گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

کاشان مستعد زلزله

خبر

کاشان مستعد زلزله‌ / توجه جدی به مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها

یک استاد دانشگاه هشدار داد: شهرستان کاشان مستعد زلزله‌های بسیار بزرگ و حتی بزرگ‌تر از زلزله بم است و در صورت تحقق به دلیل وجود بافت فرسوده شهری در این شهرستان فاجعه‌ای عظیم منطقه را فرا می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، بابک فخیمی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران کاشان با اشاره به زلزله‌های اخیر در کشور اظهار داشت: این شهرستان به لحاظ لرزه‌خیزی مستعد زلزله‌ای بسیار بزرگ است و نباید با عینک خوش‌بینی این واقعیت را انکار کرده و بگوییم گسل‌های کاشان مخفی است و چنین اتفاقی نمی‌افتد و از اقدامات پیشگیرانه غافل شویم.

به گفته وی همیشه یک اصل کلی وجود دارد که صرفه‌جویی در تفکر است و اگر در هر کاری تفکرمان درست باشد با هزینه کمتر به نتیجه بهتری می‌رسیم و تفکر در زلزله به معنای اقدامات پیشگیرانه و اصولی در برابر این پدیده خدادادی است.

این کارشناس زلزله تأکید کرد: چیزی که موجب خطر می‌شود زلزله نیست بلکه نوع تفکر برخی افراد به ویژه بعضی مدیران شهری است چرا که زلزله رخدادی جدا نشدنی از طبیعت است و آنچه موجب تخریب می‌شود، جهالت انسان‌هاست که با صحیح کار نکردن و بی‌توجهی و بی‌تعهدی به اصول شرایط فاجعه را فراهم می‌آورند.

وی افزود: اگر بتوانیم ناآگاهی‌های خود را اصلاح کرده و در ساخت و سازها و مدیریت شهری به استانداردهای لازم توجه کنیم به طور یقین همانگونه که توانسته‌ایم نسبت به مهار سیل اقدامات خوبی در کشور انجام بدهیم در کم کردن خسارات زلزله نیز موفق می‌شویم.

این استاد دانشگاه پدافند غیرعامل را استراتژی مؤثر در مقابله با بحران ذکر و عنوان کرد: پدافند غیرعامل بسیار حائز اهمیت بوده و در یک دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته وی در پدافند غیرعامل وظیفه هر ارگانی آن است که در موقع بحران بتواند ارائه ‌دهنده تمام خدماتی باشد که قبل از بحران موظف به انجام بوده که در این صورت می‌توان از خسارات بیشتر به نحو مطمئن جلوگیری به عمل آید.

وی همچنین، مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها را به عنوان راهکاری مهم در مقابله با حوادث دانست و تصریح کرد: مقوله مقاوم‌سازی باید در تمام زیرساخت‌ها اعم از مخازن آب، پست‌های برق، شبکه گاز، شبکه‌های ارتباطی، خدمات آتش‌نشانی و خدمات بهداشت مورد توجه قرار گیرد که این امر موجب کاهش قابل توجه اثرات بلایای طبیعی می‌شود.

فخیمی، شرکت آب و فاضلاب کاشان را پیشرو در زمینه مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها اعلام و خاطرنشان کرد: وجود 80 مخزن آب شرب بر روی زمین پرگسل این شهرستان، این ضرورت را ایجاب می‌کند که نسبت به مقاوم‌سازی آن اقدامات جدی صورت گیرد و الگویی برای تمام مؤسسات خدمات شهری باشد.

این استاد دانشگاه که از سال 74 مطالعه و تحقیق آکادمیک با موضوع زلزله در مخازن آب زمینی را در کارنامه دانشگاهی خود به ثبت رسانده در ارتباط با زلزله‌خیز بودن شهرستان کاشان یادآور شد: پدیده‌ای به نام مؤلفه قائم زلزله وجود دارد که مخازن زمینی نسبت به آن تحریک‌پذیرتر هستند و این موضوعی است که کمتر کسی به آن توجه داشته و شاید برای اولین بار مطرح می‌شود.

فخیمی اذعان داشت: مؤلفه قائم زلزله موجب می‌شود اثر وزن کاهش یا افزایش یافته و در اثر نیروی افقی بیشترین خرابی ایجاد گردد.

وی ابراز امیدواری کرد: اگر به مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها توجه جدی‌تری نشان دهیم در برخورد با حوادث احتمالی به راحتی عبور می‌کنیم و در غیر این صورت کوچک‌ترین زلزله موجب بیشترین خسارات جانی و مالی می‌شود و در این امر همه مسئول می‌باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد