گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

حادثه و تقدیر بود

گفتگو

رئیس تربیت بدنی کاشان:

حادثه و تقدیر بود

بررسی علل حادثه کوهنوردان کاشانی در گفتگو با رئیس تربیت بدنی

Hideriyan رئیس تربیت بدنی کاشان:حادثه و تقدیر بود


علت حادثه ؟

همینطور که می‌گویید از اسمش مشخص است حادثه است.

دخالت عوامل انسانی و لوازم فنی چه مقدار بوده است؟

صفر است. کوهنوردان مجرب بودند و دفعه اول نبود که از این ارتفاعات صعود می‌کردند و دفعه اولشان نبود که صعود زمستانی داشتند. تجهیزات کامل زمستانی به همراه داشتند و دو روز قبل از آن هم گروهی دیگر به ارتفاعات کرکس صعود کرده بود و فقط می‌شود اسمش را حادثه و تقدیر گذاشت.

این افراد همانطور که گفتید افرادی با تجربه و خبره بودند و خود گروه امداد و نجات برای حادثه‌دیدگان بودند. چگونه می‌توان این اتفاق را برایشان توجیه کرد؟

دو سال پیش آقای اورال که قلل دنیا را فتح کرده بود در اورست دچار حادثه بهمن شد. سال قبل آن یکی دیگر و چند هفته قبل در همدان این اتفاق افتاد. سقوط بهمن در صعودهای زمستانی شایع است و گاهی مجرب‌ترین کوهنوردان نیز گرفتار آن می‌شوند.

با توجه به شرایط جوی ،فصل و زمان صعود،آیا این اتفاق قابل پیش‌بینی نبود؟

معمولاً اگر اتفاق خاصی باشد هیئت کوهنوردی استان از قبل اعلام می‌کند. مانند وضعیت آب و هوایی تا در صورتی که نامناسب باشد کسی صعود زمستانی نداشته باشد ولی در زمان صعود این تیم هوا آفتابی بود و برف و بارندگی هم نبود و شرایط به لحاظ طبیعی برای صعود زمستانی آماده بود و ممنوعیتی نداشت.

تیم مسائل فنی را در نظر گرفته بود؟

بله برای مسائل فنی برآورد داشته‌اند. یک شب در ارتفاعات سه هزارمتری چادر زده و خوابیده‌اند و تمام بحث‌های فنی را از قبل پیش‌بینی کرده‌اند ولی این اتفاق افتاد.

وظیفه تربیت بدنی در این ارتباط چیست؟

وقتی حوادث ورزشی پیش می‌آید شرح وظایف هر دستگاه مشخص است. معمولاً امداد و نجات در کوهستان به عهده هلال‌ احمر و گروههای امداد و نجاتی است که آموزش‌ دیده‌اند.

به محض این اتفاق به تمام گروهها از شهرستان‌های مختلف فراخوان داده و به منطقه اعزام شدند ولی چون اجساد زیر برف بود کار به سختی پیش رفت.

گفته می‌شود نداشتن تجهیزات کامل اعم از زنده‌یاب باعث کندی کار برای گروههای عملیاتی شده ؟

خیر اینگونه نیست. ما از لحظه اول در جمعیت هلال احمر نطنز حاضر بودیم و فرماندار شهرستان و مسئولین ستادی استان حضور داشتند. مجوز پرواز هلی‌کوپتر گرفته شد ولی وقتی در منطقه رفتیم متوجه شدیم دوستان زیر برف مانده‌اند و نمی‌توان کاری انجام داد.

بحث زنده‌یاب مربوط به موقعی است که از قبل تجهیزات به کوهنورد وصل شده و مسائل فنی دارد که از حوصله بحث خارج است.

کسی هیچ کوتاهی نکرده و حتی دوستانی که برای پیدا کردن اجساد آمدند می‌توان گفت از جان‌گذشتگی کردند و هرآن احتمال سقوط مجدد بهمن و به وجود آمدن حادثه‌ای دیگر بود.

چه گروههایی در این حادثه حاضر شدند؟

با هماهنگی ستاد بحران که هر شب بعد از حادث و به ریاست فرماندار شهرستان نطنز در فرمانداری تشکیل شد گروههای تخصصی و پشتیبانی به محل اعزام شدند.

گروههای کوهنوردی منطقه کاشان و بادرود و نطنز برای مسائل پشتیبانی و چند گروه تخصصی از سمیرم و گلپایگان و هیئت استان به عنوان گروههای عملیاتی در جستجوی اجساد شرکت کردند.


ماهنامه جوان کویر

روزنامه کاشان

30 بهمن ماه 1390

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد