گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

بحران آب کاشان از زبان علی هاشمی طاهری

گفتگو

بحران آب کاشان از زبان علی هاشمی طاهری

مجید رفیعی - سعید غلامیان


علی‌هاشمی‌طاهری سال ۱۳۶۲ به عضویت رسمی‌سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌کاشان درآمد. کانون جوانان، ستاد اردوها و فرماندهی قرارگاه و عضویت شورای فرماندهی سپاه، بخشی از مسئولیت‌های او در این دوران است. دورانی که «اخلاص» و «تعهد» پرچمدار است و یکی از سوغات آن، دست چپ حاج علی است که به گفته وی تقدیم اسلام شده است.‌هاشمی‌طاهری با تمام شدن هشت سال دفاع مقدس از خاکریز جبهه به سنگر خدمت به مردم باز آمد. تعزیرات حکومتی کاشان، مدیرعاملی تعاونی نانوایان و عضویت در شورای اسلامی‌شهر کاشان در دوره‌های دوم و سوم یکی پس از دیگری پایگاهی بوده‌است تا علی‌هاشمی‌طاهری بر کوله‌بار تجربه و خدمت، بیش از پیش خویش بیفزاید. اینک نشریه بهشت‌پنهان به سراغش آمده است تا بتواند از اطلاعات و تجارب این صاحب‌نظر، قدمی‌در تجزیه و تحلیل اوضاع شهر بردارد. شاید از این طریق گرهی از مشکلات موجود برداشته شود. محل قرارمان مسجد صفاری است. مکان مقدسی که انسان‌هایی در سه نوبت خود را به خدا نزدیک می‌کنند تا از پلیدی‌ها دور شوند. کنار یکی از ستون‌های مسجد می‌نشینیم. از وی‌ می‌پرسیم

- یکی از مشکلات مهم شهرستان کاشان بحران آب است. با توجه به اطلاعاتی که در این زمینه دارید، چه اقداماتی صورت گرفته و اصولا چه باید کرد؟

 کاشان در منطقه خشک قرار گرفته و بر همین اساس در زمان ریاست جمهوری آقای رفسنجانی و زمانی، که به کاشان آمدند در زمان مرحوم حضرت آیت‌الله یثربی امام جمعه فقید شهرستان، ایشان می‌گفتند که همه نظرمان را یکی کنیم و بگوییم ما آب می‌خواهیم. در آن زمان مصوب شد که آب زاینده رود به کاشان بیاید. ولی متأسفانه بعلت اهمال کاری‌هایی که در کاشان صورت گرفت و سنگ‌اندازی اصفهانی‌ها تا کنون این پروژه به نتیجه کامل نرسیده است. در حالی که قرار بود ۱۱۰۰ لیتر آب زاینده رود به کاشان و آران و بیدگل منتقل شود، ۲۵۰ لیتر بیشتر نیامد. و از طرفی پس از آن  به علت وجود املاح و کم شدن سطح آب، چاههای آب شرب کاشان یکی پس از دیگری از رده خارج، و وارد گردونه کشاورزی و فضای سبز شد. و مشکل آب کاشان زیادتر و به حد بحرانی رسید.

هرچند با تلاش  شرکت آب و فاضلاب کاشان تا کنون قطعی آب نداشته‌ایم و کارهای  بسیار خوبی هم توسط مدیران قبلی و مدیر فعلی صورت گرفته ; که از این بابت متشکریم- اما مسئولان استانی آنطور که باید و شاید اجازه نمی‌دهند کارها به نتیجه برسد. کاشان، مدیران و مسئولانی می‌خواهد که بتوانند یقه کسانی را بگیرند که وظیفه‌شان را به خوبی انجام نمی‌دهند.

-علل عدم تحقق پروژه آب زاینده‌رود به چیست؟

یک روز اعضای شورا  به اتفاق فرماندار از تمام خط لوله انتقال آب زاینده‌رود دیدن کردیم، آب به اندازه کافی هست، اما پیگیری‌هایی که باید در تونل گلاب یک، که مخصوص کاشان است و ۱۸ کیلومتر است صورت گیرد، انجام نمی‌شود. یک ماه و نیم پیش در مذاکرات شورای اداری شهرستان کاشان عنوان شد که ده میلیارد تومان از اعتبارت استانی به تونل گلاب ۲ اختصاص یافته‌است. این در حالی است که تونل گلاب یک، مربوط به کاشان است و تونل گلاب ۲ به اصفهان تعلق دارد و در نتیجه بودجه‌ای که باید برای جمعیت ۶۰۰هزار نفری کاشان و آران و بیدگل اختصاص یابد، به اصفهان رفته است. پرسش اینست که، چرا باید سر کاشان بی‌کلاه بماند؟ از سویی دیگر از مسئولان کاشان توقع است که از حق مردم دفاع کنند.  مردم دادشان را باید کجا ببرند؟ آب حیاتی‌ترین عنصر یک شهر است و مردم مجبورندآب شرب خود را از آب تصفیه‌کن‌ها بخرند. به عبارت دیگر، مردم باید پول آب زاینده‌رود را بدهند، اما آب تصفیه بخرند! اینست که خیلی از مسئولین متأسفانه چیزی نمی‌گویند یا محافظه‌کاری می‌کنند یا شجاعتش را ندارند که حرفی بزنند که دلیلش را نمی‌دانم.

-تشکیل شورای عالی آب از مواردی است که از سوی شرکت آب وفاضلاب کاشان در زمان فرمانداری آقای حاجی، مطرح شد. با توجه به این که شما عضویت شورا شهر در کارنامه خود دارید، آیا شورای شهر بعنوان نماینده مردم کاشان تا کنون برای تشکیل شورای عالی آب اقدامی‌کرده و جایگاهی برای شورای شهر در نظر گرفته شده است یا نه؟

تا زمانی که بنده در شورا بودم اطلاع دارم که هیچ یک از اعضای شورای شهر، عضو شورای عالی آب نیستند. من با آقای مهندس صدرائیه که صحبت کردم، مشخص شد قصد دارند شورای عالی آب را  تشکیل بدهند و مشکل آب را مورد بررسی قرار دهند. اما به نظر من نمی‌توانند آب را زیاد کنند. دو موضوع مطرح است. یکی اینکه مردم متوجه مشکلات موجود در مورد آب شوند و دنبال آب زاینده‌رود بروند ویکی هم که اصول مصرف را رعایت کرده و درست مصرف کنند.

-آیا شورای عالی آب در بهینه‌سازی مصرف آب تاثیری دارد؟

این بستگی به اعضایی دارد که در آن عضویت خواهند داشت. اینکه ما شورا تشکیل بدهیم خیلی خوب است، کسی مخالفتی ندارد. اما افرادی که عضو آن هستند باید کار کنند و دلسوز باشند. مسوولان شهری نیز در این زمینه به شرکت آب و فاضلاب کمک کنند، اما صرف اینکه در جلسه بنشینند و اسمی‌را یدک بکشند هیچ فایده‌ای ندارد.

ـ آیا شورای شهر به وظیفه خود عمل کرده است؟

در طول ۸ سال خدمتگزاری در شورا به یاد دارم که اعضا شورای اسلامی‌شهر در دوره دوم، به علت گران شدن تعرفه قبض‌های آب به تهران رفتند و با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور ملاقات کردند و در نهایت تعرفه‌ها کم شد. اما این توقعی که من از شورا بصورت کلی دارم اینست که باید بیش از این خود را داخل مسائل شهری می‌کرد. یعنی هر مسئولی به کاشان می‌آید و سمتی می‌گیرد باید نظر شورا گرفته می‌شد. الان بنده به عنوان یک جانباز و کسی که ۸ سال عضو شورای شهر کاشان بوده‌ام از بعض مسئولین رضایت ندارم.  چون می‌باید تعهد و جسارت بیشتری در جریان کار به خرج دهند.

- کانال‌کشی فاضلاب کاشان از مدت‌ها پیش در دست اقدام است و قرار است امتیاز آن فروخته شود. به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کاشان تاکنون ۱۵ حلقه چاه بخاطر آلودگی ناشی از فاضلاب از مدار آب شرب خارج شده .آیا کسی اقدامی‌برای این مهم انجام داده است. شورا چکار کرده ؟ شهرداری چطور؟


درزمان مهندس پیراینده اعتباری معادل ۶۹ میلیون یورو برای شبکه فاضلاب کاشان، از طریق بانک توسعه اسلامی، اختصاص یافت که در ادامه آقای صدرائیه هم به شدت دارند پیگیری می‌کنند. اما مشکل بزرگی که وجود دارد حفاری در شهر کاشان است. مدتی قبل با شورای شهر و شهرداری مذاکراتی شده است، که انشاءالله به زودی به نتیجه خواهد رسید. شبکه فاضلاب کار خوب و اساسی است اما موضوعی نیست که به این زودی انجام پذیرد، تازه پس از ایجاد شبکه، اتصال به خانه‌ها شروع خواهد شد .هرچند بعضی‌ها مخالف ایجاد فاضلاب برای کاشان هستنداما من شخصاً معتقدم که باید آب آن پس از تصفیه در باغ‌ها و فضای سبز مورداستفاده قرار گیرد و تا حدودی مشکل آب و فضای سبز کاشان حل می‌شود.


ماهنامه بهشت پنهان

روزنامه کاشان 26 آذرماه 1390

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد