گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

عمداً خودم را محکوم کردم

گزارشی از نشست خبری میراث
یزدان‌مهر:
عمداً خودم را محکوم کردم
گزارشگر: عبدالمجید رفیعی برزکی
قسمت سوم

سرقت کوبه های در مسجد آقا بزرگ پرسشی بود که حرمت السادات متولی خبرنگار روزنامه اصفهان زیبا مطرح کرده و یزدان مهر پاسخ می‌دهد:
«سه هزار اثر تاریخی در شهرستان کاشان شناسایی شده است. اگر بخواهیم هر اثر را مراقبت کنیم برای هر کدام نیاز به 3 نیرو است که در مجموع می بایست 9 هزار نیرو استخدام کنیم. امنیت بیرون آثار با نیروی انتظامی است. با میراث فرهنگی نیست. سه چهار کوبه در را کندند.  این کوبه ها روی در مسجد آقابزرگ ارزش دارد و به تنهایی واجد ارزش نیست.
و مسئول امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل در تأیید و تکمیل صحبت های یزدان مهر می‌گوید: «کنترل فضای بیرون آثار با میراث فرهنگی نیست. سال قبل که کوبه در مسجد امام اصفهان سرقت شد، خبر جهانی شد و حتی به بی بی سی هم رسید. فکر می کنید چقدر پول دادیم و یکی ساختیم و جای قبلی گذاشتیم؟ اتفاقاً همان شخصی که چهل سال پیش کوبه را درست کرده بود، زنده بود و سی هزارتومان  گرفت و یکی ساخت. کوبه در مسجد امام اصفهان سی هزارتومان ارزش داشت و بیشتر از این نبود. این را از قول من بنویسید و من مسئولیت آن را به عهده می گیرم. این کوبه ها روی آثار دارای ارزش است و به خودی خود ارزشی ندارد.»
تخریب گذر تبریزی‌ها دغدغه دیگری از خبرنگاران است. دکتر شهرام امیری جواب این پرسش را می‌دهد: «اسم شهرداری روی آن است. شهرداری‌ها قبلاً لودر بر می‌داشتند و به خانه مردم می‌بستند و راهی را باز می‌کردند. الان این مسائل محدود شده است و قانون دست همه سازمان و ارگان‌ها را بسته است. در اینگونه مسائل فقط از طریق مراجع قضایی اقدام می‌شود. ما صرفاً می‌توانیم چتر حمایتی خود را روی برای بناهایی داشته باشیم که ثبت جهانی و ملی دارند. اگر برای بنایی که ثبت ملی نشده است تخریبی صورت گیرد و میراث متوجه شود می‌توانیم یک سری اقداماتی انجام بدهیم ولی از لحاظ قانونی دست اداره بسته است» و یزدان مهر اضافه می‌کند: «با تشکیل پرونده قضایی بود که توانستیم ورودی مسجد میرعماد را از لباس فروشی آزاد کنیم. این کار یک سال و نیم طول کشید.»
در نشست های خبری همه خبرنگاران اهل پرسش نیستند. برخی از مسئولین تمجید می کند و برخی سوال‌های بی‌ربط می‌پرسند و پیدا می‌شود خبرنگاری که جای خود را با سخنگو اشتباه گرفته و زمان طولانی از وقت جلسه را با اظهار نظر با ربط و و بی‌ربط خود می‌گیرد. محمود مدرسی خبرنگار دفتر خبری کاشان از آن دست خبرنگارانی است که ترجیح می‌دهد به مسئولین دست مریزاد و خسته نباشید بگوید. دیر می آید و زود می رود و بالای جلسه متعلق به اوست. مدرسی می‌گوید: «یک دگرگونی بزرگی، در کاشان انجام شد و آن ناهنجاری‌ها طی شد. با این وجود یکی خوشش می‌آید و یکی خوشش نمی‌آید. ما به سهم خودمان از مدیریت میراث تشکر می‌کنیم. کار بزرگی انجام شد. ثبت جهانی باغ فین برای ما کاشانی‌ها یک سرفرازی بزرگی است.» و می‌پرسد. «از اعتبارات و پروژه های اجراشده و در دست اجرا بگویید؟»
«سال مالی 90 از یکم مرداد 90 شروع و تا 31 ام تیر 91 تلقی می شود. میزان درآمد میراث در طول سال نود از فروش بلیط به مبلغ 575 میلیون تومان بوده است. میزان جذب اعتبار 3 میلیارد و 300 میلیون تومان است که از این میزان 196 میلیون تومان در بخش جاری هزینه شده است.
مجموع اعتبارات سال 88 مبلغ 720 میلیون تومان و سال 89، یک میلیارد و 400 میلیون تومان و سال 90 به مبلغ 3 میلیارد و 300 میلیون تومان می باشد. تعداد پروژه های مرمتی سال 88 ، به تعداد 22 پروژه و در سال 89 تعداد 34 پروژه و در سال 90 تعداد 100 پروژه در دستور کار قرار گرفته است. سال 90 تا 5 / 1 میلیارد تومان برای مرمت مساجد جامع تاریخی در نظر گرفته شده است. هر مسجد جامع تاریخی را مرمت می کنیم..
در سال 89 تعداد 7 گروه اصالت در صنایع دستی ثبت شده است. باغ فین به ثبت جهانی رسیده و درآمد گردشگری در سال 89 به مبلغ 449 میلیون تومان و در سال 90 به مبلغ 575 میلیون تومان رسیده است.
ما شاهد رشد 15 درصدی گردشگر بوده ایم. نزدیک به 500 میلیون تومان از دو سال پیش تا کنون در باغ فین هزینه شده است. بازدید روزانه باغ فین در پنج شنبه و جمعه ها حداقل به 10 هزار نفر می رسد. در سال 1391 اولین بحث پی گیری ثبت جهانی مراسم قالیشویان است. بزرگ ترین کاری که انشاءالله شروع شده و اشکالات آن هم رفع شده است. به احتمال 99 درصد تا اواخر خرداد ثبت جهانی می شود.
برای سال نود 6 میلیارد تومان اعتبار ملی برای استان اصفهان آمده است که سهم اداره کاشان حدود 5 / 1 میلیارد است. البته جذب آن بستگی به توان اداره دارد. توان اجرایی می خواهد. اینگونه نیست که پول بگیریم و روی هم تل انبار کنیم. ظرفیت اداره به توان اجرایی مربوط می شود. مرمت است. نمی خواهیم سیمان کاری کنیم. مرمت آثار باید در حضور 2 باستان شناس کار شود. چیزی نیست که میراث فرهنگی بگوید پول بیاید حل است. همه اش پول نیست. بحث ظرافت کار است. توان می خواهد. ظرافت می خواهد. کننده می خواهد. باید کسی باشد که بتواند کار کند. حالا پول بیاید روی هم دپو کنی. مهم این است کسی بتواند کار کند و این خیلی مهم است و اگر شلوغش بکنیم از دست می رود. ازدحام راه بیندازی و صدپروژه را بیندازیم و کسی نتواند آن را اداره کند.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد