گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

مراسم تحلیف و انتخاب هیات رئیسه شورای اسلامی شهرستان کاشان

 با حضور معاون استاندار و فرماندار صورت گرفت:
مراسم تحلیف و انتخاب هیات رئیسه شورای اسلامی شهرستان کاشان

به گزارش پورتال خبری کاشان و به نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه کاشان:معاون استاندار و فرماندار کاشان با اشاره به آغاز به کار همزمان چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهرستان در سراسرکشور اظهارداشت: شوراهای اسلامی شهر و روستا پارلمان های محلی هستند که برای پیشرفت هر منطقه برنامه ریزی می کنند،  که تقویت ظرفیت های این نهاد مردمی گامی موثر در پیشرفت شهر و روستا ها خواهد داشت.
 
علیرضا جوادی با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف و انتخاب هیات رئیسه شورای اسلامی شهرستان کاشان گفت : مراسم تحلیف با حضور 9 نفر عضوشامل 4 نماینده از شوراهای اسلامی بخش و 5 نماینده از شوراهای اسلامی شهر برگزار و بعد از تلاوت قرآن ، متن سوگندنامه توسط همه اعضای شورای اسلامی شهرکاشان قرائت شد .
 
وی از تشکیل هیات رئیسه سنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهرکاشان خبرداد و افزود : حسن الماسی عضو شورای شهر کاشان مسن ترین عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهرستان کاشان بعنوان رئیس سنی وعلیرضا مرتضایی جوانترین عضواین شورا بعنوان منشی انتخاب شدند . 
 
فرماندار کاشان همچنین از انتخاب اعضای هیات رئیسه چهارمین دوره شورای اسلامی شهرستان کاشان خبرداد و افزود : بعد از رای گیری آقایان ابراهیم زمانیان بعنوان رییس و مهدی تقی پوره بعنوان نایب رییس شورا ی اسلامی شهرستان کاشان انتخاب شدند .
 
وی یادآورشد: حسن الماسی بعنوان نماینده شورای اسلامی شهرستان در شورای اسلامی استان و عبدالمجید رفیعی برزکی و علیرضا مرتضایی به ترتیب بعنوان منشی های چهارمین دوره شورای اسلامی شهرستان کاشان و اقایان غلامرضا خیرخواه و محمدرضا روپیکر به عنوان نماینده در شورای حل اختلاف انتخاب و آقای عبدالمجید رفیعی برزکی به عنوان سخنگو معرفی شدند.
 
معاون استاندار و فرماندار کاشان  در ادامه رعایت قانون را برای اعضا الزامی دانسته و افزود: شما نماینده مردم هستیدبرای انجام یک ماموریت مشخص که حیطه وظایف و اختیارات آن  در قانون مشخص شده و باید طبق قانون عمل و رفتار نمائید.
 
ایشان همچنین تاکید نمودند که کلیه مصوبات شورای شهرستان باید به فرمانداری ارسال تا در کمیته انطباق که با حضور فرماندار و کارشناسان استانداری و فرمانداری تشکیل می شود با قوانین و بخشنامه های موجود تطبیق داده شود.علیرضا جوادی در ادامه با تقدیر و تجلیل از خدمات اعضای سومین دوره شورای اسلامی شهرستان کاشان و تبریک به اعضای چهارمین دوره اظهارامیدواری کرد، اعضای شورای چهارم  با روحیه همدلی و آگاهانه و با بصریت کامل بتوانند به وظایف خود عمل نمایند.
 
لازم توضیح است ، حسن الماسی، ابراهیم زمانیان، مهدی تقی پور، علیرضا مرتضایی، حسن نعمتیان، غلامرضا خیرخواه، محمدرضا روپیکر، رحیم نصیرزاده، عبدالمجید رفیعی برزکی و سید محمد ناصری بعنوان 10 نفر عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهرستان کاشان  فعالیت رسمی خود را از آغاز کردند. 

در جمع دوستان محله کارگاه

حضور در جمع تعدادی از جوانان محله کارگاه دیشب در طبقه سوم حسینیه مسجد امام حسین برایم بسیار باارزش بود. جمعی که با پایمردی مصطفی نعیمی و سلمان هوشیار و دیگر دوستان و مساعدت آقای محسن مجیدی زاده در یک اقدام یک ماهه شکل گرفت و قرار شد با قوت و انرژی بیشتر ادامه پیدا کند.
صحبت های مختلفی مطرح شد. مصطفی نعیمی از بهسازی و استفاده از اماکن قدیمی، شناسایی عمده فروشان و ارتباط با آنها جهت ارائه محصولات برزک، تأسیس صندوق قرض الحسنه و شناسایی نخبگان و تقدیر از آنها گفت.
خانم یوسفی در رابطه با راه اندازی کارگاهی جهت فرآوری محصولات کشاورزی صحبت کرد و مهندس مصلایی به واکاوی آسیب های فراروی پیشرفت برزک پرداخت. وحید ترابی به اعتمادسازی عمومی اشاره کرده و تأکید بر آن داشت که بدون همکاری و همیاری مردمی کاری از پیش نمی رود.
خانم شاهمیری گفت: باید از کارهای کوچک و مشخص شروع کنیم و به مرور قدم های بزرگ تری برداریم.
خانم معصومه شائمی بر مطالعه همه جانبه طرح های پیشنهادی تأکید کرد و گفت: طرحی موفق است که مردم به آن احساس نیاز داشته و برای آنها اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مناسبی صورت گیرد.
مجتبی غلامی تقسیم کار و پیگیری را مهم ترین مولفه های اجرایی شدن هر طرح دانست و سلمان هوشیار بر تعریف ساختار برای محقق شدن طرح های پیشنهادی تأکید کرد و اقتصادی بودن طرح های را با اهمیت دانست.
آقای ترابی برگزاری چنین جلساتی را با اهمیت توصیف کرد و خواهان استمرار تا حصول نتیجه شد.
تأکید اینجانب آن بود که نیازها را بشناسیم، اولویت بندی کرده و برای رفع آن راهکار پیشنهاد بدهیم آنگاه با تعریف ساز و کار مناسب و تقسیم کار و با پیگیری شایسته در محقق شدن هر طرح و ایده همت کنیم.
از دوستان درخواست کردم رویکردمان را نسبت به فرهیختگان برزکی از «درخواست کمک» به «ارائه خدمات» تغییر دهیم. چرا که چنانچه رفت و آمد آنان به برزک تسهیل گردد و محل زندگی مناسبی برای آنان مهیا شود؛ وجودشان در برزک به خودی خود منشأ خیر و برکت خواهد بود.
اکثریت دوستان توافق کردند که برگزاری جلسات در روز تعطیل استمرار یابد و در جلسه بعدی نیازها اساسی محله کارگاه و همچنین برزک شناسیایی و طرح های پیشنهادی ارائه گردد.

قدم اول انجمن شروع از خود است

خوشبختانه بعد از یک تلاش سه دهه ای فعالان رسانه، خانه ای بنام «انجمن فرهنگی روزنامه نگاران کاشان» با کمک و پیگیری اداره فرهنگ ارشاد اسلامی کاشان تشکیل شد.
اگر نگاهی گذرا به این تلاش ها داشته باشیم و علت ناکامی ها را واکاویم پراکندگی بیش از حد آرا، تغییرات ناموجه در اساسنامه و دور زدن مسئولین دولتی بخشی از آسیب های این امر می باشد که الحمدالله در این دوره تا حدودی رفع و البته اشکالات بیشمار دیگری همچنان باقی است که شایسته است برای حل آن همت کنیم.
اکنون با انتخاب اکثر فعالان رسانه ای کاشان هیئت مدیره ای تشکیل شد تا تمام زحمت اصلاح، برنامه ریزی و پیگیری مسائل را بر دوش گیرد.
به نظر اینجانب قدم اول شروع از خود است. قبل از آنکه برای احقاق حقوق خود به سراغ دیگران برویم می بایست با مراجعه به خود اشکالات را کم کرده و قبل از آنکه جوال دوز نقد و انتقاد را بر مسئولین فرود آوریم کمی خود را با سوزن خودسازی بنوازیم.
اعتقاد دارم ضعف اطلاعات رسانه ای، ناآشنایی با قوانین، بی توجهی به اصول حرفه ای روزنامه نگاری، تعامل نامناسب با مسئولین دولتی، حاکم بودن بیش از حد سلیقه در آراء و نظرات و حاکم شدن حاشیه های بر متن بخشی از آفت های رسانه ای کاشان است که دامن مطبوعات را آلوده نموده و آبرو و جایگاه رکن چهارم دموکراسی را تحت شعاع قرار داده است.
بی توجهی به ارزش های خبری و ضعف در نگارش، مخاطب رسانه را دلسرد کرده است. شایسته نیست تمام گناه روگردانی جامعه از مطبوعات را به گردن دیگران بیندازیم و هزار دلیل بتراشیم جز ضعف های بی شماری که در خبر، گزارش، یادداشت و مصاحبه خود دیده می شود.
نبود نیروهای با انگیزه، مستعد، متخصص و جوان در حوزه رسانه ای کاشان معضل دیگر این بخش است که پویایی و داشتن رسانه های قوی و منصف شهرستان مشروط به وجود آنان است که می بایست به راههای تحقق آن اندیشه کنیم.
البته اختلاف سلیقه و نظر در یک جمع ساده و صمیمی باعث ارتقا و تعالی می شود و این امر فرسنگ ها با تخریب و توهین و اهانت به خود و دیگران فاصله دارد و چنانچه تمامی عزیزان دل در گرو پیشرفت این تشکل داشته باشند با ارائه راهها و برنامه های خود به هیئت مدیره و کمک و همکارای با آنان تلاش خواهند کرد این نهال بی رمق را به درختی تنومند تبدیل کرده تا سایه سار همه فعالان رسانه ای گردد.
لازم می دانم ضمن تبریک به اعضای منتخب هیئت مدیره اولین انجمن فرهنگی روزنامه نگاران کاشان از تمامی همکاران و دوستان عزیز درخواست نمایم با هوشمندی و درایتی که به آن مزین می باشند همگام با استوار کردن ساختارهای این نهاد تازه تأسیس به تقویت جامعه رسانه ای کاشان همت کنند.

انجمن فرهنگی روزنامه نگاران شهرستان کاشان

بیاییم لحظه ای اختلاف سلیقه های را کنار گذاشته و زیر سقفی در خانه ای به نام انجمن فرهنگی روزنامه نگاران جمع شویم. مهم نیست نام من یا تو در هیئتی که قرار است زحمت اصلی را بر دوش بگیرد قرار گیرد، مهم آن است همگی کمک کنیم تا مشکلات پیش رو حل شود.
جامعه ی رسانه ای کاشان پیش  و بیش از هر چیز نیاز به همدلی دارد. نیاز به اتحاد دارد. نیاز به تعامل با هم و همه با مسئولین دارد و این به معنی آن نیست که حرفمان را نزنیم و زدن حرفمان به معنی تهمت و تخریب و افترا نیست.
ما در جزیره های جدا از هم زندگی کرده و فکر می کنیم. گاهی کینه های انباشته در سینه جلوی چشمانمان را می گیرد. گاه تعبیر و تفسیرهایی می کنیم که در قوطی هیچ بقالی یافت نمی شود.
شناختن اصول و ارزش ها و کمک گرفتن از پیشکسوتان این عرصه به ما کمک خواهد کرد از پیله ای که به دور خود بافته ایم جدا شویم. 
دوستانی که به محض به دست گرفتن قلم خود را روزنامه نگار می دانند مجال دهیم ولی کمک کنیم رسانه را بشناسند تا دلنوشته هایشان به متن های قوی روزنامه نگاری ارتقاء یابد.
تفرقه آراء آنچنان بر این فضا حاکم است که امیدها را کم رنگ کرده ولی همچنان تلاش خواهیم کرد چون گذشته... 

همه با هم در جلسه انتخاب هیئت مدیره انجمن فرهنگی روزنامه نگاران شهرستان کاشان ساعت 16 در تالار فرهنگ برای رسیدن به آینده ای بهتر جمع می شویم.

استراتژی انجمن فرهیختگان برزک چیست؟

انجمن در حال ثبت موسوم به فرهیختگان برزک به طور مشخص بفرماید برنامه اش چیست، هدفش چه می باشد و قرار است چه کاری انجام دهد تا تغییر و تحولی در عرصه پیشرفت منطقه ایجاد نماید.
تا آنجایی که حقیر به یاد دارم یکی از اعضای هیئت موسس در همایش «روز ملی برزک» به صراحت فرمودند این انجمن می تواند بدون دریافت ریالی مدیران شهری را کمک نمایند ولی از آن وعده بیش از دو ماه می گذرد ولی خبری نیست یا من بی خبرم.
آیا توسل جستن به کارهای نمادین، پراکندگی در فعالیت، عکس و فیلم گرفتن از حضور در چند جلسه و مشارکت در دعوت سایر نهادها از صاحب نظران و فعالان اجتماعی را  می توان به عنوان یک کار اساسی و استرات‍ژی این انجمن تلقی کرد؟
روزی اعتقاد داشتم سعی بیهوده به از خفتگی است ولی گاهی حضور فعال و غیرهدفمند در برنامه ای و حرکتی، نه تنها مفید نیست بلکه می تواند اثری مخرب داشته باشد.
در تابستان تازه گذشته از طرف اینجانب تلاشی برای تعریف و پیگیری پیش نویس سند راهبردی برزک صورت گرفت ولی این عزیزان با ورود نامفهوم به موضوع و برگزاری همایش و ارائه چند مقاله همه چیز را تحت شعاع قرار داده و مدعی شدند با دعوت از افراد صاحب نام و تشکیل کمیته های تخصصی برای تحقق امر اقدام خواهند کرد. ولی چه شد؟ جز این که همه ی ادعاها در حد یک همایش متوقف شد ، هیچ خبری از پیگیری حرف های زده شده پشت تریبون به گوش نمی رسد.
سند راهبری که تدوین شد! نوبت به همایش تخصصی شاتوت رسید. بماند چه انرژی گرفته شد تا یک همایش شعر و شاعری و تنها با عنوان شاتوت با رویکرد علمی و یک دفعه ای و فی البداهه تبدیل شد! ولی برگزار شد و باز هم فیلم گرفته شد و در تلویزیون هم نشان دادند که برزک شاتوت دارد و پیامک های افتخار آفرین آن رد و بدل شد ولی سوال اینجاست به جز آن که خودمان را در این جعبه جادویی دیدیم چه دستاورد دیگری نصیب پیشرفت برزک شد؟
چند روز پیش حضور سه ساعته در جلسه ای که مهمانانی از وزارت امور خارجه داشت انرژی بسیاری از حاضران گرفت و تأسیس کمیته تحقیقاتی و مردم نهاد گلاب و عرقیات مطرح شد و راجع به شکل گیری اتحادیه صادرات گلال بحث و بررسی صورت گرفت ولی به گفته یکی از اعضای موسس تمام این موارد در سطح تشکیل یکی دو جلسه باقی مانده است و بس.
اینجانب از هرگونه حرکتی در جهت باز شدن درهای پیشرفت به روی منطقه و برزک استقبال کرده و از هرگونه همکاری دریغ نمی نمایم ولی به نظر می رسد حضور نمادین در تمام قصه های برزک چیزی شبیه پرکردن گزارش عملکرد برای ارائه در همایش سالانه است تا رسیدن به یک نتیجه مشخص
بهتر نیست اعضای هیئت موسس که هر کدام به تنهایی از عهده اداره یک شهر بر می آیند همگی تنها یکی از اقدامات فوق الذکر را تا حصول نتیجه پیگیری کنند تا باقیات و صالحات برای خود و تعالی و پیشرفت برای منطقه به ارمغان آورند؟

برزک نیاز به مدیری کارآمد و برنامه ریز دارد

به نام خدا
جناب آقای مجید رفیعی
باسلام وعرض ادب وارادت
دوست عزیز، امروز به دنبال مطلبی در سایت های مرتبط با شهر برزک جستجو می کردم که بطور اتفاقی با دست نوشته های حضرتعالی روبرو شدم برایم بسیار جالب وپر اهمیت و به دلسوزی ودرایت وافکار حضرتعالی در خصوص آسیب شناسی ونظرات کارشناسی در رفع مسائل ومشکلات شهر تحسین گفته و حقیر را واداشت تا چند خطی نیز به عنوان کسی که بیش از نیمی از عمرم را در شهر وبامردم برزک گذرانده ام بنگارم . برای حقیر که نگاهی از دو زاویه به شهربرزک دارم از قولی غریبه وازنگاهی دیگر بومی شهرم واقعاً سالهاست نه من و نه مردم شهر نمی دانیم که قرار است در شهر چه اتفاقی بیافتد وشهر به چه سمت وسویی حرکت کند تاکنون برای شهر هدف وچشم انداز مناسبی در نظر گرفته نشده وچهره ای برای شهر ترسیم نگردیده است.
درطراحی آینده شهر اگر شهر را شهری علمی و دانشگاهی و حوزوی بخواهیم برنامه وزیر ساخت های خود را می طلبد. بایدهزینه های زیادی صرف گردد ، تاکنون در این خصوص کاری صورت نگرفته است.
اگر شهر ی صنعتی در تجسم آینده شهر ماست همانگونه که درمطالب شما اشاره شده کمبود آب و زمین مناسب و خدمات مشکل اصلی بوده و برای سرمایه گذاری مقرون به صرفه نیست وشاید در شرایط اقتصادی خاص با سیاست های کلان دولت ، مغایر یا با کوچکترین مشکل اقتصاد ملی ، شهر با بحران روبرو شود.
به عقیده حقیر وباکارشناسی های لازم ، با توجه به فرصت های گردشگری شهر ، طبیعت زیبا ، کشاورزی غنی ، و صنعت گلابگیری پویا امکان داشتن شهری با اولویت گردشگری با صرف هزینه های کم وسرمایه بخش خصوصی ، با فراهم نمودن زیر ساختهای مناسب می توان از مشارکت سرمایه گذاران این بخش استفاده نمود ونیازی به سرمایه گذاری های سنگین دولتی و .... نمی باشد . بخش خصوصی با بوجود آمدن شرایط مناسب واحساس امنیت در سرمایه گذاری سریعاً فعال می گردد.
لازم به ذکر است !!! که به شرطها وشروطها !!
با توجه به شرح وظایف شوراهای اسلامی وایجاد تعامل وسیاست گذاری با مسئولین ومدیران شهری ، همزمان با ایجاد موقعیت های مناسب وبرنامه ریزی جهت توسعه شهر وصنعت گردشگری باید متولیان وسیاست گذاران مسائل فرهنگی ، دینی و مذهبی فعالیتی دو چندان را آغاز و هردو مسیر توسعه شهر و توسعه فرهنگی و مذهبی در خطی موازی وحتی جلو تر از توسعه شهر حرکت کنند تا آورده فرهنگ توسعه ، بر داشته های اسلامی ، اخلاقی ، فرهنگی ، مذهبی و دینی شهر وندان شهر برزک غلبه نکند.
روحانیون وعلما وفرهیختگان شهر با برنامه ریزی مناسب و تشویق کانونهای فرهنگی مساجد ، هیئت های مذهبی ، سخنرانی ها وخطبه های نمازجمعه ، آموزشهای لازم به هیئت امناء مساجد در صورت لزوم استفاده از افراد با سواد ودلسوز و آشنا به مسائل روزدر هیئت امناء ها این مسیر را سرعت داده تاهمچون بسیاری از شهر های گردشی که از مقوله مسائل دینی و مذهبی عقب مانده که این مهم موجب گردیده تا مسائل فرهنگی ، اجتماعی و مذهبی کمرنگ شده و آورده فرهنگی گردشگران بیشتر از تاثیر داشته های مردم بر گردشگران باشد. فرهنگ غنی ، مردمی متدین و مذهبی پر شور در مسائل دینی وسیاسی باکمی برنامه ریزی ودرایت به راحتی می تواند بر دیگران تاثیر مثبت داشته وبیایند واز ما یاد بگیرند نه اینکه مدل لباسها وموها و رفتار های ناهنجارشان بر مردم شهر ما تاثیر گذاشته وهمه چیزمان را از دست بدهیم . چرا ایشان فرهنگ غنی واجتماعی ودینی مارا به سوغات نبرند؟
لذا همانطور که یقینا به این نکته اذعان دارید وجود امام جمعه مردمی وفهیم و دوست داشتنی شهر برزک می تواند کلیه گروهها ومسئولین ذیربط و سیاست گذاران مذهبی را تشویق وترغیب نموده تا به کار خود سرعت داده واز خود روشی ارائه دهند که بتواند جوانان ومردم را در این راه تشویق کرده واز حمایت ایشان بر خوردار شوند.
بر مردم پوشیده نیست شما عزیزان ودلسوزان یقینا احساس مسئولیت کرده وپای در این عرصه گذاشته اید ، عضویت در شورای شهربرزک ، با توجه به موقعیت های کاری واداری و مالی شما عزیزان فقط برای شما حضرات بار مسئولیت ایجاد کرده است.
با توجه به موارد یاد شده داشتن چشم اندازی بلند مدت برای شهر برزک الزامی تا از همه دلسوزان وکار شناسان دعوت تا نقشه راهی راترسیم کنند که در کوتاه ترین زمان ممکن بیشترین پیشرفت حاصل گردد با برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده و داشتن چشم انداز مناسبی از آینده شهر مسیر برای رسیدن به شهری پویا هموار می گردد.
لذا مرقومه حقیر را به این نتیجه گیری هدایت میکنم که از نظر اینجانب برای مدتی یکی دوساله برزک شهرداری در قالب وقامت شهردارنمی خواهد ، !!! بلکه نیاز به مدیری کارآمد و برنامه ریز دارد. با توجه به قانون خودکفائی وخود اتکائی شهرداری ها مصوب سال 1363 وکمی کمک های مالی دولت به شهرداری های تازه تاسیس و کوچک باید فردی انتخاب شود تا با برنامه ریزی دقیق ، مدیریت تامین منابع مالی ، مدیریت هزینه ها ، مدیریت پروژه ها و مدیریت زمان ، ازظرفیت های شهر بهترین فرصت ها را ایجاد کرده و شهر را از عاقبتی نا خوشایند که در انتظارش می باشد نجات دهد کسی را نیاز دارد که با تعامل با همه اقشار مردم شهر وارتباط با مسئولین منطقه ای واستانی وکشوری فضائی را برای زیر ساختهای مورد نیاز شهر برزک فراهم نماید تا این نهال را در مسیر درست رشد قرار دهد فقط به شاخ وبرگ اهمیت نداده وخاک ومواد مورد نیاز ریشه جهت رشد سریع وبهتر این درخت ، از اهم واجبات است.
غالبا شهرداران از غالب وبرنامه ای خاص تبعیت می کنند وسیستم های اداری ومالی وشهرسازی و..... ، برای در آمد های پایدار ومستمر وکمکهای دولت ودیگر مسائل برای حوزه شهرداریشان تعریف شده است ضمن احترام به زحمتکشان عزیز مجموعه شهرداری در گذشته وحال شهر ، شهر مان غیر از زمانی کوتاه متاسفانه از وجود مدیری آشنا به ساختار اداری ومالی وخدمات شهری و مدیریت شهر بهره نبرده است . کلنگ زنی های غیر کارشناسی که یقینا چهره شهر را مخدوش کرده و با این در آمد کم شهرداری مان شاید سالها گریبان گیر شهرمان باشد ، صدای نا هنجار کلنگ وپتک است که گوش اهالی را رنجانده ، برپیکر ضعیف ولاغر این کودک 10ساله که تحمل این همه بار وسختی و فشار را ندارد ، باید بصورت مقطعی وطی حرکتی جهادی به وظیفه اصلی شهرداری که همان رفت روب وتنظیف وخدمات شهری است بپردازیم. تا فرصتی بدست آید ، شهر نفسی بکشد ، از سوئی ظرفیتها راشناخته ، سپس اقدام به فعالیتی تازه نمود .
بطورمثال حرکت انتخاب شهرداران پر تلاش گذشته همچون استاد تاریخی است که تدریس درس ریاضی مینماید یقینا بنا به دلسوزی ، زحمات زیادی پای تخته می کشد ولی نتیجه اش خستگی و قبارگچ ... .
همانگونه که مستحضرید رشته های مدیریت سابقه چندین ساله در دانشگاه ها و مجامع علمی دارند در صورتی که این دانش تا مقدار زیادی ذاتی بوده ، چه بسیار مردان بزرگی که حتی سواد خواندن ونوشتن نداشته ولی بزرگترین کارها را برای مردم وشهرشان انجام داده اند در اینجا نیز لزوم حسن سابقه فعالیتهای اجتماعی و مدیریتی و برنامه ریزی های موفق شهرداران پیشنهادی در آینده اهمیت بالائی دارد. شاید اگر شهر در شرایط بهتری بود نسخه دیگری برای این مقوله تجویز می شد.
جسارت این حقیر رادر خصوص نگارش این مرقومه بپزیرید وبه فال نیک بگیرید . باتشکر
ارادتمند - سید مصطفی طباطبائی فر

دوشادوش کشاورزان

برزک بیش و پیش از آنکه شهر باشد؛ روستا شهری است که زندگی مردمان آن وابسته به کشاورزی، صنایع دستی، گلابگیری و دامداری می باشد.
پیشرفت روز افزون تکنولوژی و فناوری های نوین، بالا رفتن هزینه ها و مهاجرت جوانان به شهرها، همه و همه زندگی را بر این مردمان نجیب و صبور کوهستان سخت نموده است.
جهاد کشاورزی شهرستان در طول سالیان گذشته نشان داده است همواره در کنار کشاورز و مدافع حقوق  این قشر زحمت کش بوده است ولی مشکلات فزاینده نیازمند توجه بیشتر متولیان امر و دولتمران است.
شورای اسلامی چهارم شهر برزک در نظر دارد دوشادوش کشاورزان، متولیان و دولتمران به حل نیازها و چاره اندیشی مشکلات همت نماید.
هرگونه اقدام  مستلزم داشتن اطلاعات از شرایط  موجود است. امیدوارم شورا بتواند قبل از هرگونه سیاستگذاری و در کوتاه ترین زمان ممکن به بانک اطلاعاتی جامع و کاملی دست یافته و با طراحی مکانیزمی داده های به دست آمده را را به روز نگاه دارد.

دو بال برای پریدن، نظارت و حمایت

در کنار دوستان شورا و اساتید برزکی و در خدمت فعالان و صاحب نظران مدیریت شهری این فرصت به دست می آید که ضمن پیگیری مسائل شهری از راهنمایی ارزنده آنها استفاده کنم.
جلسات پی در پی امروز در ساعت های 17 تا18 و 18 تا 30 / 20 و 21 تا 30 / 22 فرصت با ارزشی برای یادگیری بود.
شهروندان شهرهای مذهبی مانند برزک، کاشان ، یزد و مانند این ها مردمان قانعی هستند که خوبی ها در ذهنشان ماندگار می شود و بدی ها را فراموش می کنند. خدمات مهندس محمدی اولین شهردار برزک همچنان در افکار عمومی برزکی زنده است.
مدیران شهری برای مدیریت بهتر  باید شهر را به خوبی بشناسند و بر تفکر، تعقل ، مشورت و کار کارشناسی تأکید نمایند. سرانه ها را شناخته و نیازها را با آن مقایسه کنند. توجه به فعالیت های پ‍ژوهشی و جذب نخبگان از دیگر اصول مورد توجه مدیران است.
مدیریت شهری دو بال برای پریدن و اوج گرفتن دارد بالی از نظارت و دیگری حمایت که هر کدام نباشد کار به مشکل خواهد خورد.
شوراها جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده به مدیریت فراگیر شهری بی توجه اند. خود را محدود به شهرداری کرده اند. شوراها می توانند با کمک دیگر نهادهای مدیریت شهری نقش مهمی در توسعه و پیشرفت شهری ایفا نمایند.
شهردار  باید تفکر شرکتی داشته باشد تا این که خود را گرفتار تفکر دولتی کند. توجه به کار فکری و ستاد موضوع مهم دیگری است. عارضه ای که بر شهرداری ها وارد است آن که می خواهند همه کارها را خودشان انجام بدهند. شهرداری ها بیش از اندازه خود را درگیر کارهای اجرایی کرده اند.
شهرداری ها باید یک بدنه قوی، کارشناسی و فکور داشته باشد تا این که خود را اسیر کار اجرایی کند. در تایید این ادعا می توان به شهر کاشان و استانبول اشاره کرد. دو شهری که پیوند خواهرخواندگی برایشان خوانده شد. شهرداری کاشان در حالی  در این جایگاه نشست که گرفتار 1400 نیرو بود و استانبول تنها با 34 نیرو طعنه به مدیریت کشورهای توسعه یافته می زتد.
استفاده از نظرات شهروندان در تهیه برنامه مورد تأکید بسیاری از برنامه ریزان شهری است ولی این پرسش برای من مطرح است که به قول بزرگی سیاستمداران نباید بر اساس رضایت صرف شهروندان حرکت کنند. آن چیزی که مورد توجه آنان است مصالح مردم است که البته گاهی این دو برهم منطبق نمی شوند.
 

مالکان زمین، سهامدارن پیشرفت شهرند

شهر کوهستانی برزک به همان مقدار که از نعمت آب بهره مند می باشد از کم زمینی در رنج است. خانه و باغ یا در مسیر رودخانه های فصلی احداث شده یا در دامنه کوهها بنیان نهاد شده است که هرکدام با مشکلات خاص خود مواجه می باشند.
نگاه کاسب کارانه و منفعل با داشتن همین میزان اندک زمین؛ رویکرد خطرناکی است که آبادانی را به مخاطره انداخته و موجب رکود ساخت و ساز می شود.
زمین های رها شده  با مالک نامشخص در محدوده شهری عبارت بی معنایی است که بازار خرید و فروش کاذب را دامن زده و مانعی برای پیشرفت شهر می باشد.
داشتن حداقل یک قطعه زمین در شهر یعنی سهامدار شدن در شرکتی که بر آن نام شهر نهاده اند و سهامدار شدن یعنی پذیرفتن مسئولیت برای تعالی این شرکت اجتماعی و به همین نسبت مجموعه های خدماتی مانند شهرداری، شرکت آب و فاضلاب، گاز و برق و ... موظفند خدمات خود را در همه قسمت های شهر گسترش دهند.
در صورتی که مالک و مجموعه های خدمات رسان هرکدام به خوبی به حقوق و وظایف قانونی خود اشراف داشته و به آن عمل نمایند بسیاری از مشکلات حوزه های مختلف مرتفع خواهد شد.
شورا وظیفه دارد برای تحقق این امر طبق قانون اقدام و پیگیری نماید.
ماده 110 قانون شهرداری ها در این ارتباط می گوید:
«نسبت به زمین یا بناهای مخروبه و غیر مناسب با وضع محل و یا نیمه تمام واقع در محدوده شهر که در خیابان یا کوچه و یا میدان قرار گرفته و منافی با پاکی و پاکیزگی و زیبائی شهر و یا موازین شهرسازی باشد، شهرداری با تصویب انجمن شهر می تواند به مالک اخطار کند منتهی ظرف دو ماه به ایجاد نرده یا دیوار یا مرمت آن که منطبق با نقشه مصوب انجمن شهر باشد اقدام کند.
اگر مالک مسامحه یا امتناع کرد شهرداری می‌تواند به منظور تأمین نظر و اجرای طرح مصوب انجمن در زمینه زیبائی و پاکیزگی و شهرسازی هرگونه اقدامی را که لازم بداند معمول و هزینه آن را به اضافه صدی ده از مالک یا متولی و یا متصدی موقوفه نماید، در این مورد صورت حساب شهرداری بدواً به مالک ابلاغ می شود در صورتی که مالک ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ به صورت حساب قطعی تلقی می‌شود و هرگاه مالک ظرف مهلت مقرر اعتراض کرد موضوع به کمیسیون مذکور در ماده 77 ارجاع خواهد شد.
صورت حساب هایی که مورد اعتراض واقع نشده و همچنین آراء کمیسیون رفع اختلاف مذکور در ماده 77 در حکم سند قطعی و لازم الاجراء بوده و اجراء ثبت مکلف است برطبق مقررات اجرای اسناد رسمی لازم الاجراء نسبت به وصول طلب شهرداری اجرائیه صادر و به مورد اجراء بگذارد.»
طبق این قانون شهرداری می تواند به مالکین زمین های رها شده در سطح شهر اخطار دهد تا نسبت به دیوار کشی ظرف مدت دو ماه اقدام نمایند در غیر اینصورت شهرداری می تواند اقدام نموده و هزینه های را به اضافه صدی ده از مالک اخذ کند.
این قصه در مورد زمین های واگذار شده تا اندازه ای متفاوت است، در اینگونه زمین ها آماده سازی زیرساخت های زیربنایی و روبنایی دغدغه مالکان زمین است. روند موجود عکس تعریف های قانونی است. ابتدا در تعدادی از قطعات زمین های مذکور بنا احداث می شود و آنگاه مالکان به دنبال آماده سازی و گرفتن خدمات رفته و با گذر از هزارتوی اداری و زحمات بسیار به حداقل هایی دست می یابند.
با توجه به این که این روند یک اقدام منفعل است باعث می شود شهرسازی از لحاظ فنی و شماتیک با چالش ها و مشکلاتی مواجه گردد. به عنوان مثال واقع شدن تیر برق داخل حیاط یک خانه نشان از این روند غیرکارشناسی و غیرقانونی دارد.
طبق ماده 42 آئین نامه قانون زمین شهری فصل چهارم «دستگاهها ، بنیاد ها ،نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار کننده زمین در صورتی مجاز به واگذاری خواهند بود که اجرای عملیات زیر بنائی اراضی آنها طبق ضوابط و تایید دستگاههای اجرائی مربوط قبل ا ز واگذاری انجام شده باشد.
ماده 41 این آئین نامه آماده سازی زمین را به صورت زیر تعریف می کند: « آماده سازی زمین عبارت است از مجموعه عملیاتی که مطابق دستور العمل وزارت مسکن و شهرسازی زمین را برای احداث مسکن مهیا میسازد شامل :
الف - عملیات زیر بنائی از قبیل تعیین بروکف ، تسطیح و آسفالت معابر، تامین شبکه های تاسیساتی آب وبرق،جمع آوری و دفع آبهای سطحی و فاضلاب و غیره .
ب- عملیات روبنائی مانند احداث مدارس ،درمانگا ه و واحد انتظامی ، فضای سبز و اداره آتش نشانی و اماکن تجاری و نظایر آن.»
واقعیت موجود چیزی متفاوت با این قوانین است. زمین هایی برای ساخت و ساز از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی به درخواست کنندگان واگذار شده و مطالبات متوجه شهرداری می شود. در این وضعیت مالکان به عنوان کارفرما و شهرداری بعنوان پیمانکار محسوب شده و می تواند بعد از انجام آماده سازی هزینه انجام شده را طبق مصوبه شورای شهر در پروانه متقاضیان محاسبه نماید.
هر مبلغی که شهرداری از مردم درخواست می کند می بایست مصوبه مجلس یا شورای اسلامی شهر داشته باشد. طبق بند 16 و 26 ماده 71 از قانون «تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» نرخ آماده سازی می بایست مورد تصویب شورای اسلامی شهر قرار گیرد.

اتصال شورای برزک به شبکه استانی دولت

دفتر شورای اسلامی شهر برزک به منظور تسهیل در مکاتبات اداری به شبکه استانی دولت وصل می شود.
به نظر می رسد شورا در صورتی می تواند پاسخگویی مناسبی به حجم گسترده ای از درخواست ها و مراجعات مردمی داشته باشد که به فناوری های روز مجهز شده و از قابلیت های موجود به بهترین نحو استفاده کند.
طبق ماده 71 قانون «تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» 34 وظیفه برای شورای اسلامی شهرها برشمرده شده و  از اینرو مطالبات متفاوتی متوجه شورا است.
شبکه دولت کلیه دستگاههای اجرایی استان را از طریق خطوط اختصاصی مخابرات به هم وصل کرده و این امکان را در اختیار شورا قرار می دهد تا در کوتاه ترین زمان ممکن درخواست های مردمی را به سازمان مرتبط انعکاس داده و پاسخ آن را دریافت نماید.
استانداری ها متولی شبکه دولت دراستان ها بوده و پشتیبانی شبکه توسط دفتر فناوری اطلاعات استانداری وبا همکاری مخابرات استان انجام می شود.
با بررسی های انجام گرفته و با وجود مهیا بودن زیرساخت های مورد نیاز این اتصال برای شورای اسلامی شهر برزک بدون صرف هزینه امکان پذیر است.