گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

رویکرد علمی یازدهمین جشن

گفتگو

بخشدار:

یازدهمین جشن گل محمدی و آیین گلابگیری نیاسر  با رویکرد علمی برگزار شد

سید محمد علوی نوش آبادی

این روزها بر و بچه‌های بخشداری و شهرداری سخت در تلاش و تکاپو هستند تا یازدهمین جشن به خوبی برگزار شود. سر همه شلوغ است. از جمله بخشدار جوان نیاسر آقای حامد منیری. او معتقد است گل نعمتی است از بهشت که لطافت را به مردم ارزانی داشته است. مردم که با این روحیه به اینجا می‌آیند ما هم باید برای مجلس ابتهاج و قداست گل و همینطور زحمات کشاورزان و گلابگیران تلاش بیشتری کنیم.
جزئیات تلاش‌های انجام شده را در گفتگو با بخشدار می‌خوانیم.
ـ جشن گل وگلاب چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟
اگر ظرفیت‌ها و جاذبه هر شهر در کشور به نحو احسن معرفی شود ما بهتر می توانیم به توسعه اقتصادی و فرهنگی نزدیک شویم. در غیر این صورت با ناهماهنگی و بدون برنامه ریزی به یک آشفتگی و نا آرامی در بازار معرفی جاذبه ها و ارزش های هر شهر خواهیم رسید.  این طرح یکی از بزرگ ترین طرح هایی است که در این سال ها در منطقه کاشان انجام گرفته. همت و انگیزه کشاورزان در این جشن نمونه ای از کار آفرینی است که این امر مهمی است و باید به آن توجه کافی شود.
عدم برنامه ریزی و هدفمند نبودن این مراسم باعث از بین رفتن ظرفیت‌های مفید است. چنین جشن‌هایی اگر شتاب زده و بدون در نظر داشتن برنامه های بلند مدت انجام پذیرد، می تواند کاشان را از پیشینه خود در زمینه کشت و تولید گل محمدی خارج کند.
ـ در این زمینه نیاسر دارای چه توانمندی های است؟
شهر نیاسر یکى از 3 مرکز مهم تولید گل محمدى، گلاب و عرقیات گیاهى شهرستان کاشان و کشور است. چنین ویژگى کم نظیرى به دلیل قرارگیرى در دامنه شرقى کوه هاى کرکس و وجود چشمه پرآب اسکندریه و قنات هاى زیاد است که محدوده اى به وسعت 400 هکتار را به زیر کشت برده و با گسترش روش هاى مدرن آبیارى و کشاورزى به میزان زیادى قابل گسترش است. گلچینی و گلابگیری در این شهر بطور متوسط برای  10 هزارنفر  اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است.
 بیش از 250 کارگاه گلابگیری و 5 واحد صنعتی و نیمه صنعتی در شهر نیاسر در امرگلابگیری و عرقیجات فعالیت دارند .
گردشگری داخلی و خارجی از ابتدای دهه 80 تاکنون افزایش یافته. طی این مدت آمار گردشگران از متوسط 500 هزار آغازشده و در سال گذشته به 2 میلیون نفر افزایش یافته است .
آمار گردشگران در روزهای میانی هفته در نیاسر حدود 30 هزار نفراست . این تعداد گردشگر طی دو روز تعطیلی پایان هفته گذشته به 250 هزار نفر افزایش می یابد.
با آغاز برداشت گل محمدی در منطقه کاشان همه ساله از اواسط اردیبهشت ماه تا پایان خرداد ماه بیش از دو میلیون گردشگر از گلستان های گل محمدی، مراسم زیبای گل چینی و تولید عطروگلاب سنتی دیدن می کنند.
برگزاری جشن های گل محمدی در کاشان ، اطلاع رسانی و تهیه زیر ساخت های گردشگری از عوامل رونق صنعت گردشگری است.
افتخار شستشو و عطرافشانی خانه خدا و حرم حضرت امام حسین(ع) و اباالفضل العباس(ع) در عتبات عالیات با گلاب ناب گل محمدی کاشان مایه افتخار و مباهات همه ایرانیان در جهان است.
ـ جشن  امسال چه تفاوتی با دیگر جشن‌های گل محمدی داشت؟
جشن گل محمدی یازدهم امسال برای اولین بار، همزمان با ولادت حضرت زهرا (س)  در باغ تالار  برپا شد. مهم‌ترین شاخص برنامه امسال این بود که جشن  با رویکرد علمی برگزار شد. با توجه به این که امسال هم سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است، همکاری با نخبگان علمی و استفاده از تجارب گلابگیران را در برنامه داشتیم و همچنین تجلیل از کار آفرینان بخش و نیز توجه بر سلامت بهداشتی صنعت گلاب، تولیدات بهداشتی گلاب و اهمیت به سلامت جامعه می‌تواند رونق اقتصادی را برای این صنعت که مورد توجه مردم دنیا می‌باشد رقم بزند.
در این مراسم گل‌های چیده شده به صورت نمادین در دیگ مخصوص ریخته و از آن گلاب ناب آتشین استحصال شد و با گلاب بدست آمده این آئین ضمن شست‌وشو و عطرآگین کردن حرم مطهر امامزاده سلطانعلی‌بن‌ امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان، به عتبات عالیات نیز ارسال خواهد شد.

... گفتگو با بخشدار ...
ــ چه موانعی برای جشن گل محمدی وجود دارد؟
برداشت گل محمدی همه ساله از اواسط اردیبهشت‌ماه آغاز و تا پایان خردادماه ادامه داشته و همه ساله افزون بر دو میلیون گردشگر از مزارع گل محمدی و مراسم زیبای گل‌چینی و تولید عطر و گلاب دیدن می‌کنند.
جمعیت ثابت شهر نیاسر  حدود ۳ هزار نفر است. این تعداد جمعیت امسال از حدود دو میلیون نفر گردشگر باید پذیرایی کنند. طبیعی است که زیرساخت‌های گردشگری این شهر در فصل گل‌چینی و آئین گلاب‌گیری جوابگوی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی نیست. یکی از مسائل مهم در توسعه صنعت گردشگری نیاسر کاشان در فصل گل و گلاب‌گیری توسعه زیرساخت‌های این صنعت است.
در حال حاضر یک هتل با ۶۰ تخت و حدود ۱۰ درصد از خانه‌های شهر نیاسر آماده پذیرایی از گردشگران است. نیاسرشهری نوپا است و گردشگر بیش از حد ظرفیت به این جا می‌آید.
ـ وسخن آخر:
لازم می بینم ازفعالان گل وگلاب  به خصوص آن ها که حامیان جشن گل محمدی بودند تشکر کنم. از تولیدی‌ها می‌خواهم جایگاه گل وگلاب و اصالت آن حفظ شود تا انشاء‌اله شاهد پیشرفت خوبی باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد