گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

رانت یا زمین خواری

قانون، رانت و ملاحظه کاری 

بخش پنجم 

نظر یک دوست  « ع پ»

سلام اقا مجید مطالب وبلاگ خوندم که ظاهرا منظور شما کنایه به رقیبتان هست  واین سوال اگه شما که در راس کار شورا حضور داری واطلا ع از سو استفاده این افراد دارید چرا علنا افشا نمی کنید در پس وبلاگ و این چیزا که فایده نداره اگه صحت داره تو وامثال شما مدیون هستید که جلو این ار  را نگیری واگر قصد شما اذیت کردن همدیگر هست به جز این که ابروی خودت را ببری هیچ فایده  نداره من شنیدم امام جمعه هم گفته من به این افراد که بحث زمین خواری را مطرح میکنن گفتم برید مدرک بیارید که الان چند ماه که رفتن ولی چیزی نیاوردن فکر کنم تو ام به بیراهه داری میر وی مواظب باش بازی نخوری  چون من خودم به شما رای دادم این موضوع را مطر ح کردم ارادت مند شما   ع پ 

 

پاسخ  

دوست عزیز آقای یا خانم ع پ 

با سلام و احترام

من به دنبال این نیستم که زمین خواری کسی را ثابت کنم.  حتی اعتقاد دارم برزک زمینی ندارد که زمین خوار داشته باشد. من با این کار مخالفم که به دنبال پرونده کسی راه بیفتیم و وقتی را که می توانیم برای پیشرفت و آبادانی بهره بگیریم صرف این مباحث بیهوده کنیم. 

من نه تنها با این کار مخالفم بلکه با بسیاری دیگر از کارهای اینچنینی مخالفم. من با این کار مخالفم که مراقب کسی باشیم که با چه کسی همنشینی می کند یا در رفت آمد است. من با این کار مخالفم که ساعت ها بر شاخ درختان بنشینیم تا سر از کار کسی در بیاوریم. من با این کار مخالفم که به رئیس و مدیر زنگ بزنیم و زیرپای کسی را خالی کنیم. من با این کار مخالفم که گیوه های خود را ورکشیم تا ریشه ی کسی را از زادگاهش دربیاوریم. من با این کار مخالفم که خاک توی بازی دیگران بپاشیم.  

من با این کار مخالفم پیش رو بگوییم «انگیزه ای برای خاک پاشیدن نداریم » ولی از پشت سر خنجر بزنیم. من با این کار مخالفم که برای کسانی که به دنبال کارهای شهر می دوند حاشیه درست کنیم. من با این کار مخالفم که برای به خاک زدن رقیب در زندگی شخصی اش تجسس کنیم.  

من با این کار مخالفم که در دل شب به اعضای شورا زنگ بزنیم و بگوییم کوچه ی ما پر از آشغال است چرا نمی آیید تمیز کنید. من با این کار مخالفم که وقت و بی وقت با تماس و پیامک تحقیر آمیز خدمتگزاران مردم در شورا را آزار بدهیم. من با این کار مخالفم که کاتولیک تر از پاپ بشویم و برای احقاق حقوق مردم ، اخلاق اسلامی را زیرپا بگذاریم.

من با این کار مخالفم اگر قدمی برای آبادانی شهر برداشته ایم در کوی و برزن داد بزنیم، جار بزنیم و من من کرده و منت آن را بر سر عالم و آدم بکوبیم. من با سوء استفاده مخالفم. من با رانت و رانت بازی مخالفم  

ولی  

من از رانت گفتم نه از زمین خواری. می دانید رانت با زمین خوار متفاوت است. رانت مشکل قانونی ندارد. هیچ سند و مدرکی لازم ندارد بلکه شما از طریق جایگاه و اطلاعاتی که دارید از مبادی قانونی برای خودت بهره برداری می کنی. کاری که یک شهروند عادی نمی تواند انجام بدهد. 

مثال بزنم 

فرض کنیم من به عنوان عضوی از شورا از وضعیت زمین های شهر آگاهی دارم. می دانم کدام زمین ترقی می کند و کدام زمین نمی کند. با استفاده از این اطلاعاتی که دارم اقدام به خریدن آن زمین ها می کنم. بعد از مدتی ترقی کرده و صاحب ثروت می شوم و دیگر  نیاز به هیچ کاری و کوششی ندارم. هیچ کجای این کار غیرقانونی نیست. در هیچ دادگاهی هم محکوم نمی شوم ولی من و خدایم می داند که خرید این زمین ها بر اساس اطلاعاتی است که شهروندان عادی از آن بی بهره بوده و تنها من با خبرم. به این می گویند رانت و نمی توان تا صد سال دیگر هم برای آن مدرکی پیدا کرد. البته مردم باهوش هستند و می دانند آنچه باید بدانند و در یک شرایط آزاد بر اساس آن تصمیم گیری می نمایند. 

در بخش های بعدی «قانون ، رانت و ملاحظه کاری» را با مثال های دیگری پی خواهم گرفت ولی همچنان نیازمند راهنمایی شما هستم اگر قابل بدانید.

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
ع پ دوشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:26 ب.ظ

سلام از این که نظر من را می خوانی تشکر حداقل به خودم امید وار شدم که در انتخابم خیلی اشتباه نکردم انصاف باید داد منظورم رای به شما *شما به این موضوع اشاره کردیید که در خصوص رانت دارید قلم میزنی وبرای اثبات ان دلیلی را نمی شود اورد ونمی شود ثابت کردپس شما چرا رانتی را که نمیشود ثابت کرد را مطرح میکنی وحرف های افرادی را که هیچ مدرک ودلیلی را ندارن میزنی واین به نظر من در شخصیت شما نیست دوست من باید مستند باشه حرف برای من شما هم میزنند این که درست نیست به نظرم رویکرد را عوض کن ووارد مسائل حاشیه ای نشو همون چیزی که شاید رقیب شما میخواهد هوشیار باش یا شاید اون چیزی که دشمنان مشترکتا ن میخواهند شما باید باجدیت کارت روادامه بدی برای ابادانی برزک تا از رقیب سبقت بگیری مرد عمل باید شوی این روزها واین حرفها تمام میشه وروسیاهی به زغال برای موفقیت شما دعا میکنیموارد حاشیه نشو فکرتان را مشغول میکنه ودر اخر اینکه من به سلامت رقیبتان ایمان دارم چون در طول این سالها تحقیقات زیادی کردم وهم در سلامت شما شکی نیست ارادتمند شما ع

سلام دوست عزیز.
گفتگو با توجه به نظر شما در بخش بعدی «قانون، رانت و ملاحظه کاری» پی گرفته خواهد شد. انشاءالله

امیر حسین سه‌شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:35 ب.ظ

سلام اقا مجید
اگه از این خبرا داری و میتونی کمک کنی یه ندا به ما هم بده شاید استفاده کردیم و به نان ونوایی رسیدیم ما که از دوستی با شما بهره ای نبردیم شاید ایندفعه بشه

درود امیرحسین جان. ممنون که سر می زنی. در قسمت های بعدی بیشتر صحبت می کنیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد