گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

نیازها ومشکلات در گفتگو با گلابگیران

 گزارش

نیازها ومشکلات در گفتگو با گلابگیران 

سید محمد علوی نوش‌آبادی 

به شهر آب وآینه آمده ایم تا این بارهم نسیم یازدهمین جشن گل محمدی را به ذهن و زبان مردم بنشانیم. تا از رهاورد آن رشد و توسعه ای بهتر داشته باشیم. قرار براین شد که برای ویژه نامه امسال به سراغ چند تن از گلابگیران برویم و نیازها ومشکلاتشان را با آنها به گفتگو بنشینیم. تا فرصتی دیگر که به سراغ دیگر عزیزان برویم.

در ورودی شهر به سراغ «سید حسام آمیری» می رویم. او مدیر «مجتمع گلابگیری زمزم» است و مدیریتیش تا آنجاست که با همکاری خانواده‌اش برای گردشگران رستوران و موزه و پارگینگ و باغ و نمازخانه هم به مجموعه خود اضافه کرده است. 40 سال است که در کار گلاب است و این حرفه را از پدر فرا گرفته و علاقه خاصی به  کارش دارد. از کم و کیف کارش می پرسم. او می گوید:
«در زمانی که آقای «مهندس شقایقی» شهردار بود قرار شد 50 نفر از کارگاه گلابگیری ما دیدن کنند. از آن زمان که 12 سال گذشته شاهد رونق صنعت گردشگری هستیم  و خدا را شکر که صنعت گلابگیری هم توسعه یافته.»
آقای» آمیری» این دغدغه را دارد که رفت و آمد گردشگران به این مجتمع آسان شود. او می گوید: «این مجتمع نیازمند یک پل است و در این زمینه همکاری شهرداری را برای احداث پل می طلبم»
وقتی از مشکلات کار تولید می پرسم می‌گوید: « این جا ما امکانات گاز نداریم و مجبوریم از کپسول استفاده کنیم.همچنین بارها در ایام جشنواره غذایی که برای گردشگر آماده کرده ایم روی دست ما می ماند. چون نیروی انتظامی 200 متر پایین تر راه را می بندد و ما که با چند تور هماهنگ کرده ایم ، باعث می شود خدمات ما به آنها نرسد و اسباب ناراحتی گردشگر شود.»
بسراغ «گلاب ممتاز تالار» می رویم. سماور بزرگی در آنجا به چشم می خورد. سیدشجاع با دستان خود برای گردشگران چای می ریزد. این کار او نشان می دهد که پذیرایی از گردشگر برای او مهم است. هر کس به مغازه وارد می شود با چای پذیرایی می گردد. او می گوید: « 30 سال است این کار را با علاقه دنبال می کنم . از مسئولین می خواهم که بی خیال امورات گلاب گیران نشوند.»
به گلابگیری «هخامنش» می رویم. سردر این گلابگیری که دارای تزیینات زیبایی است می خواهد که هخاگونه و بزرگ منشانه حق گردشگر را ادا کند.  وی 7 سال است در کار تولید گلاب فعالیت دارد. ایشان از کسانی که گردشگران را به گلابگیری های خاصی هدایت می کنند، شاکی است.
در «مجتمع گلابگیری اشک گل» آقای «محمد ثابتی» می گوید:
«بازار فعلی نا امن است نه می دانیم گل را چند می خریم ونه خروجی چندان مفیدی دست ما را می گیرد. ما خواهان آن هستیم که مشتری کیفیت جنس را بپسندد و جنس اصالت داشته باشد.به هرحال گردشگری که از استان دیگری آمده یا از آن طرف کشور تشریف آورده راضی به دیارش برگردد.»
از او می پرسم چگونه در مورد کیفیت آگاهی بخشی می کنید؟ می گوید: «من به مشتریانم ویژگی های گلاب خوب را توضیح می دهم. حتی به مشتریانم می گویم گلاب دو آتشه هم انواعی دارد و هر گلابی که تحت این نام است نمی تواند مرغوب باشد.»
گلابگیری ابن سینا نام بزرگ پزشک ایران را با خود دارد. در ورودی مغازه با خطی ساده نوشته است: « تلخ بودن گلاب نشان دهنده کیفیت آن است.»
«سعید شاطری» مدیر این گلابگیری 9سال است در این حرفه مشغول به کار می باشد. او می گوید:»وجود یک پارک بزرگ برای نیاسر امر لازمی به نظر می رسد. این جمعیت باید مدیریت بهتری شود.»  او ادامه می دهد: « سعی همه گلابگیران باید این باشد که گلاب خوب تولید شود تا گلاب نیاسر خدشه دار نشود. ما در درجه اول باید به کیفیت کار توجه کنیم.»
«روح الله حسنی مقدم» از  «گلاب سنتی ممتاز سالار» وجود صنف مستقل را برای گلابگیران امر لازمی می داند. او می گوید: « ما نباید با خوار و بار فروشی یک صنف باشیم. کار ما هم هنر است و هم صنعتی جداگانه. چه خوب است که برای قیمت گذاری گلاب مشورت گلابگیران هم در نظر گرفته شود.»
درگلابگیری «ممتازغنچه» آقای «اکبرزاده» تمامی مشکلات و نیازهای گلابگیران  را در صحبتی طولانی آن گونه که خاص یک تحصیل کرده است بیان می کند. وی 10 سال است که دراین بخش فعالیت دارد.او با اشاره به کم شدن قدرت خرید مردم می گوید:» نصف جنسی که سال گذشته تولید کرده ام هنوز فروش نرفته. در حالیکه 2 سال پیش این وضعیت نبود. کسب و کار ما کمرنگ شده است.» ایشان در حالی که تمام قیمت های خرید انواع گل را بیان می کند، تفاوت فاحش آنها را با قیمت های سال گذشته ذکر می کند.
آقای «امیر شاهوردی» تحصیل کرده دیگری است که در «گلاب منصور» کار می کند . ایشان در پاسخ به سوالات ما می گوید:» آن چه که امروز آن را علم ارگانایزر یا علم سازماندهی می گویند، دربخش تولید گل و گلاب لازم به نظر می رسد.
علم سازماندهی در رابطه با تولید (به ویژه گلاب و عرقیات گیاهی) همان علم یا دانش هماهنگ کردن مجموعه عوامل تولید - بازاریابی - نیروی انسانی و ... می باشد و تا زمانی که همه عوامل تولید و نظارتی و ... هماهنگ نباشند متأسفانه در سال های آتی مرکزیت گل و گلاب کاشان خدشه دار خواهد شد.
 مدیران ما مجموعه عواملی را که به یک هدف می رسند، باید هماهنگ پیش ببرند. در ضمن خوب است مسئولین دیدگاهشان در رابطه با گلابگیری در جهت اشتغال باشد و از عواملی که باعث دلسردی گلابگیر می شود اجتناب شود.»
درد دل گلابگیران عزیز بیش از آن است که در این جا به قلم آمده است. آن چه در بیان همه تولیدگران به چشم می خورد اشاره به کم شدن قدرت خرید است. خواسته مشترک آنان در رابطه با نوع قیمت گذاری است. آنان مایلند مسئولین از نزدیک شاهد کار آنان باشند یا حداقل در جلساتی صدای آنان شنیده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد