گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

کاشان در محاصره آلودگی هوا‌

خبر

در آغاز هفته هوای پاک عنوان شد:

کاشان در محاصره آلودگی هوا‌

رئیس اداره حفاظت محیط زیست در نشست خبری هفته هوای پاک، به خبرنگاران گفت: کاشان در محاصره آلاینده‌‌های زیست محیطی قرار گرفته و اگر فکری نشود و وضعیت به همین منوال پیش برود؛ در آینده‌ای نه چندان دور به جهت آلودگی هوا شاهد تعطیلی مدارس، اداره‌ها، کار و کسبه خواهیم بود.

محمود قهرمانی با اشاره به محل احداث شهرک‌ها و واحدهای صنعتی گفت: «شهرک صنعتی راوند» در شمال غرب کاشان و «شهرک صنعتی امیر کبیر» در جنوب شهر و «کوره‌های آجرپزی واقع در مسیر آران و بیدگل» در شمال شرق، کاشان را از همه طرف در محاصره آلاینده‌های زیست محیطی قرار داده‌اند.

وی افزود: صنایعی آلاینده‌ای را که بعد از اخطارهای مکرر هیچ اقدامی‌در کاهش آلودگی با نصب سیستم‌های کاهنده نکرده‌اند، بعنوان آخرین راه‌حل؛ در لیست صنایع آلاینده قرار می‌دهیم.

 قهرمانی تعداد واحدهای این لیست را در حال حاضر ۳۰ واحد عنوان کرد و گفت: این صنایع موظف هستند اضافه بر پرداخت جریمه و قرار گرفتن در مراحل پی‌گیری تا پلمپ، یک درصد از فروش خود را بعنوان عوارض به امور مالیاتی پرداخت کرده تا از محل آن متناسب با سرانه جمعیت منطقه از طریق شهرداری‌ یا دهیاری صرف امور زیست‌محیطی شود.

قهرمانی «پیشنهاد طرح جامع کاهش آلودگی هوا» را یکی از اقداماتی صورت گرفته عنوان کرد و افزود: در این طرح وضعیت صنایعی که آلاینده هستند و میزان آلایندگی و تعداد صنایع و مسائلی از این دست مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی این طرح را در مرحله مناقصه عنوان کرد و گفت: در حال دریافت و بررسی پروپازال‌های طرح هستیم و قدم بعدی فاز اجرایی است که فکر می‌کنم این طرح در فرصت یک ساله انجام شده و مسئولان بتوانند از نتایج آن در سیاستگذاری‌های کاهش آلودگی بهره‌مند شوند.

وی پیشنهاد شعاع ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری برای استقرار صنایع، از دیگر راه‌های کاهش آلودگی دانست و افزود: تجربه تهران و اصفهان می‌بایست مورد توجه ما قرار گیرد. ۴۰ سال پیش مسئولان وقت حفاظت محیط زیست با تدبیری که داشته‌اند برای استقرار صنایع در اصفهان شعاع ۵۰ کیلومتری و برای تهران شعاع ۱۲۰ کیلومتری در نظر گرفتند که چنانچه مورد توجه قرار می‌گرفت؛ شاهد آلودگی‌های فعلی در این استان‌های بزرگ نبودیم و بر اساس این تجربه می‌بایست به شعاع استقرار صنایع در شهر کاشان توجه شود.

وی با اشاره به فاصله ۸۰۰-۷۰۰ متری مناطق مسکونی با شهرک‌های صنعتی گفت: استقرار شهرک‌های صنعتی در داخل شعاع مذکور، قبل از قانون ممانعت استقرار صنایع در سال ۷۸ انجام شده است و جابجایی آن امکان‌پذیر نیست ولی می‌توان از پیشرفت مناطق مسکونی در اطراف شهرک‌های صنعتی جلوگیری کرد و این موضوع جزء درخواست‌های ما از اداره‌های مسئول است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست به اصل ۵ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در این اصل به صراحت گفته شده است هرگونه فعالیت اقتصادی، اجتماعی و غیره که همراه با آلایندگی باشد ممنوع و حفظ محیط زیست را بعنوان یک وظیفه همگانی برشمرده است.

قهرمانی از همه خواست تا با یک نگاه مسئولانه، آینده‌نگری را در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در نظر بگیریم.


ماهنامه جوان کویر

روزنامه کاشان 25 دی ماه 1390

نظرات 2 + ارسال نظر
بینام سه‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 09:28 ب.ظ

محمد یکشنبه 3 دی‌ماه سال 1396 ساعت 01:16 ق.ظ

خداکند...
والا...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد