گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

آب در هاون کوفتن وزیر و وکیل

خبر

مدیر کل بحران استان اصفهان در نشست ستاد بحران کاشان گفت:

کاهش بی‌سابقه حجم آب سد زاینده‌رود پس از نیم قرن

210 کیلومتر از مسیر زاینده‌رود خشک شده است

گفت و گو : آب در هاون کوفتن وزیر و وکیل؛ اصفهان آب به کاشان بده نیست

مدیرکل بحران استان اصفهان از کاهش بی‌سابقه حجم آب سد زاینده‌رود در این استان طی 42 سال اخیر خبر داد و گفت: در حال حاضر 210 کیلومتر از مسیر رودخانه زاینده‌رود در محدوده شهر اصفهان به طور کامل خشک شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، منصور شیشه‌فروش پیش از ظهر امروز در نشست ستاد بحران این شهرستان اظهار داشت: حجم آب سد زاینده‌رود به 296 هزار مترمکعب کاهش یافته است.

وی افزود: امسال ششمین سال متوالی خشک‌سالی استان اصفهان است و در حال حاضر 210 کیلومتر مسیر رودخانه زاینده‌رود در محدوده شهر اصفهان به طور کامل خشک شده است.

مدیرکل بحران استان اصفهان با اشاره به وضعیت خاص این استان به لحاظ خشک‌سالی و کم‌آبی بیان داشت: در حال حاضر 60 درصد قنوات، چشمه‌ها و چاه‌های آب استان اصفهان به طور کلی خشک شده است.

وی اعتبارات خشک‌سالی استان اصفهان در سال گذشته را 600 میلیارد تومان دانست و اضافه کرد: به سطح 15 هکتار از باغات و 120 هزار هکتار از مصالح کشاورزی به این استان خسارت وارد شده است.

شیشه‌فروش در ادامه از میزان 100 میلیارد تومان خسارت گرد و غبار در یک سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: گرد و غبار هفته گذشته استان اصفهان به گونه‌ای شدید بود که زنبوران عسل راه کلونی خود را گم کردند.

وی هم‌چنین به خسارت 100 میلیارد تومانی سرمازدگی به محصولات استان اصفهان در سال گذشته اشاره و عنوان کرد: خشک‌سالی، سرمازدگی و بحران بی‌آبی خطراتی است که این استان را به شدت تهدید می‌کند و باید با برنامه‌ریزی مدون این تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد.

به گفته وی در حال حاضر 215 روستا در استان اصفهان با تانکر آب‌رسانی می‌شوند که از این تعداد 16 روستا در کاشان است.

شیشه‌فروش تصریح کرد: در شرایط کنونی 30 هزار گونه جانوری و 14 هزار نفر عشایر استان اصفهان به آب شرب نیاز دارند که برای تامین آب شهرها و روستاهای استان تاکنون 15 دستگاه تانکر خریداری شده که سهم شهرستان کاشان یک دستگاه است.

مدیرکل بحران استان اصفهان در ادامه اقدامات دولت برای مقابله با بحران بی‌آبی و خشک‌سالی را چشم‌گیر خواند و گفت: 25 هکتار از اراضی کشاورزی این استان به سیستم آبیاری و طرح‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

شیشه‌فروش ایجاد 700 کیلومتر خطوط آب‌رسانی، تله‌متریک و آب‌رسانی سیار را از جمله اقدامات انجام شده در راستای رفع معضل خشک‌سالی طی سال جاری ذکر کرد.

وی یادآور شد: آفات غلات به ویژه سن غلات، هجوم ملخ‌های کوهان‌دار، پشه و آتشک درختان میوه از دیگر مواردی است که به صورت غیر مستقیم به محصولات کشاورزی استان اصفهان خسارت وارد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد