گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

کسی به داد کشاورزان نمی رسد

گفتگو

به بهانه برگزاری جشنواره گلاب رضوی

کسی به داد کشاورزان نمی رسد

misammajidi کسی به داد کشاورزان نرسیده‌ است

بخش برزک بیش از ۷۰ درصد گل محمدی شهرستان کاشان را تولید می‌کند ولی همه گلاب را به قمصر می‌شناسند. حتی «میمندفارس» نیز گلابش را با مارک قمصر وارد بازار می‌کند.
این حرف‌ها، دغدغه‌های مدیرعامل شرکت تعاونی گلستان «سده» از بخش برزک است. «میثم مجیدی» می‌گوید: بخش برزک بیش از ۱۷۰۰ هکتار گل محمدی دارد که بیشتر آن در «سده» است ولی این مقدار در قمصر به ۲۵ تا ۳۰ هکتار و نیاسر به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار نمی‌رسد.
 «مجیدی» با معروف بودن بَرند قمصر به عنوان گلاب بر‌تر مشکلی ندارد ولی می‌گوید: کشاورزان «سده» در۲۱۰۰ هکتار زمین و با کمک ۳۶ حلقه چاه به کار و فعالیت و تولید انواع محصولات کشاورزی اشتغال دارند، ولی آیا اعتبارات شهرستان به همین نسبت به آن‌ها داده می‌شود و یا به جاهایی می‌رود که صدای رساتری دارند؟
مدیرعاملی شرکت تعاونی گلستان «سده»، با اشاره به طرح ۴۰۰ هکتاری شهر برزک می‌گوید: در این چند ساله بودجه‌ای بیش از ۳ میلیارد تومان از اعتبارات دولتی به این طرح تزریق شد ولی مسئولین بگویند سهم دشت سده در این مدت چند صد هزار تومان بوده است؟
 «مجیدی» دو سال پیش با هر مرارتی اولین جشنواره فنی تخصصی گل و گلاب را در منطقه برگزار کرد و معتقد است موفقیت‌های نسبی با خود به همراه داشته است. او اکنون در باغ فدک‌تهران سرگرم برگزاری جشنواره ده روزه گلاب رضوی است. جشنواره‌ای که قرار است قابلیت‌های بخش برزک را بهتر و بیشتر در معرض دید عموم قرار دهد.
 «مجیدی»  از دست مسئولین محلی گله‌مند است ولی ترجیح می‌دهد اکنون به آن نپردازد.
 از او می‌پرسم هدف از این جشنواره چیست؟
 «اهداف بسیاری در این جشنواره نهفته است. نخست آنکه؛ حاصل ۵ سال ارتباط مستقیم من با کشاورزان دشت سده یک جمله است و آن اینکه «کسی به داد کشاورزان نرسیده است». جشنواره، بهانه‌ای است تا صدای کشاورزان بخش برزک را با عمق بیشتر و بلند‌تر به گوش مردم و مسئولین مستقر در تهران برساند.
جشنواره برای کشاورزان، تولیدکنندگان و مسئولین بخش برزک از یک طرف و گروههای هدف در تهران فرصتی فراهم می‌کند تا با هم گفتگو کنند و بیشتر به هم نزدیک شوند و قدمی در جهت رفع مشکلات بردارند.»
مسئول ستاد برگزاری جشنواره گلاب رضوی، حرف‌های زیادی برای گفتن و نگفتن دارد. او ناشناخته ماندن گل و گلاب و پتانسیل‌های بخش برزک را عمده‌ترین علت برگزاری جشنواره می‌داند. از سال گذشته تا کنون تلاش زیادی برای برگزاری این جشنواره انجام داده است. از هماهنگی با دفتر آستان قدس رضوی برای استفاده از نام آن آستان مقدس گرفته تا رایزنی با مسئولین بخش برزک و ادامه می‌دهد:
 «از سال قبل تا کنون بیش از ۶ جلسه در بخشداری برزک با حضور بخشدار و شهردار و اعضای شورا و متولیان گل و گلاب بخش برگزار شده است. همگی از این فکر و کار استقبال کردند و قول همکاری دادند و من به پشتوانه آن‌ها زیر بار تعهدات این جشنواره رفتم.
 مجیدی، با اشاره به لیست مدعوین جشنواره از مهندس «حسین‌پور»، معاونت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی و خانم مهندس «مهدی‌زاده» از دفتر گل و گیاهان و سبزی و صیفی کشور، و مهندس «طباطبایی» معاون فنی و اجرایی سازمان تعاونی روستایی کشور نام می‌برد و می‌گوید: وقتی مسئولین وزارتخانه کمتر می‌توانند به بخش بیایند و از نزدیک مشکلات را ببینند، جشنواره این فرصت را فراهم می‌کند تا ما به تهران برویم و پتانسیل‌ها را بیشتر معرفی کرده و دغدغه‌ها را مطرح و به گفتگو بنشینیم.
مدیرعامل شرکت تعاونی گلستان سده به برنامه‌های جنبی جشنواره هم اشاره‌ای دارد و اضافه می‌کند: افتتاحیه و اختتامیه و بحث جذب توریسیم از طریق غرفه‌ای که تلاش می‌کند با کمک تورهای معتبر علاقه‌مندان را به این بخش هدایت کند و غرفه پزشک سنتی که به صورت رایگان برای افرادی که مراجعه می‌کنند ویزیت و مشاوره رایگان در نظر گرفته و غرفه فروش عرقیات گیاهی با هدف ترویج استفاده از این گونه عرقیات از دیگر برنامه‌های این جشنواره می‌باشد.
مجیدی ابراز امیدواری می‌کند تا همه به کمک هم قدمی در جهت معرفی قابلیت‌های بخش برزک برداریم.


ماهنامه بهشت پنهان

شماره 37

اردیبهشت 1391

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد