تخمین ‌است ‌البته‌ در یک بازه‌ زمانی پنج ساله
* حیف ‌که ‌بهترین ‌پوست را از بین برده‌اند
- جانورش را نمی‌گویید! اینها از یک محیط طبیعی و حیات وحش شکار شده ‌است. تازه این یکی‌از چاه‌ها ‌بوده ‌و مسلماً چاه‌های دیگری نیز هست
* الان متخلفین در چه وضعی هستند؟
- بازداشت موقت
* این‌همه‌مدت ‌که ‌نمی‌شود بازداشت موقت باشند
- اینها مأمور ‌دولت ‌را زده‌اند.


تودیع و معارفه‌ کوتاه
خبرنگاران آمدند خانم صالحی، متولی، یوسف صائب، دولت‌آبادی ‌و ... به ‌جمع‌ پیوستند.‌ از رئیس خواسته‌‌شد خود ‌را‌ بیشتر ‌معرفی‌کند:
حدود سه ‌ماهی است در این اداره مشغول به‌کار شده‌ام. محمود قهرمانی هستم کارشناس زیست شناسی جانوری از دانشگاه فردوسی مشهد  و فوق لیسانس اکولوژی گیاهی از دانشگاه رازی کرمانشاه از ‌سال ‌83 ‌در محیط‌ زیست مشغول به‌ کار‌ شدم و سابقه 5 سال تدریس در پیام نور‌‌ را دارم
و ادامه داد:
سازمان محیط زیست دو بخش دارد محیط طبیعی و محیط انسانی در شهرستان کاشان ما یک‌ منطقه حفاظت شده داریم به نام منطقه حفاظت شده‌ قمصر و برزک به مساحت تقریبی 76‌ هزار‌ هکتار که از سال 88 بعنوان منطقه‌ حفاظت ‌شده‌ معرفی ‌شده‌ است ‌قبل‌ از‌ آن‌ به ‌مدت 5 سال ‌منطقه‌ شکار‌ ممنوع بوده ‌است. گونه‌های شاخصی که در مناطق ایران وجود دارد‌ در این منطقه هست‌ کل، ‌بز، قوچ و میش وحشی
* تعداد؟
- سرشماری ‌به ‌صورت‌ رسمی‌ اعلام نشده‌است.
* تقریبی؟
- 200 دست ‌بر‌آورد‌ شده ‌است (چهارپایان شاخص)


 اولین پاسگاه‌ محیط‌ بانی
قهرمانی گفت: احداث پاسگاه محیط‌بانی و مرکز‌ بازدیدکنندگان ‌در ‌شهر‌ برزک در‌حال ‌پیگیری‌ است‌. این اولین پاسگاه ‌حفاظت‌ شده ‌است. در ‌پیگیری‌هایی‌ که‌ مسئولین ‌شهر برزک‌ انجام داده‌اند. زمین ‌آن‌ مشخص‌ شده ولی اکنون ‌یک‌ منزل مسکونی ‌بصورت استیجاری در‌ نظر‌ گرفته ‌شده و در یکی‌ دو ‌ماه ‌آینده‌ عملی ‌می‌شود.
تفکری که الان در محیط زیست است ‌آنست که‌ حصاری ‌که ‌به ‌دور ‌مناطق‌ حفاظت ‌شده‌ بوده ‌برداشته ‌شود ‌و اکوتوریسم و توریسم به‌ مناطق ‌حفاظت ‌شده ‌ورود کند.‌ قبلاً تفکر ‌این ‌بود ‌که‌ منطقه ‌تقریباً بسته‌ بماند. امّا چیزی  که ‌مد نظر ‌بنده ‌است که‌ یک مرکز بازدیدکنندگان در‌برزک‌ باشد؛ توریست پس از ورود به منطقه ‌برزک‌ ‌از جاده ‌خاکی ‌ویشنگ‌ وارد شهر قمصر شود.
مدیریت پسماند
«محمود قهرمانی» در ارتباط با حوزه انسانی گفت: می‌خواهیم ‌بر روی ‌اجرای مدیریت در شهرستان تمرکز خاصی ایجاد کنیم، محل دفن زباله‌های کاشان وضعیت مطلوبی ندارد.تنها در ‌کاشان در حد ‌وضعیت مطلوب، زباله‌های خانگی دفن بهداشتی صورت می‌گیرد. ولی دفن زباله‌های بیمارستانی ‌هنوز به استانداردها نرسیده‌است.»
* میزان زباله شهرستان؟
- از دوستان شهرداری پرسیده‌ شود
* چه ‌اقدامی صورت گرفته ‌است؟   
- نظارت به عهده سازمان محیط زیست است کارهای اجرایی در شهرها به عهده شهرداری‌ها و در روستاها و خارج از شهرها به عهده بخشداری و دهداری‌ها است
* زباله‌های بیمارستانی
- باید از حالت عفونی خارج و پس از آن دفن شود
* در همه بیمارستان‌ها انجام می‌شود؟
-  بیمارستان شهید بهشتی دفن مطابق با اصول بهداشتی را دارد ولی در دیگر بیمارستان‌های کاشان مشکل دفن بهداشتی زباله را داریم.
* بقیه بیمارستان‌ها؟
- فکر می کنم متینی هم انجام می‌دهد. بهتر است از خودشان بپرسید.
* اخطاریه داده شده است؟
- برای بیمارستان‌ها در این سه ماه اخطاری داده نشده‌ ولی قبلاً اخطار داده ‌شده‌ است.


دفن زباله های شهرهای شهرستان
قهرمانی گفت: دفن زباله‌های خانگی شهر کاشان به صورت استاندارد و بهداشتی انجام می‌شود ولی شهرهای اطراف مشکل دارند.
* چه شهرهایی؟
- تمام شهرهای تابعه مشکل دفن زباله دارند؛ قمصر، نیاسر، برزک، مشکات و ...
* اخطار به شهرداری‌های این شهرها داده شده است؟
- بله
* تا کی فرصت دارند
- فکر کنم دو هفته‌ای فرصت دارند
* اگر ترتیب اثر داده نشد؟
- به مرجع قضایی ارجاع داده ‌می‌شوند.
طبق صحبت رئیس حفاظت محیط زیست به نظر می‌رسد شهردارها، بخشدارها و دهداری‌‌ها شهرهای اطراف تا چند روز دیگر به مراجع قضایی فراخوانده شوند مهلت اخطار تمام شده است و خبری از دفن بهداشتی زباله نرسیده ‌است.


صنایع آلاینده
رئیس محیط زیست گفت: هر واحدی که بخواهد استقرار پیدا کند ضوابط آن کاملاً مشخص است باید به گونه‌ای عمل کنند که بر اساس میزان، نوع و شدت آلایندگی طبقه‌بندی و برای هر طبقه شرایط خاصی در نظر بگیرند.
مثلاً در آلاینده‌ترین حالت صنایعی داریم که حتماً باید 1500متر با مناطق مسکونی فاصله داشته باشند این ضابطه مربوط به مرحله استقرار است.
در مرحله بهره‌برداری و تولید نیز زمانی که استعلام محیط زیست انجام شد وجود خروجی آلاینده‌ها مثل فیلتر برای دودکش و تصفیه خانه برای فاضلاب صنعتی بررسی و در صورت عدم رعایت این موارد و یا خارج از استاندارد بودن آنها باید حتماً ایجاد شود.
اگر واحد تولیدی دودکش داشته باشد و میزان خروجی آن خارج از حد استاندارد باشد حتما باید تمهیدات لازم برای آن در‌نظر‌گرفته شود تا بتواند پروانه بهره‌برداری از محیط ‌زیست را دریافت نماید.  در نظرداریم یک شعاع زیست محیطی برای کاشان در‌نظر بگیریم که این شعاع در تهرآن 120 کیلومتر و برای اصفهان 50 کیلومتر است و ما برای شهرستان کاشان 20 تا 30 کیلومتر پیشنهاد داده‌ایم.
* چه تعداد کارخانه نیمه مزاحم و آلاینده داریم؟
- نمی توانم آمار بدهم
* به چه تعداد اخطار داده شده است؟
- امسال در طرح کنترل و پایشی که انجام دادیم صنایعی را که حالت آلایندگی داشتند به اداره کل معرفی کردیم که تعداد آنها به 30 واحد صنعتی می‌رسد.
* چه اقدامی با آنها شده؟
- اخطار دادیم تا رفع آلایندگی نمایند
* چه جریمه‌ای دارند؟
- هر واحد تولیدی صنعتی آلاینده یک درصد از درآمدش را باید بعنوان عوارض ناشی از آلایندگی به امور مالیاتی بپردازند.
* آیا به جریمه اکتفا شده است؟
- اگر تخلف ادامه پیدا کند منجر به پلمب و تعطیل می‌شود
* تا کنون چند مورد پلمب واحد داشته‌اید؟
- حکم پلمب یک واحد صنعتی آلاینده فعال در صنایع شیمیایی صادر شده اما هنوز اجرا نشده است


از جمع‌بندی صحبت‌ها و سوال و جواب‌ها مرتبط با صنایع به نظر می‌رسد آلایندگی قابل توجهی در این بخش دیده نمی‌شود و شاید کارخانه مس و پارس لنت و... تمام اقدامات رفع آلایندگی را انجام داده‌اند و نا‌گفته‌ نماند تمامی صنایع موجود در این شعاع زیست محیطی قرار دارد.
شهرک صنعتی راوند در شمال شرقی، شهرک فتح‌المبین، شهرک امیرکبیر در جنوب کاشان و فخارخانه‌ها در شرق شهرستان در شعاع زیست محیطی واقع شده‌اند.


تابلو نمایش دهنده
وضعیت آلودگی هوا ی کاشان

قهرمانی گفت: جانمایی قبلی آن خوب نبوده است ولی در حال حاضر در صورتی که کارشناس شهرداری برای محل نصب جدید موافقت کند در آینده‌ای نزدیک کار انجام می‌شود.
* با چه هزینه‌ای؟
- نمی‌دانم کارها در زمان مدیر قبلی انجام شده و پرداخت‌های مالی آن با اداره کل است.


برنامه های هفته هوای پاک
رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان  با اشاره به برنامه‌های تدارک دیده شده توسط این اداره در هفته هوای پاک از سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه کاشان، برگزاری مراسم در مهد کودک شکوفه‌ها همراه با برنامه‌های متنوع، پخش تیزر پیام زیست محیطی از تلویزیون‌های شهری، نشست مطبوعاتی، نواختن زنگ هوای پاک در مدرسه تیزهوشان، سخنرانی کارشناسان در مدارس، ارسال پیامک زیست محیطی برای مسئولان شهرستان و روابط عمومی‌ها، راهپیمایی دانش آموزان مدارس و مهدهای کودک از جمله برنامه‌های هفته هوای پاک اعلام کرد.
قهرمانی همچنین از برگزاری مسابقه فرهنگی زیست محیطی در هفته هوای پاک خبرداد و افزود: در فراخوان انجام شده 300 اثردر زمینه هوای پاک توسط دانش آموزان ارسال شده که از میان آثار رسیده 30 اثر انتخاب وبه آنها جوایزی اهدا می‌شود.
25 دی ماه تا اول بهمن‌ماه بعنوان هفته هوای پاک نامگذاری شده است.

 و بالاخره
پایان نشست و خوش و بش آخر جلسه

نشست مطبوعاتی با صحبت‌های آقای قهرمانی و سوال‌های بی و با جواب وی به اتمام رسید. خبرنگاران از رئیس اداره محیط زیست خواستند تا در روز زمین پاک با یک سفر مطبوعاتی به مناطق حفاظت شده با نفس‌های عمیق از هوای پاک لذت ببرند.
مسئولین ذی‌ربط تلاش می‌کنند تا آنروز در محورهای کاری محیط ‌زیست حیوان نادری منقرض نشود زباله‌های خانگی و بیمارستانی به شیوه استاندارد دفن شود و هوا ان‌شاالله لطیف و پاک باشد. 


تیتر: محمد دهقانی آرانی

منبع: شماره 30 ماهنامه بهشت پنهان

دی و بهمن‌ماه 1389


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد