گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

دو بال برای پریدن، نظارت و حمایت

در کنار دوستان شورا و اساتید برزکی و در خدمت فعالان و صاحب نظران مدیریت شهری این فرصت به دست می آید که ضمن پیگیری مسائل شهری از راهنمایی ارزنده آنها استفاده کنم.
جلسات پی در پی امروز در ساعت های 17 تا18 و 18 تا 30 / 20 و 21 تا 30 / 22 فرصت با ارزشی برای یادگیری بود.
شهروندان شهرهای مذهبی مانند برزک، کاشان ، یزد و مانند این ها مردمان قانعی هستند که خوبی ها در ذهنشان ماندگار می شود و بدی ها را فراموش می کنند. خدمات مهندس محمدی اولین شهردار برزک همچنان در افکار عمومی برزکی زنده است.
مدیران شهری برای مدیریت بهتر  باید شهر را به خوبی بشناسند و بر تفکر، تعقل ، مشورت و کار کارشناسی تأکید نمایند. سرانه ها را شناخته و نیازها را با آن مقایسه کنند. توجه به فعالیت های پ‍ژوهشی و جذب نخبگان از دیگر اصول مورد توجه مدیران است.
مدیریت شهری دو بال برای پریدن و اوج گرفتن دارد بالی از نظارت و دیگری حمایت که هر کدام نباشد کار به مشکل خواهد خورد.
شوراها جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده به مدیریت فراگیر شهری بی توجه اند. خود را محدود به شهرداری کرده اند. شوراها می توانند با کمک دیگر نهادهای مدیریت شهری نقش مهمی در توسعه و پیشرفت شهری ایفا نمایند.
شهردار  باید تفکر شرکتی داشته باشد تا این که خود را گرفتار تفکر دولتی کند. توجه به کار فکری و ستاد موضوع مهم دیگری است. عارضه ای که بر شهرداری ها وارد است آن که می خواهند همه کارها را خودشان انجام بدهند. شهرداری ها بیش از اندازه خود را درگیر کارهای اجرایی کرده اند.
شهرداری ها باید یک بدنه قوی، کارشناسی و فکور داشته باشد تا این که خود را اسیر کار اجرایی کند. در تایید این ادعا می توان به شهر کاشان و استانبول اشاره کرد. دو شهری که پیوند خواهرخواندگی برایشان خوانده شد. شهرداری کاشان در حالی  در این جایگاه نشست که گرفتار 1400 نیرو بود و استانبول تنها با 34 نیرو طعنه به مدیریت کشورهای توسعه یافته می زتد.
استفاده از نظرات شهروندان در تهیه برنامه مورد تأکید بسیاری از برنامه ریزان شهری است ولی این پرسش برای من مطرح است که به قول بزرگی سیاستمداران نباید بر اساس رضایت صرف شهروندان حرکت کنند. آن چیزی که مورد توجه آنان است مصالح مردم است که البته گاهی این دو برهم منطبق نمی شوند.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد