گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

حیدرعلی عنایتی بیدگلی

یادداشت 

کاشان شهر من است 

 

سخن گفتن از کاشان سخن گفتن از همه مولفّه‌های تاریخی و فرهنگی و هنری‌ای است که در طول هزاره‌های متمادی برای زندگی همراه با شرافت انسانی تدوین شده و به صورت قرادادهای اجتماعی نانوشته سرلوحه زندگی مردم مؤمن و خداجوی این دیار کهن قرار گرفته است.
نبض زندگی در این شهر، حکایت از خون‌گرمی  و سرزندگی مردمی دارد که صدای پای آب را بهتر از دیگران می فهمند و کلامشان همواره  به پهنای مهتاب است.
کاشان برغم سیطره صنعت هنوز توانسته است در بستر سنّت، به حفظ اصالت‌های خود بپردازد و بوی عشق  و امید را در خود زنده نگه دارد.
البته در این تردیدی نیست که تحولاّت هر روزه جهان و وابستگی زنجیره‌واری که جوامع بشری امروز باهم دارند، علاوه بر شرایط و نیازهای هر روزه‌ایی که برای چرخش زندگی ایجاد می‌کنند، فرصت‌های زیادی را نیز به تهدید تبدیل می‌کنند.
فشردگی جمعیّت، ارتباطات مدوام جوامع پیرامونی با یکدیگر و ساخت و سازهای نوینی که بشر برای خود ابداع می‌کند و نیز  بسیاری از عوامل پیدا  و پنهان دیگر، انرژی‌های فراوانی را از دست ما می‌رباید و سرمایه‌های ارزنده ایی را نابود می‌سازد که جایگزینی برای آن یافت نمی‌شود.
اکوسیستم و محیط زیست، محلّ اصلی  تغذیه بشر برای ادامه حیات به شمار می‌آید.که متأسفانه  نامهربانی‌های بشر  و بی‌توجه‌ی‌های او  نسبت به عوامل زایش و زایای نهفته در دل طبیعت، کم کم دارد تیر خلاصی را  بر پیکر نیمه جان طبیعت و شرایط زیست محیطی خود اعم از آب  و هوا  و زمین وارد می‌سازد.
زندگی بشر  اگر طراوت  و تازگی نداشته باشد، با مُردگی فاصله چندانی نحواهد داشت. و اگر همین محیط فاقد روشنی  و گوارایی را فکری برایش نکنیم، پژمردگی غریبی بر ما حاکم خواهد شد که خلاصی از آن به این آسانی‌ها  نحواهد بود.
مصرف  و مصرف زدگی امر اجتناب ناپذیر زندگی امروز ما شده است. عجله و شتاب  برای جواب‌گویی به دغدغه‌هایی که معلوم نیست از کجا به ما تحمیل می‌شود، نیز  ما را به غفلت‌زدگی زیان آوری وادار می‌کند.
و خدای ناکرده این غفلت‌ها می‌تواند ما را در انجام رسالت‌های اجتماعی، تنبل و  ناکارآمد سازد.
یکی از رسالت‌های بزگ اجتماعی هر شهروندی در دنیای پیچیده امروز توجّه به امر بهداشت، مطبوع سازی زندگی پُر مصرف و زباله‌زا،  و از همه مهمتر زیرسازی و تعبیه بنیان‌های بنیادینی که بتواند سامانه‌ی برون رفت وخروج پسآب‌های شهری را با اصول علمی و فنی دقیق فراهم سازد، می‌باشد.
در ماه‌های اخیر مشاهده می‌شود توسّط سازمان آب و فاضلاب شهر، حفّاری‌های  متعدّدی در خیابان‌های کاشان صورت می‌گیرد.
بدون تردید ترافیک سنگین خیابان‌های این شهر، عدم توجّه بعضی از شهروندان  گرامی به رعایت  قوانین راهنمایی  و رانندگی، ماشین راندن‌های غیر ضروری و صرفاً  تفنّنی جوانان  و تعجیل در آمد ورفت در همه جا می‌تواند تنش و عصبیّت را  برای ما به همراه داشته باشد.
و در همین راستا حفّاری‌های شرکت  و نهادها و موسّساتی  که رسالت خدمات رسانی  بنیادین شهری به عهده آنها گذاشته شده است، طبعاً بار بیشتری را روی دوش ترافیک سوار می‌کند.
ولی ما نباید این نکته را فراموش کنیم که زمین شهر را سوراخ کردن و تعبیه کانال و هزینه‌های کلان برای آتیه همراه با امنّیت و آرامش  و آسایش مردم یک شهر کاری نیست که از روی تفنّن و هوا و هوس صورت بگیرد.
کاشان با همه سابقه تاریخی خود و با همه شکوهی که در معماری و ساز وسازه‌هایش دیده می‌شود، به دلیل نداشتن فاضلاب مناسب و فقدان راه خروح پسآب‌های زیر زمینی، می‌تواند با یک بحران جدّی زیست محیطی روبرو باشد.
جمعیّت روز بروز افزایش می‌یابد و این احتمال که روزی این شهر مرکز استانی به نام استان کاشان باشد، قوی است. ود ر صورت تحقِق این آرزو قطعاً نیازهای فراوان‌تری برای برخورداری از زندگی سالم در آینده‌ای نه چندان دور، فرا روی ما خواهد بود.
شرکت آب  وفاضلاب شهر با اراده  وعزمی راسخ درصدد است با تلاش شبانه روزی مهندسان و برنامه‌ریزان و کارگران جان بر کف خود  یکی از پروژه‌های حیاتی زندگی مدرن شهری را در این شهر نامدار و غرورآفرین ایران به اجرا درآورد.
بدیهی است که در این مسیر پر مخاطره امکان  دارد  در برخی موارد سختی و صعوبتی به آمد و رفت شهروندان عزیز تحمیل گردد. ولی واقعیت این است که تحمّل این دشواری‌ها، سهولت‌ها و راحتی های فراوانی را برای همه ما به ارمغان خواهد آورد.
گفتن یک خسته نباشید به پرسنل این شرکت، چند دقیقه همراهی و همکاری در موقع عبور از کنار مواضع حفاری شده  از سوی رانندگان محترم، نشان دان کمی بردباری و حوصله در صورت بروز راه بندان ها و ...
همه این عوامل به ظاهر ساده  می‌تواند امید و اراده ما را در تداوم و پیشرفت بیشتر کار ، چند برابر سازد. 
همه ما داریم با گام هایی استوار به سوی آینده‌ایی روشن حرکت می‌کنیم.  و همه نیاز به همدلی و همراهی و مشاوره  و رعایت حال همدیگر داریم .
* فرهنگی، بازنشسته آموزش و پرورش و نویسنده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد