گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

خیابان اصلی شهر غرق در آب

خبر

خیابان اصلی شهر غرق در آب

آب‌گرفتگی سطح خیابان شهید رجایی نشان از ترکیدگی لوله آب آشامیدنی داشت. آب به شدّت هرچه تمام‌تر قسمتی از آسفالت جلوی پاساژ گلستان را به کناری زده بود و به بیرون فوران می‌کرد. آب در سطح خیابان از بیمارستان نقوی تا سه‌راه میدان یکه‌تاز میدان بود.


ساعت ۹ صبح سه‌‌شنبه پلیس راهنمایی رانندگی جلوی ورود وسایل نقلیه به این خیابان را گرفت ولی بعد از نیمساعت راه باز شد. رفت و آمد وسایل نقلیه باعث اختلال در کار نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی شد. اگرچه توسط این نیروها تا ساعت ۱۱ تنها دو تانکر ۱۵ هزارتایی آب از سطح خیابان کشیده و انتقال داده شد. یک چاه‌ جذبی روبروی پاساژ صفویه با سرعت بیشتری در جمع کردن آب کمک می‌کرد. در این اوضاع و احوال یک مدیر ارشد شهرداری را دیدم که از داخل خودروی زانتیای خود نگاهی به حادثه کرد و رفت.
ساعت ۱۰/۳۰ با فرماندار تماس گرفتم. علت ناهماهنگی آتش‌نشانی و راهنمایی رانندگی و شرکت آبفا و کندی کار را جویا شدم. جوادی گفت: شما اطلاع ندارید و تازه به محل رسیده‌اید. نیروهای آتش‌نشانی از اول وقت حضور داشته و با تدبیر آنها اوضاع در کنترل است.
آب همچنان فوران می‌کرد. ساعت ۱۱ بیل‌ مکانیکی شرکت آبفا در محل حادثه حاضر شد و شروع به کَندن محل کرد. ولی به علت فوران آب، عملیات به کندی پیش‌ می‌رفت. این وضعیت تا ساعت ۱۳ ادامه داشت و به تدریج از فشار آب کاسته شد.
ساعت ۱۲/۳۰ از سرایدار مجتمع تجاری اداری گلستان پرسیدم آیا متوجه شدی حادثه چه زمانی رخ داد؟ وی گفت: ساعت ۶ که برای نماز بیدار شدم خبری از آب گرفتگی خیابان نبود. فکر می‌کنم ساعت۶/۵ صبح این اتفاق افتاده است. رهگذاران اولین سوالی که از مأموران مستقر در محل می‌پرسیدند این بود: چرا آب را قطع نمی‌کنید?
نزادی یکی از مسئولین شرکت آبفا که در محل حضور داشت گفت: ساعت ۷ به ما اطلاع دادند که ترکیدگی لوله داریم. مأموران به سرعت به محل اعزام شدند ولی در ابتدا باید آب را قطع می‌کردیم.
وی افزود: شبکه آب کاشان اصطلاحاً‌ وضعیت لوپ دارد. این بدان معنی است که همه خطوط به هم ارتباط دارد. علت این کار نیازی است که در شرایط پیک مصرف داریم. fبا وضعیت لوپ می‌توانیم پایین رفتن فشار آب در مناطق مختلف را مدیریت کنیم. اما بدی لوپ، در زمان حادثه است. برای این که آب در نقطه حادثه دیده قطع شود می‌بایست همه شیرفلکه‌های  اطراف آن نقطه بسته شود. ما برای قطع کردن آب در این نقطه حداقل ۳۰ شیرفلکه را بسته‌ایم. با این وجود در حال حاضر هنوز آبی که در شبکه وجود دارد در حال تخلیه شدن است.
نزادی در جواب علت این حادثه گفت: شبکه آب کاشان فرسوده است. به نظر من علت اصلی این حادثه فرسودگی است. به همین خاطر تعویض خط لوله اصلی  از میدان امام حسین تا پانزده خرداد در دستور کار شرکت آبفا قرار دارد.
گفتنی است مأموران ۱۲۲ شرکت آبفای کاشان در زمان تهیه و ارسال این خبر در حال اصلاح نقطه حادثه‌دیده هستند و پیش‌بینی می‌کنند تا سه الی چهارساعت دیگر شبکه ترمیم و  آب شهروندان این نقطه از شهر که قطع شده است، وصل شود


ماهنامه بهشت پنهان

روزنامه کاشان 15 آذر 1390

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد