گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

برزک نیاز به مدیری کارآمد و برنامه ریز دارد

به نام خدا
جناب آقای مجید رفیعی
باسلام وعرض ادب وارادت
دوست عزیز، امروز به دنبال مطلبی در سایت های مرتبط با شهر برزک جستجو می کردم که بطور اتفاقی با دست نوشته های حضرتعالی روبرو شدم برایم بسیار جالب وپر اهمیت و به دلسوزی ودرایت وافکار حضرتعالی در خصوص آسیب شناسی ونظرات کارشناسی در رفع مسائل ومشکلات شهر تحسین گفته و حقیر را واداشت تا چند خطی نیز به عنوان کسی که بیش از نیمی از عمرم را در شهر وبامردم برزک گذرانده ام بنگارم . برای حقیر که نگاهی از دو زاویه به شهربرزک دارم از قولی غریبه وازنگاهی دیگر بومی شهرم واقعاً سالهاست نه من و نه مردم شهر نمی دانیم که قرار است در شهر چه اتفاقی بیافتد وشهر به چه سمت وسویی حرکت کند تاکنون برای شهر هدف وچشم انداز مناسبی در نظر گرفته نشده وچهره ای برای شهر ترسیم نگردیده است.
درطراحی آینده شهر اگر شهر را شهری علمی و دانشگاهی و حوزوی بخواهیم برنامه وزیر ساخت های خود را می طلبد. بایدهزینه های زیادی صرف گردد ، تاکنون در این خصوص کاری صورت نگرفته است.
اگر شهر ی صنعتی در تجسم آینده شهر ماست همانگونه که درمطالب شما اشاره شده کمبود آب و زمین مناسب و خدمات مشکل اصلی بوده و برای سرمایه گذاری مقرون به صرفه نیست وشاید در شرایط اقتصادی خاص با سیاست های کلان دولت ، مغایر یا با کوچکترین مشکل اقتصاد ملی ، شهر با بحران روبرو شود.
به عقیده حقیر وباکارشناسی های لازم ، با توجه به فرصت های گردشگری شهر ، طبیعت زیبا ، کشاورزی غنی ، و صنعت گلابگیری پویا امکان داشتن شهری با اولویت گردشگری با صرف هزینه های کم وسرمایه بخش خصوصی ، با فراهم نمودن زیر ساختهای مناسب می توان از مشارکت سرمایه گذاران این بخش استفاده نمود ونیازی به سرمایه گذاری های سنگین دولتی و .... نمی باشد . بخش خصوصی با بوجود آمدن شرایط مناسب واحساس امنیت در سرمایه گذاری سریعاً فعال می گردد.
لازم به ذکر است !!! که به شرطها وشروطها !!
با توجه به شرح وظایف شوراهای اسلامی وایجاد تعامل وسیاست گذاری با مسئولین ومدیران شهری ، همزمان با ایجاد موقعیت های مناسب وبرنامه ریزی جهت توسعه شهر وصنعت گردشگری باید متولیان وسیاست گذاران مسائل فرهنگی ، دینی و مذهبی فعالیتی دو چندان را آغاز و هردو مسیر توسعه شهر و توسعه فرهنگی و مذهبی در خطی موازی وحتی جلو تر از توسعه شهر حرکت کنند تا آورده فرهنگ توسعه ، بر داشته های اسلامی ، اخلاقی ، فرهنگی ، مذهبی و دینی شهر وندان شهر برزک غلبه نکند.
روحانیون وعلما وفرهیختگان شهر با برنامه ریزی مناسب و تشویق کانونهای فرهنگی مساجد ، هیئت های مذهبی ، سخنرانی ها وخطبه های نمازجمعه ، آموزشهای لازم به هیئت امناء مساجد در صورت لزوم استفاده از افراد با سواد ودلسوز و آشنا به مسائل روزدر هیئت امناء ها این مسیر را سرعت داده تاهمچون بسیاری از شهر های گردشی که از مقوله مسائل دینی و مذهبی عقب مانده که این مهم موجب گردیده تا مسائل فرهنگی ، اجتماعی و مذهبی کمرنگ شده و آورده فرهنگی گردشگران بیشتر از تاثیر داشته های مردم بر گردشگران باشد. فرهنگ غنی ، مردمی متدین و مذهبی پر شور در مسائل دینی وسیاسی باکمی برنامه ریزی ودرایت به راحتی می تواند بر دیگران تاثیر مثبت داشته وبیایند واز ما یاد بگیرند نه اینکه مدل لباسها وموها و رفتار های ناهنجارشان بر مردم شهر ما تاثیر گذاشته وهمه چیزمان را از دست بدهیم . چرا ایشان فرهنگ غنی واجتماعی ودینی مارا به سوغات نبرند؟
لذا همانطور که یقینا به این نکته اذعان دارید وجود امام جمعه مردمی وفهیم و دوست داشتنی شهر برزک می تواند کلیه گروهها ومسئولین ذیربط و سیاست گذاران مذهبی را تشویق وترغیب نموده تا به کار خود سرعت داده واز خود روشی ارائه دهند که بتواند جوانان ومردم را در این راه تشویق کرده واز حمایت ایشان بر خوردار شوند.
بر مردم پوشیده نیست شما عزیزان ودلسوزان یقینا احساس مسئولیت کرده وپای در این عرصه گذاشته اید ، عضویت در شورای شهربرزک ، با توجه به موقعیت های کاری واداری و مالی شما عزیزان فقط برای شما حضرات بار مسئولیت ایجاد کرده است.
با توجه به موارد یاد شده داشتن چشم اندازی بلند مدت برای شهر برزک الزامی تا از همه دلسوزان وکار شناسان دعوت تا نقشه راهی راترسیم کنند که در کوتاه ترین زمان ممکن بیشترین پیشرفت حاصل گردد با برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده و داشتن چشم انداز مناسبی از آینده شهر مسیر برای رسیدن به شهری پویا هموار می گردد.
لذا مرقومه حقیر را به این نتیجه گیری هدایت میکنم که از نظر اینجانب برای مدتی یکی دوساله برزک شهرداری در قالب وقامت شهردارنمی خواهد ، !!! بلکه نیاز به مدیری کارآمد و برنامه ریز دارد. با توجه به قانون خودکفائی وخود اتکائی شهرداری ها مصوب سال 1363 وکمی کمک های مالی دولت به شهرداری های تازه تاسیس و کوچک باید فردی انتخاب شود تا با برنامه ریزی دقیق ، مدیریت تامین منابع مالی ، مدیریت هزینه ها ، مدیریت پروژه ها و مدیریت زمان ، ازظرفیت های شهر بهترین فرصت ها را ایجاد کرده و شهر را از عاقبتی نا خوشایند که در انتظارش می باشد نجات دهد کسی را نیاز دارد که با تعامل با همه اقشار مردم شهر وارتباط با مسئولین منطقه ای واستانی وکشوری فضائی را برای زیر ساختهای مورد نیاز شهر برزک فراهم نماید تا این نهال را در مسیر درست رشد قرار دهد فقط به شاخ وبرگ اهمیت نداده وخاک ومواد مورد نیاز ریشه جهت رشد سریع وبهتر این درخت ، از اهم واجبات است.
غالبا شهرداران از غالب وبرنامه ای خاص تبعیت می کنند وسیستم های اداری ومالی وشهرسازی و..... ، برای در آمد های پایدار ومستمر وکمکهای دولت ودیگر مسائل برای حوزه شهرداریشان تعریف شده است ضمن احترام به زحمتکشان عزیز مجموعه شهرداری در گذشته وحال شهر ، شهر مان غیر از زمانی کوتاه متاسفانه از وجود مدیری آشنا به ساختار اداری ومالی وخدمات شهری و مدیریت شهر بهره نبرده است . کلنگ زنی های غیر کارشناسی که یقینا چهره شهر را مخدوش کرده و با این در آمد کم شهرداری مان شاید سالها گریبان گیر شهرمان باشد ، صدای نا هنجار کلنگ وپتک است که گوش اهالی را رنجانده ، برپیکر ضعیف ولاغر این کودک 10ساله که تحمل این همه بار وسختی و فشار را ندارد ، باید بصورت مقطعی وطی حرکتی جهادی به وظیفه اصلی شهرداری که همان رفت روب وتنظیف وخدمات شهری است بپردازیم. تا فرصتی بدست آید ، شهر نفسی بکشد ، از سوئی ظرفیتها راشناخته ، سپس اقدام به فعالیتی تازه نمود .
بطورمثال حرکت انتخاب شهرداران پر تلاش گذشته همچون استاد تاریخی است که تدریس درس ریاضی مینماید یقینا بنا به دلسوزی ، زحمات زیادی پای تخته می کشد ولی نتیجه اش خستگی و قبارگچ ... .
همانگونه که مستحضرید رشته های مدیریت سابقه چندین ساله در دانشگاه ها و مجامع علمی دارند در صورتی که این دانش تا مقدار زیادی ذاتی بوده ، چه بسیار مردان بزرگی که حتی سواد خواندن ونوشتن نداشته ولی بزرگترین کارها را برای مردم وشهرشان انجام داده اند در اینجا نیز لزوم حسن سابقه فعالیتهای اجتماعی و مدیریتی و برنامه ریزی های موفق شهرداران پیشنهادی در آینده اهمیت بالائی دارد. شاید اگر شهر در شرایط بهتری بود نسخه دیگری برای این مقوله تجویز می شد.
جسارت این حقیر رادر خصوص نگارش این مرقومه بپزیرید وبه فال نیک بگیرید . باتشکر
ارادتمند - سید مصطفی طباطبائی فر

نظرات 1 + ارسال نظر
شیخ مرتضی عبدالکریمی پنج‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 12:38 ب.ظ

با سلام مرقومه بالا از جهت تشخیص درد منطقه برزک بنوعی بداهت در پرداخت به مشکلات منطقه میباشد.میتوان از این نگاه فرهنگی واقتصادی جهت تعالی وشکوفایی برزک استفاده شود به شرط انکه این نگرش با ویرایش دوستان و کمک کارگزاران منطقه به مرحله اجرا دربیاید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد