گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

شبکه فاضلاب شهری کاشان؛ اما و اگرها

گفت و گو
فاضلاب؛ رنج یا گنج*
مطلب مرتبط: کاشان شهر من است

انشعاب فاضلاب چیه؟ هزینه نصب آن چقدر است؟ برای خرید انشعاب فاضلاب بایستی به کجا مراجعه کرد؟ اگه انشعاب فاضلاب نخواسته باشیم باید چه کسی را ببینیم؟

این روزها پیمانکاران شرکت آب و فاضلاب کاشان در تمام خیابانهای شهر مشغول کند و کاو زمین هستند. از کوچه پسکوچههای تنگ و باریک تا خیابانهای شلوغ و پرترافیک. از خیابان شهید رجایی و بهشتی و 22 بهمن گرفته تا خیابانهای مسکن مهر در بالاترین نقطه شهر. وقتی مردم خسته از فعالیتهای روزمره به هم میرسند لب به شکایت باز میکنند. پرسشهای مطرح شده در ابتدای این گزارش بخشی از گفتهها و ناگفتههای آنان است. میگویند اصلاً فاضلاب شهری به چه دردی میخورد که این چنین شهر زیر و رو میشود. نگویید در خیابانها حفاری صورت گرفته است؛ بگویید شهر شخم زده میشود. گویا شرکت آب و فاضلاب کاشان به دنبال گنج است که چنین میکند.

برای گرفتن جواب پرسشهای مردم به شرکت آب و فاضلاب کاشان میروم. میدان جهاد، ساختمان سه طبقهای که به «ستاد آبفا» معروف است. با هماهنگی مدیر روابط عمومی، معاون خدمات مشترکین شرکت جوابگوی پرسشهای مردم است.

خانهتان را ساختهاید یا در حال ساخت هستید

مهندس علیاکبر قانع میگوید: متقاضیان انشعاب فاضلاب را به دو گروه میتوان دسته بندی کرد. افرادی که مالک زمین بوده و تصمیم به ساخت منزل مسکونی داشته و یا در حال ساخت هستند و افرادی که خانهشان ساخته شده و در آن سکونت دارند.

توصیه شرکت به افرادی که تصمیم به ساخت دارند و یا در حال ساخت هستند این است که حتماً در تأسیسات داخلی منزل برای شبکه فاضلاب و اتصال آن به شبکه شهری پیشبینی لازم را داشته باشند تا در آیندهای نزدیک بتوانند از شبکه جمعآوری فاضلاب شهری استفاده کنند. آنها میتوانند از کارشناسانی که در این حوزه متخصص هستند ویا با کارشناسان شرکت آبفای کاشان مشورت گرفته و تأسیسات منزل خود را به نحوی اجرا کنند که استانداردهای لازم راجهت اتصال به شبکه فاضلاب شهری داشته باشد.

اما اگرخانه، ساخته شده و در آن سکونت دارند میبایست با تغییراتی که در تاسیسات داخلی منزل اعمال میکنند امکان اتصال به شبکه فاضلاب شهری را فراهم نمایند.

توصیه آبفا به این دسته از شهروندان این است که حتماً برای این تغییرات برنامهریزی کرده ومقدمات لازم راپیش بینی کرده تا بتوانند به محض اعلام شرکت آبفا، شبکه داخلی منزل را به شبکه فاضلاب شهری وصل کنند.

شبکه فاضلاب شهری به چه دردی میخورد

مهندس قانع از الزامات قانونی و اهمیت این پروژه میگوید: شرکتهای آب و فاضلاب قانوناً موظف هستند نسبت به جمعآوری و انتقال و تصفیه فاضلاب شهری اقدام کنند و به این موضوع در ماده یک قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب به صراحت تأکید شده است.

در ارتباط با ضرورت شبکه فاضلاب شهری میتوان از چندین منظردیگرنیز به آن پرداخت. مهمترین آن، رفع مشکلات زیست محیطی فاضلاب وجلوگیری از آلوده شدن منابع آبی زیرزمینی به وسیله چاههای خانگی است که نبایستی به راحتی از کنار آن گذشت و چنانچه وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند قطعاً در آیندهای نزدیک منابع آب را با یک چالش اساسی مواجه خواهدکرد.

منظردیگر استفاده مجدد از پساب تصفیه شده فاضلاب است. همانطور که میدانید ازلحاظ منابع آبی، دشت کاشان از دشتهای ممنوعه بحرانی است لذافاضلاب شهری را میتوان تصفیه کرد و پساب آن را در بخش صنعت و کشاورزی استفاده کرد و با این کار  بهرهوری دربخش مدیریت مصرف افزایش پیداکرده وبخش عمده ای ازآب موجود ذخیره خواهد شد.

از مهندس میپرسم؛ در کدام یک ازشهرهای شهرستان، پروژه فاضلاب شهری اجرا شده است؟

- فعلاً شبکة فاضلاب شهری در شهر کاشان، قمصر و نیاسر در حال اجراست که اعتبارات شهر کاشان از محل وامی است که از بانک توسعه اسلامی  اخذ شده است.

آیا این پروژه همه قسمتهای شهر کاشان را تحت پوشش دارد؟

- این پروژه تمام منطقه دو شهرداری و بخشی ازمنطقه یک شهرداری را پوشش میدهد.

مالکین چگونه متوجه شوند که منازلشان در محدوده طرح هست یا خیر تا اقدام کنند؟

- مردم میتوانند به شرکت آب و فاضلاب کاشان مراجعه کنند. همکاران ما در خدمات مشترکین موضوع را بررسی کرده و بعد از بازدید از ملکشان به آنها اعلام میکنند. البته افرادی که برای خرید انشعاب آب مراجعه میکنند همان موقع در صورتی که منزلشان در محدود طرح واقع شده باشد انشعاب فاضلاب  به آنها واگذار میشود.

اگر مردم استقبال نکنند

«قانع» از استقبال مردم از پروژه نیز میگوید: پروژه فاضلاب شهری با صرف میلیاردها تومان وبا مشکلات و معضلات خاص خوددرحال اجرا است قطعا شهروندان خوب و فهیم ما حامی این پروژه خواهند بود ودرجهت حفظ وحراست از این سرمایه ملی همکاری لازم را با شرکت آب و فاضلاب خواهند داشت .

از او میپرسم؛مالکین برای این که بتوانند فاضلاب منزلشان را به شبکه فاضلاب شهری وصل کنند باید همه خانه خود را به هم بزنند و این کار سختی است. بعضی از ساختمانها قدیمی و به قولی کلنگی است و بعضی دیگر تازهساز است ولی برای وصل کردن فاضلاب به شبکه فاضلاب شهری تمهیداتی لازم اندیشیده نشده است. مردم با مشکل مواجه میشوند. شما برای کم کردن مشکل مردم چه فکری کردهاید؟

- شما درست میگویید. بعضی از ساختمانها قدیمی است. تأسیسات به گونهای ایجاد شده که ممکن است برای تغییر آن نیاز به کار و هزینههای بسیاری باشد. اما اطلاع دارید که این پروژه یک پروژه بزرگ ملی است. اهدافی که در اجرای پروژه فاضلاب تبیین شده، اهداف بلندی است. اینجا سرزمین من و شماست. ما موظفیم برای حفظ آب برای ما و نسلهای آینده هزینههای آن را پرداخت کنیم. این یک وظیفه همگانی است. و یک عزم همگانی را طلب میکند. چنانچه اقشار مختلف مردم این زحمت را به خود بدهند  و تغییراتی که نیازاست اعمال نموده تا فاضلاب خانگی به شبکه فاضلاب شهری وصل شود قطعا ازمواهب این پروژه  بهرهمند خواهند شد و ما و آیندگانی که فرزندان من و شما هستند از منابع خدادادی که جزء حقوق آنهاست بدون هیچگونه نگرانی بهره برداری خواهند کرد.

در اهمیت و ضرورت این کار شکی نیست. اما آیا برآورد هزینه شده است تا یک خانه یک واحد یا 2 واحدی یا چند واحدی برای این که فاضلاب منزل خود را شبکه فاضلاب شهری وصل کند متحمل چه هزینهای میشود و آیا شرکت برای تأمین یا تسهیل بخشی از این هزینه فکری کرده است؟

- از آنجایی که هر ساختمان شرایط خاصی دارد لذا برآورد هزینه متغیر است. بعضی از ساختمانها که پیش بینی لازم را کردهاند  با اندک تغییر و هزینه میتوانند این اتصال را برقرار کنند ولیکن بعضی از خانهها ممکن است هزینه بیشتری را متحمل شوند .

آیا بانکها برای این کار تسهیلاتی را قائل هستند؟

ما در یک مقطع به توافقاتی با بانکها رسیدیم و عده قابل توجهی از شهروندان جهت اصلاح و بازسازی تأسیسات داخلی منازل خود از تسهیلات بانکی استفاده کردند. در حال حاضر نیز پیگیر این موضوع هستیم تا بتوانیم موافقت بانکها را در اعطای تسهیلات جلب کنیم. همزمان نیز مذاکراتی با شرکت مهندسی آبفای کشور انجام شده و از مسئولین مربوطه درخواست شده که در سطوح کلان این موضوع را پیگیری کنند تا انشاءالله بتوانند بانکها را به اعطای وامهایی با نرخ پایین مجاب کنند.

تسهیلاتی که شرکت برای متقاضیان انشعاب فاضلاب در نظر گرفته است

معاون خدمات مشترکین شرکت آبفای کاشان میگوید: در این ارتباط برای متقاضیان انشعاب فاضلاب تسهیلات ویژهای در نظر گرفته شده است. کسانی که برای خرید انشعاب مراجعه کرده و درخواست بدهند؛ شرکت همه هزینهها را که شامل حق انشعاب و هزینه لوازم ونصب انشعاب میشود را بدون دریافت پیشپرداخت تقسیط کرده و به صورت اقساط 36 ماهه روی قبوض آببها اعمال میکنند.

هزینه انشعاب فاضلاب به چه میزان است؟

هزینه انشعاب درحال حاضر به ازای هر واحد 140 هزارتومان است و هزینههای لوازم و نصب انشعاب فاضلاب حدوداً 303 هزارتومان میباشد. نکته مهم این است که اگرشهروندان محترم هزینه های انشعاب فاضلاب خود را پرداخت کنند مشمول افزایشهای احتمالی حق انشعاب نخواهندبود. لذا تا این تسهیلات برقرار هست. درخواست ما از مردم این است که هرچه زودتر به شرکت آب و فاضلاب مراجعه کرده ونسبت به خریدانشعاب فاضلاب اقدام نمایند.

فاضلاب بهاء چگونه محاسبه میشود؟

- فاضلاب بهاء تابع طبقات مختلف مصرف آب بوده ودر هر طبقهای ازمصرف تعرفه مشخصی دارد. البته تعرفههای فاضلاب حدود 30 درصدتعرفه آب میباشد.

تأسیسات داخلی آب و فاضلاب اماکن جدیدالاحداث بایستی به تایید بازرسین سازمان نظام مهندسی برسد

 مهندس قانع درارتباط با استانداردسازی تاسیسات آب وفاضلاب داخل ساختمانهای جدیدالاحداث میگوید:

به منظوراجرای مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان واستانداردسازی تاسیسات آب و فاضلاب داخل منازل و ایجادنظام منسجم نظارت برنصب انشعابات آب و فاضلاب و همچنین در راستای اجرایی شدن تفاهم نامه فی مابین وزارت نیرو و وزارت مسکن وشهرسازی، شرکت آبفای کاشان تفاهمنامهای با سازمان نظام مهندسی کاشان مبادله نموده که براساس این تفاهمنامه بایستی بازرسین سازمان نظام مهندسی برروند ایجاد تأسیسات داخلی آب و فاضلاب ساختمانهای جدید نظارت کرده و شرکت آب و فاضلاب نیز پس از اخذ تاییدیه نظام مهندسی نسبت به برقراری انشعاب آب اقدام خواهد کرد.

از مهندس میپرسم روند کار به چه صورتی خواهد بود؟

- کلیه متقاضیان انشعاب آب در بدو مراجعه به شرکت آب وفاضلاب طی یک معرفی نامه به سازمان نظام مهندسی معرفی خواهند شد. متقاضیان موظف هستند با مراجعه به سازمان نظام مهندسی و هماهنگی لازم با بازرسین معرفی شده ازسوی سازمان و پس ازطی فرایندهای بازدید و بازرسی تأسیسات، نسبت به اخذ فرم گواهی تأیید تأسیسات وارائه آن به خدمات مشترکین آب وفاضلاب اقدام کنند. توضیح این که ادامه روند واگذاری انشعاب منوط به ارائه این گواهی خواهدبود. ما امیدواریم با بازرسی دقیقی که بازرسین نظام مهندسی از تأسیسات آب و فاضلاب اماکن بعمل خواهند آورد بسیاری ازمشکلاتی که درحال حاضر درزمینه وصل انشعابات فاضلاب با آن مواجه  هستیم درآینده مرتفع شود.

اگر کسی انشعاب فاضلاب نخواهد چه کند

طبق ماده 15 قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب ، داشتن انشعاب آب و فاضلاب لازم و ملزوم یکدیگرند. این بدین معنی است که تمامی مالکان املاک واقع در محدودة طرحهای جمعآوری و دفع فاضلاب مکلفند ظرف مدّتی که دستگاهها و شرکتهای آب و فاضلاب اعلام میکنند تقاضای خرید و نصب انشعاب فاضلاب ملک خود را به مرجع مربوطه تسلیم و هزینههای آن را پرداخت کنند. در غیر اینصورت شرکت آبفا مجاز به قطع انشعاب آب این گونه املاک خواهد بود. برقراری مجدد آب این منازل موکول به درخواست نصب انشعاب فاضلاب و پرداخت هزینه آن میباشد.

نصب انشعاب ووصل انشعاب چه تفاوتی دارد؟

آن بخش از لوله فرعی فاضلاب که فاضلاب مشترک را ازمحل سیفون (نقطه تحویل) به شبکه عمومی جمع آوری فاضلاب منتقل میکند انشعاب فاضلاب نامیده میشود و متعلق به شرکت است. کلیه تأسیسات و امکاناتی که قبل از سیفون یا نقطه تحویل توسط مشترک ایجادمیشود، تأسیسات داخلی مشترک نامیده شده ومتعلق به مشترک میباشد. لذا وقتی صحبت ازنصب انشعاب میکنیم یعنی عملیات اجرایی که شرکت آب وفاضلاب تا سیفون انجام میدهد و وقتی صحبت از وصل انشعاب میکنیم یعنی تاسیسات داخلی مشترک به  سیفون و انشعاب بیرون ازملک بایستی اتصال پیدا کند.

با توجه به صراحتی که قانون در این ارتباط دارد اگر مشترکینی که در نصب انشعاب فاضلاب  ممانعت ایجاد نمایند و یا بعد از نصب تأسیسات داخلی به شبکه اصلی جمع آوری فاضلاب اقدام نکنند، شرکت آبفا طبق قانون میتواند انشعاب آب این دسته از افراد را قطع کند. بنابراین درخواستی که از مردم عزیز داریم این است که در مناطقی که شبکه جمعآوری فاضلاب اجرا شده ، با پیمانکارانی که برای نصب انشعاب به درب منازل واماکن مراجعه میکنند، همکاری لازم را داشته باشند و ضمناً در مناطقی که شبکه فاضلاب بنابه اظهارنظرشرکت آبفا، قابل بهره برداری است وانشعابات نیزنصب شده است نسبت به اتصال تاسیسات داخلی خود به شبکه اقدام کنند.

نکته مهم

معاون خدمات مشترکین آبفای کاشان توجه مردم را به نکتهای مهم جلب میکند؛ در بعضی از مناطق شبکة فاضلاب اجرا شده و انشعاب بعضی از ساختمانها نصب شده است. مالکین در صورتی میتوانند تأسیسات داخلی فاضلاب منازل را به شبکه فاضلاب شهری وصل کنند که شرکت آب و فاضلاب اعلام کند؛ در آن منطقه شبکه فاضلاب قابل بهرهبرداری میباشد.

 لذا توصیه اکید ما به شهروندان عزیز این است که قبل از این که تأسیسات داخلی را به شبکه جمعآوری فاضلاب وصل کنند حتماً ازخدمات مشترکین امور آبفای کاشان استعلام نموده و از قابل بهره برداری بودن شبکه فاضلاب منطقه خود اطمینان حاصل نمایند.

شرکت آب وفاضلاب کاشان درجهت خدمات رسانی بهتربه مردم چه برنامه ای دارد؟

 ازجمله اقداماتی که شرکت آبفای کاشان درراستای تسریع وتسهیل درخدمات رسانی به شهروندان محترم انجام داده است این است که این امکان را ایجادنموده است که کلیه خدمات شرکت آبفا ازطریق دفاترپیشخوان قابل ارائه به مردم است. مهندس قانع دراین ارتباط میگوید: با مبادله تفاهنامه با کلیه دفاترپیشخوان درسطح کاشان و راوند و با پیشبینی ساز وکارهای لازم، کلیه خدمات فروش وپس ازفروش منجمله صدور قبض  علی الحساب، قبض المثنی، قبض تسویه حساب، جابجایی واصلاح انشعاب و... ازطریق این دفاتر قابل ارائه است. این امر بدین جهت است که طبق بندج ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه کشورکلیه دستگاههای اجرایی موکلفندکلیه خدمات قابل ارائه خودرا به دفاترپستی وپیشخوان خدمات دولت واگذارنمایند.

 

ارائه خدمات سازمانها از طریق دفاتر پیشخوان چه مزیتی برای مشترکین در بر دارد؟

 ارائه خدمات شرکت آبفا ازطریق دفاتر پیشخوان این مزیت رادارد که هر شهروندی میتواند در هر نقطه  از شهر با مراجعه به نزدیک دفتر پیشخوان به محل زندگی خود و بدون طی کردن مسافت طولانی، خدمات موردنیاز خود را دریافت کند.

 لذا توصیه ما به شهروندان عزیز این است که به جای مراجعه به شرکت آب و فاضلاب به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و از خدمات مورد نظر استفاده کنند. ضمناً متقاضیانی که پروانة ساختمانی و سند مالکیت دارند میتوانندکلیه مراحل  خرید انشعاب را از طریق این دفاتر انجام دهند.

شرکت آب و فاضلاب کاشان سعی کرده است برای این افراد تسهیلات ویژهای نیز قائل شود. شرکت برای ارائة خدمات پس از فروش هزینههایی دریافت میکند که چنانچه فرد متقاضی برای گرفتن این خدمات به دفاتر پیشخوان مراجعه کند از این خدمات به صورت رایگان بهرهمند خواهد شد.

 

گفتگوی با این مقام مسئول 2 ساعت به طول میانجامد و او به گرمی و با حوصله جواب تک تک سوالاتم را میدهد. هرچه هست شبکه فاضلاب شهری آرام و آرام در دل شهر جای میگیرد. این کار با همت مدیران جوان و با انگیزه کاشان عملی شده است. آنان میتوانستند بدون کوچکترین زحمتی پشت میزهای خود ساعت اداری را طی کرده و چشم خود را به روی آینده ببندند ولی خواست خدا به این امر مقدر شد تا انگیزه فعالیت شبانهروزی بر دل مدیران شرکت آب و فاضلاب کاشانی پروژه پرافتخار و ملی ایجاد شبکه فاضلاب شهری را رقم زند.

پیمانکاران، کارشناسان، کارگران و همه و همه دست در دست هم دادهاند تا با زیر و رو کردن زمین گنجی از درون آن به بیرون کشند. فاضلاب شهری یا همان طلای خاکستری از منازل من و تو به بیرون کشیده خواهد شد تا در دشت امید، نهال سبز سلامتی را جوانه زند.

اینک نوبت من و توست. اگرچه چند روزی رفت و آمدمان سخت شده و گرد و خاک بر در و دیوار خانهامان سنگینی میکند. هرچند تغییر و تحول در منزلمان سخت و جانفرساست ولی ما هم به کمک مدیران جوان شهرستان خواهیم شتافت و با خرید انشعاب فاضلاب و انجام تغییرات در شبکه فاضلاب خانگی قدمی بزرگ در جلوگیری از آلوده شدن منابع زیرزمینی و بهرهوری منابع آبی برخواهیم داشت و یادگاری بس بزرگتر برای فرزندانمان برجای خواهیم گذاشت.

 

* تیتر: محمد دهقانی آرانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد