گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

پسته‌کار نمونه: پرداخت هزینه غفلت مسئولین از جیب خالی‌کشاورزان

خبر

پسته‌کار نمونه:

 پرداخت هزینه غفلت مسئولین از جیب خالی‌کشاورزان


در صورت سهمیه‌بندی آب نیمی‌از باغ را رها خواهم کرد. کشاورز پسته‌کار نمونه با بیان این خبر گفت: بیست سال است که تمامی‌دارائی‌ام را به دشت کویری و سنگلاخ ابوزیدآباد آورده‌ام و میلیاردها تومان برای آباد کردن آن هزینه کرده‌ام و امروز دولتمردان تصمیم به بستن کنتور حجمی‌بر روی چاهها دارند که با این وجود نمی‌توانم به کار ادامه بدهم و ناچارم نیمی‌از باغ ۷۰ هکتاری پسته را که چند سالی است به بار نشسته و زحمت بسیاری برای آن کشیده‌ام رها کنم.


حبیب‌الله اعتمادی با بیان این که مسئولان به من می‌گویند از سیستم‌های آبیاری تحت فشار استفاده کنم گفت: زمین‌ها و آب منطقه شور است و استفاده از اینگونه سیستم‌ها برای باغ امکان‌پذیر نیست.


وی افزود: حتی در زمین‌ و آب شیرین که امکان آبیاری قطره‌ای وجود دارد برای این که پسته محصول خوبی داشته باشد باید حداقل ۲ بار در سال، درختان را با آبیاری غرقابی سیراب کرد.


اعتمادی در پاسخ به این سوال که وضعیت آب منابع زیرزمینی بحرانی است و باید فکری برای آن کرد، گفت من وقتی به مصرف آب کشاورزی در شهرستان کاشان و دشت‌های آران و بیدگل نگاه می‌کنم دلم خون می‌شود. آیا این آب با ارزش می‌بایست صرف محصولاتی مانند ذرت، یونجه و بادمجان شود در صورتی که پسته اقتصادی‌ترین محصول در منطقه است.


وی با بیان این که صدای کشاورزان به علت تحصیلات پایین و نداشتن تریبون به گوش مسئولین نمی‌رسد گفت: آیا مسئولین بعد از سالیان سال به این فکر افتاده‌اند که منابع زیرزمینی در خطر است؟ آیا هزینه این غفلت می‌بایست از جیب کشاورزان که به حق زحمت‌کش‌ترین و ضعیف‌ترین قشر جامعه است، پرداخت شود؟


مسئول اداره بهبود تولیدات کشاورزی و دامی‌جهاد کشاورزی آران و بیدگل که در این گفتگو حضور داشت گفت: باغ حاج آقای اعتمادی یکی از بهترین باغ‌های پسته  کشور است که پسته سالم و با راندمان بالایی دارد.


وی افزود: بدون شک با کاهش برداشت آب از چاههای کشاورزی آسیب‌های غیرقابل جبرانی به کشاورزان منطقه وارد می‌شود و دولت چنانچه زیرساخت‌های این طرح را آماده نکند و پیش‌بینی مناسبی نداشته باشد، کشاورزان اوّلین قربانیان این طرح هستند.


مظلومی‌با بیان این که اصلاح روش‌های آبیاری امکان‌پذیر است گفت: این کار نیازمند زمان است تا به مرور با آموزش کشاورزان روش‌های مختلف آبیاری که متضمن کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی است اجرا شود.


لازم به ذکر است اداره امور آب در سال جاری در طرحی با پایلوت قرار دادن دشت آران و بیدگل اقدام به بستن کنتور حجمی‌روی چاههای آب کشاورزی کرده است. طبق این طرح کشاورزان مجاز به برداشت سالانه حداکثر ۳هزار ساعت آب از چاهها هستند که این رقم یک سوم برداشت فعلی است.


ماهنامه جوان کویر

روزنامه کاشان 10 آذر 90

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد