گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

آتش نشان نوش آبادی

خبر

آتش نشان نوش آبادی خاطره  فداکاری "ریز علی خاجوی" را زنده کرد

سید جلال جلیلی


سالها بعد از آنکه "ریزعلی خواجوی" در یک شب سرد زمستانی، مسافران یک قطار را از مرگ نجات داد، یک بار دیگر همین ماجرا در یک ظهر گرم کویری توسط یک آتش نشان نوش آبادی تکرار شد.

"محمد چاوشیان"  که نوبت استراحت خود را در یک شرکت مصالح فروشی به جای یک از رانندگان کار می کرد، در حالی که هوا به 38 درجه رسیده بود برای تحویل سفارش به طرف معدن شن و ماسه کاشان در حرکت بود. 

او بعد از عبور از پل زیرگذر راه آهن سراسری در محور نوش آباد به کاشان، متوجه کمباینی شد که در روی ریل راه آهن از حرکت باز مانده و در جای خودش ایستاده بود.

مسیر راه آهن سراسری تهران – جنوب در شمال کاشان به گونه ای است که بین زمین های  زراعی و منزل مسکونی کشاورزان واقع شده و کشاورزان باید هر روز از روی ریل گذشته و به مزرعه خود برسند.

آن روز کمباین که از روی ریل راه آهن می گذشت، درست در روی ریل، اهرم چرخهایش شکسته بود و تلاش صاحب آن و کشاورزان همراهش نیز فایده ای نداشت.

آتش نشان جوان، بر جسب وظیفه انسانی خود به کمک می آید اما از دست او نیز کاری ساخته نیست که ناگهان صدای مبهم حرکت قطار به گوش می رسد و یکی برای آگاه کردن لکوموتیوران باید کاری بکند.

محمد چاوشیان، بدون از دست دادن فرصت، پارچه های رنگینی را در دست گرفته و با حرکت دادن آن و با تمام توان خود در روی ریل راه آهن به طرف قطاری می دود که دهها مسافر آن در خواب نیمروزی فرو رفته اند.

آتش نشان نوش آبادی، در آن هوای گرم، مسافتی حدود 500 متر را به طرف غول آهنین دوید تا لکوموتیو ران را متوجه خطر کند و با این اقدام  فداکارانه او بود  که قطار در نزدیکترین فاصله به کمباین ایستاد.

وقتی قطار ایستاد، لکوموتیوران با نگاهی حق شناسانه به طرف محمد چاوشیان آمد و از این اقدام به موقع او تشکر کرد اما آتش نشان جوان که از سلامت مسافران قطار و کشاورزان مطمئن شد، در شلوغی جمعیت راه خود را گرفت و سوار بر کامیون دوستش به راه افتاد.

مسافران از خواب خود بیدار شدند، مسوولان راه آهن از راه رسیدند، کشاورز قانون شکن جریمه شد، اما هیچکسی آتش نشان جوان را ندید و نشانی نیز از او نپرسیدند و این خبر موقعی پخش شد که چند روز بعد، صاحب مصالح فروشی، علت دیر رسیدن مصالح را از راننده جایگزین پرسید.

محمد چاوشیان، متولد سال 1356 است و از سال 1382 در آتش نشانی نوش آباد مشغول به کار شده است.


منبع: وبلاگ چکاوک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد