گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

کاشان رتبه نخست متوسط عملکرد باغات گل محمدی در کشور

معاون مدیرکل دفتر امور گلخانه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

کاشان رتبه نخست متوسط عملکرد باغات گل محمدی در کشور

معاون مدیر کل دفتر امور گلخانه ، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه هم اندیشی مقدمات برگزاری همایش اسانس ایران که اریبهشت ماه سال جاری در کاشان برگزار می گردد اظهار داشت: کاشان از نظر سطح زیر کشت گل محمدی رتبه سوم کشور را دارد. استان فارس مقام اول و کرمان مقام دوم را به خود اختصاص داده است . این تفاوت به خاطر آن است که کشت های کاشان در حوزه گل محمدی آبی و کشت این محصول در استان های فارس و کرمان به صورت کشت دیم می باشد. با این وجود کاشان جایگاه نخست متوسط عملکرد گل محمدی در واحد سطح را از آن خود نموده است.

 به گزارش روابط عمومی در این جلسه که با حضور سرپرست فرمانداری ، مسئولین و فعالین حوزه گل و گلاب شهرستان کاشان در سالن جلسات فرمانداری کاشان برگزار شد خانم مهندس میترا مجدزاده افزود: رصد و بررسی گیاهان دارویی به خصوص گل محمدی در دستور کار این حوزه قرار گرفته است. خردادماه 1392 سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این سند دولت را مکلف به حمایت اعم از تولید، پرورش ، صادرات گیاهان دارویی نموده است.

وی افزود: سیاستگذاری و حمایت از کشت داروهای دارویی در حوزه فعالیت های این معاونت می باشد. در سند چشم انداز 1404 ، پانصد هزار هکتار از اراضی کشور برای کشت گیاهان دارویی در نظر گرفته شده است. بر اساس برنامه ریزی و استعلام از استان ها شرایط اقلیمی کشور مورد بررسی قرار گرفته و در این راستا کشت گیاهان دارویی بر اساس آبی و دیمی طبقه بندی شده است که می توان کشت 50 هزار هکتار گل محمد آبی و 100 هزار هکتار مابقی گیاهان دارویی را از اهداف چشم انداز ذکر نمود.

مجدزاده تأکید کرد: در حوزه کشت های دیمی 70 هزار هکتار برای کل گیاهان دارویی پیش بینی شده است که گل محمدی را نیز شامل می گردد. همچنین در این چشم انداز 70 هزار هکتار برای کشت زعفران مورد توجه قرار گرفته و مابقی تا سقف مورد نظر به سایر گیاهان دارویی از جمله عناب و زرشک تعلق گرفته است. بر اساس چشم انداز سند ملی 1404 کلیه موارد فوق با محوریت بخش خصوصی می باشد.

معاون مدیر کل دفتر امور گلخانه ، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی  افزود: ایران در صادرات گل محمد، گلبرگ و گلاب مقام اول دنیا را از آن خود نموده است. ولی در بحث صادرات اسانس رتبه اول متعلق به ایران نمی باشد که این موضوع مورد توجه سازمان تجارت جهانی قرار گرفته است. این بدان معنی است بر اساس چشم انداز 2050 این سازمان ارزش تجارت اسانس باید به 5 تریلیون دلار در دنیا برسد. بنابراین با توجه به سیاستگزاری های کلان دنیا و منافع و ارزش افزوده اسانس بحث توجه به اسانس ، تولید و صادرات آن جزء اولویت های وزارت جهاد کشاورزی می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد