گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

مطبوعاتی کاشان از دیروز تا امروز

سید جلال‌الدین کاشانی (موید الاسلام) کسی که از او به نیکی نام می‌برند. نویسنده روزنامه «حبل المتین». رسانه‌ای که صدسال پیش در هندوستان چاپ و به ایران ارسال می‌شد. مردم و علما و صاحب‌نظران و ... برای خواندنش اشتیاق نشان می‌دادند و از اینرو اثرگذار بود.

در آن روزها از دستگاههای چاپ آنچنانی خبری نبود و برای توزیع ماشین و هواپیما وجود نداشت و از اینترنت پرسرعت نیز خبری نبود. ولی زندگی مردم همراه با روزنامه بود.

«حبل المتین» درباره گرفتاری‌های مردم ایران می‌نوشت و دلسوزی‌‌ها و راهنمایی بسیاری می‌کرد و بارها پیشنهاد قانون و «حکومت مشروطه» کرد. اینگونه که تاریخ می‌گوید، مردم دلبستگی بسیاری به این روزنامه پیدا کردند. هرچند با وجود افرادی منفعت‌طلب گاهی به تملق‌گویی سران قدرت می‌پرداخت.

از صد سال پیش به امروز منحنی سیر روزنامه در شهر ما چگونه بوده است. همین چندسال پیش میز کیوسک‌های مطبوعاتی آراسته به نشریات محلی بود و ارتباط تنگاتنگی با مردم برقرار می‌کرد. گویی نفس کشیدن بدون آنها ممکن نیست.

از هر مسئول، شهروند و دوستی راجع به این رخوت می‌پرسم دلیلی می‌گوید. ولی اگر صد سال پیش قلم مویدالاسلام کاشانی توانست به ایران و ایرانی تکانی دهد امروز کاشان مدعی استان قادر به انتشار چند نشریه مجوزدار محلی خود نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد