گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

دست به دست هم بدهیم

گزارشی از نشست خبری میراث
سرپرست میراث:
دست به دست هم بدهیم

گزارشگر: عبدالمجید رفیعی برزکی
قسمت چهارم

حسین یزدان‌مهر و شهرام امیری درخواست مشترکی از خبرنگاران داشتند که در طول جلسه چندین بار مطرح شد. «خواهشی که ما از شما داریم. در میراث فرهنگی مشکل زیاد داریم. نمی‌خواهیم بگوییم نمره ما بیست است. بیاییم دست به دست هم بدهیم و دوستانه کمک کنیم. هرجا از ما خلافی دیدید مچ ما را بگیرید ولی کمی منصفانه‌تر نگاه کنیم و انصاف را در مطالب و تیترهایمان در نظر بگیریم.»
سرپرست میراث هرچند در طول سه ساعت نشست خبری تلاش کرد تا از عملکرد اداره متبوع خود دفاع کند ولی حداقل در یک مورد ناخواسته به خود گلی زد و راههای رفع آن را توضیح داد: «بارها در جلسات گفته‌ام. الان برای مردم کاشان اعتبار سرازیر شده است. درآمدزایی هست ولی ساماندهی نشده است. در ایام عید و گلابگیری سیل گردشگر به طرف کاشان حرکت می‌کند. کاشان شهر گردشگری است. گردشگر به کاشان می‌آید ولی ساعت‌ها در ترافیک معطل است. در یک نمونه عید امسال 70 ماشین 4 ساعت در ترافیک ماندند.
من امسال خودم را محکوم کردم. کسی جرأت نمی‌کرد این کار را بکند. سال‌های سال میراث فرهنگی بر سر یک زمین 6هزار و 500 متری با آقای احدیت درگیر بود. حکم یک و نیم میلیارد تومانی برای من آمد. میراث فرهنگی برای تملک آن باید اعتبار بگذارد. من خودم را عمداً محکوم کردم که سازمان دستور پرداخت بدهد و این باغ خریداری شود. دو باغ آنجاست یکی 6 هزار و 500 متر و دیگری 3 هزار و 500 متر که مجموعاً یک هکتار است و با وجود این دو زمین مشکل پارکینیگ جنب باغ فین مرتفع می‌شود.
تمام هم و غم خبرنگاران روی عملکرد میراث متمرکز شده بود و مدیران میراث هم ضمن دفاع از عملکردشان از پروژه‌های جدیدی نام می‌بردند که در دستور کار قرار دارد. با خود اندیشیدیم در این زد و خورد، بخش خصوصی به چه میزان مورد توجه قرار گرفته است. از سرپرست پرسیدم اداره میراث با توجه به اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی چه اقدامی انجام داده است. گفتم آیا سخت‌گیری که برای خانه‌هایی با تصدی‌گری بخش خصوصی در ارتباط با پارکینگ اقدام شده است برای مجموعه‌های تحت امر میراث نیز اینگونه بوده یا خیر که یزدان مهر گفت:
«دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان وام 4 درصد با یکسال تنفس حمایتی است که از هتل نگارستان صورت گرفته و در دو سه سال گذشته بزرگ‌ترین هتلی است که در استان اصفهان افتتاح شده است. این می‌شود حمایت. نشان اصالت حمایت دیگری است که اداره از صنایع دستی می‌کند. با دادن نشان اصالت به صنایع دستی تسهیلات خاصی برای آنان در نظر گرفته می‌شود. با هزینه دولت در نمایشگاهها شرکت می‌کنند. از آنها در مراسم مختلف تجلیل می‌شود. خرید صنایع دستی از اینها راحت‌تر صورت می‌گیرد. معافیت مالیات داده می‌شود. برای بهای آب و برق و گاز مصرفی کارگاه با مکاتباتی که با سازمان مربوطه صورت می‌گیرد تخفیف گرفته می‌شود.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد