گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

به خدا، آوردن پول هیچ کاری ندارد

گزارشی از نشست خبری میراث
سرپرست میراث:
به خدا، آوردن پول هیچ کاری ندارد
گزارشگر: عبدالمجید رفیعی برزکی
قسمت دوم

«کارشناسی شدن بدنه میراث» شاه بیت جملات یزدانمهر و عملی شدن وعده خوشی است که «حاجی» فرماندار سابق کاشان بارها و بارها نوید آن را داده بود؛ «منتظر بمانید، خبرهای خوش در راه است» حاجی از سرپرست پیش از یزدان مهر نیز دفاع کرد و به فاصله چند روز از  مصاحبه فرماندار سابق کاشان در دفاع از عملکرد آقای عبدالهی رئیس این اداره  و در آستانه فرا رسیدن نوروز89 و تعطیلات نوروزی در اقدامی شتاب زده و  غیرمنتظره مراسم معارفه رئیس جدید میراث فرهنگی و گردشگری کاشان  با حضور معاون استانی این سازمان، در نشست ستاد تسهیلات نوروزی کاشان برگزار شد و عبداللهی پس از یک دوره فعالیت حدوداً  یک سال و نیمه جای خود را به یزدان مهر با سابقه 8 سال فعالیت در میراث فرهنگی نطنز داد.
«حاجی» گفت: «ریشه تمامی مشکلات میراث فرهنگی کاشان که باعث خانواده‌گرایی ، اقوام‌گرایی و باندگرایی در میراث فرهنگی کاشان شده از زمانی است که مدیریتی طولانی براین اداره حاکم بوده است و همه فکر می کنند آن دوران ، دوران آرمانی این اداره است. مشکلاتی که هم اکنون در اجرای پروژه های میراث فرهنگی کاشان بروز کرده است از زمانهایی است که مدیریتی ثابت براین اداره حاکم بوده است» فرماندار  عبداللهی را فردی دارای سلامت نفس و مدیری ایثارگر معرفی کرد.
«حاجی» به کرات دوران میراث فرهنگی با سرپرستی یزدان مهر را به عنوان دوران طلایی میراث نام برد ولی علت را نگفت. معمایی که امروز به دست این مدیر جوان رمزگشایی شد. سرپرست میراث گفت:

«آقای «حاجی» فرماندار سابق در جمع خبرنگاران گفت اتفاقات خیلی خوبی در راه است که همین بحث نیروی انسانی است. هر وقت بتوانیم نیروی انسانی قوی در اداره میراث فرهنگی داشته باشیم آن وقت می‌توان کار کرد. 8 مجوز گرفته‌ایم که کارشناس و کارشناس ارشد به صورت رسمی به بدنه اداره اضافه کنیم تا سرعت این لوکوموتیو را اضافه کنیم. هر وقت این سرعت به یک سرعت مطمئنه رسید و توانستیم بدنه را حرکت بدهیم پول اصلاً مهم نیست. آوردن پول به خدا قسم هیچ کاری ندارد. الحمدالله نگاه سازمان میراث فرهنگی کل کشور و استان به کاشان خیلی ویژه است. هنوز نبوده من به تهران و اصفهان بروم و دست خالی برگردم. مهم نیروی انسانی قوی است. الان نیرویی در میراث فرهنگی داریم که زمان برایش اهمیتی ندارد. خانم فرهادی کارشناس ارشد و فرزند شهید است. پسر 5 ساله دارد. 7 صبح می آید و زودتر از 8 شب نمی رود. میراث فرهنگی افرادی اینگونه می خواهد. چراغ خاموش و بی سروصدا کار کنند. خود من دو سال و نیم است 6 صبح حرکت می کنم می آیم و زودتر از 5 / 8 شب خانه نیستم. یه روز ساعت 5 / 7 به خانه رفتم. پسر 3 ساله ام گفت چرا زود آمدی. نیروی دیگری که کاشان مدیون زحماتش است آقای زیارتی است. کسی که دائم وقت گذاشته است.»
یزدان مهر افزود: «اداره میراث فرهنگی در سال 1388 از 120 نفر در حوزه های مختلف تنها 3 کارشناس داشت. اولین کاری که شد تعدادی کارشناس و کارشناس ارشد به بدنه اداره در حوزه های فضای سبز باغ فین، دفتر فنی، سرمایه گذاری، فناوری اطلاعات، باستان شناسی اضافه کردیم. بنابراین اولین حرکت در بحث نیروی انسانی بود»
با این وجود سرپرست میراث کاشان هنوز مشکل اصلی اداره را چارت سازمانی می داند و معتقد است: «جایگاه میراث فرهنگی کاشان از ابتدا اداره بوده است و هیچوقت اداره کلی نبوده که گاهی در رسانه ها مطرح می شود. چارت سازمانی کاشان بر اساس میراث فرهنگی نوشته شده است. داشتن 7 بافنده و 2 مرمت کار در چارت سازمانی یک چارت تخصصی نیست. مشکل اصلی حل چارت سازمانی و گرفتن اداره کلی برای میراث فرهنگی کاشان است. پی گیری هایی شده است و مکاتبات آن نیز موجود است. تلاش کرده ایم تا با گرفتن اداره کلی مستقیم زیرنظر تهران فعالیت کنیم.»
هرچند یزدان مهر وجود کارشناسان میراث را نقطه برجسته کارنامه خود می داند ولی «مهدی عرشی» خبرنگار ایرنا از این که نتوانسته با آنها ارتباط بگیرد گله می کند. زد و خورد لفظی بین آنها شنیدنی است که با توضیح دکتر شهرام امیری ادامه می یابد.
 - هفته ای 3 بار به میراث می آیم ولی نمی توانم با کارشناس ها اداره صحبت کنم.
* اداره، روابط عمومی دارد. آقای سرمدیان کسی است که همیشه در اداره هست و حتی مرخصی هم نمی رود. با ایشان صحبت کنید.
- سوال ها کارشناسی است
* من هم 130 بار خدمت شما گفتم. شما پرسش را بدهید و بعد از 24 ساعت پاسخ بگیرید. شما نمی توانید مستقیم با کارشناس وارد گفتگو شوید. شما پرسشتان را مطرح کنید. پاسخ کارشناس باید از فیلتر رد شود. بحث میراث فرهنگی است. بحث محرمانه امنیتی و آثار تاریخی است. بعضی موارد ارزش تاریخی دارد. اینگونه نیست که کارشناس بتواند مستقیم پاسخ بدهد. اینجوری هرج و مرج می شود. 

و شهرام امیری ادامه داد: «کارهای مرمتی کارهایی است که هم بر اساس سلیقه و هم بر اساس تخصص است. اگر در مجموعه میراث با ده کارشناس صحبت شود ممکن است نظر دو کارشناس با هم یکی نباشد و یا نظر کارشناس با نظر مدیر یکسان نباشد. همانطور که می دانید هرکس اظهار نظری بکند باید مسئولیت آن را بپذیرد. قاعدتاً چون کارشناسان مسئولیت حرف خودشان را نمی توانند بپذیرند بنابراین در مجموعه های دولتی به خاطر این که نظر واحدی ارائه شود و آن شخص مسئولیت آن حرف را به عهده بگیرد از اینرو این کار به عهده مدیر دستگاه و یا روابط عمومی گذاشته شده است.»
یزدان مهر گفت کار من این نیست که بیل دست بگیرم و به باغ فین بروم. کار من قوی کردن بدنه کارشناسی اداره است. آن هم در بحث نظارتی نه اجرایی. این سرپرست میراث تلاش کرد به تعبیر خود بُعد نظارتی و کارشناسی اداره میراث را قوی‌تر و در طول دو سال و نیم مدیریتش در این راستا قدم بردارد ولی عملاً می‌دانیم ناظری نبود تا جلوی نم کشیدن یک اثر تاریخی با ثبت جهانی را بگیرد و کارشناسانش اجازه گفتگو مستقل با خبرنگاران را ندارند.


ادامه دارد...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد