گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

آموزش برای بچه های ماهنامه

امروز با توصیه آقای صادقی مدیر مسئول و صاحب امتیاز ماهنامه بهشت پنهان و درخواست تعدادی از دوستان شروع به ارائه آموزش در ارتباط با خبرنگاری در جلسات نشریه در مجموعه فرهنگی شرکت تعاونی عماد کردم. 

به دوستان گفتم که تصمیم دارم نحوه کلاس به صورت ارائه تئوری و بیان نکات تجربی است و نمی خواهم با گفتن یک سری مطالب خشک چوب خط آموزش را به انتها برسانم و یا به قولی با انبر خط کنم. 

در شروع کلاس به بیان سرفصل هایی که قرار است در طول دوره آموزش داده شود پرداختم: 

گزارش نویسی 

اصول مصاحبه 

خبر نویسی 

 نگارش فارسی در مطبوعات

اصول روابط عمومی 

آنگاه با بیان یک مقدمه ادامه دادم: 

ما در جامعه زندگی می کنیم و برای اینکه یک جامعه ای پیشرفته داشته باشیم مستلزم اصلاحات است. اصلاحات این نیست که در یکی دو ماه حول و حوش انتخابات تب انتخاب بگیریم و وارد بازی شویم که چه کسی را انتخاب کرده تا آن کس برای ما زندگی خوب و خوشی به ارمغان آورد. 

اعتقاد من آن است که اصلاح در صورتی صورتی می گیرد که از توده های مردم شروع شود و میزان درصدی که من به آن اختصاص می دهم ۸۰ تا ۹۰ درصد به عهده مردم ۱۰ تا ۲۰ درصد به عهده حکومت. 

البته جوامع مختلف برای این حرکت ها سازوکارهایی تعریف شده است که به عنوان مثال کاری که ما الان می کنیم و یک سال با صرف وقت و هزینه بسیار توفیق انتشار دوازده شماره از ماهنامه بهشت پنهان را داشته ایم، نمونه ای از این روش ها است.  

برای داشتن جامعه ای پیشرفته شاید بتوان گفت دو اهرم وجود دارد : 

۱- قانون 

۲- اخلاق 

اگر به زمان های اول انقلاب برگردیم اگر کسی دو کیسه برنج در خانه داشت یکی از آن را به خیابان می گذاشت تا نیازمندی بردارد. و مسئولین در اطاق ها روی فرش چهارزانو می نشستند و کار مردم را بدون بوروکراسی اداری انجام می دادند و در همین کاشان ابتدای کار جهاد سازندگی مسئولین آن اداره پشت کاغذهای سیگار زمین به کشاورز واگذار می کردند که بعدها همین کاغذ ها مدرکی برای تنظیم سند شد. 

ولی آیا یک کشور را می توان با توصیه کردن مردم به داشتن اخلاق اداره کرد. 

در کشورهای توسعه یافته که نگاه می کنی با قوانین برای همه چیز بر می خوریم و ضمانت اجرایی آن را می بینیم. بعنوان مثال برای گریه کردن بچه همسایه که موجب سلب آسایش شود قانون تعریف شده و با مراجعه به پلیس می توان با آن برخورد کرد. 

و یا در راهنمایی رانندگی یکی از دوستان از آمریکا آمده بود و تعریف می کرد که کوچکترین حرکت اشتباه در رانندگی، پلیس سندی دقیق تنظیم می کند که نوع خطا و زمان و مبلغ جریمه در آن ذکر شده است. حال فرد مختار است که جریمه را بپردازد یا به دادگاه مراجعه کرده و روی آن اعتراض کند. با این تفاوت چنانچه رای دادگاه به نفع راننده باشد که جریمه نمی پردازد و چنانچه به عکس باشد. راننده علاوه بر جریمه باید هزینه دادگاه را نیز بپردازد. 

می بینیم که قانون با چه دقتی در کشورهای توسعه یافته تعریف و اجرا می شود. 

اما ربط این صحبت ها با مطبوعات چیست؟ 

بنابراین برای اداره یک کشور محوریت قانون لازم است و برای این کار مجموعه هایی تعریف شده است که قوه یا رکن می نامند: 

قوه اول - قانونگذاری  

قوه دوم - مجریه 

قوه سوم - قضاییه 

و قوه چهارم  

که مطبوعات است 

و این قوا لازم و ملزوم همدیگر هستند برای رسیدن به یک کشور توسعه یافته

نظرات 1 + ارسال نظر
بیدگلی شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:36 ق.ظ

سلام به وبلاگ واما بعد...آقای عنایتی سری بزن راجع به نشریه تان نوشته

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد