گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

مردمی بودن فقط حضور در مساجد و مراسم نیست

گفتگو
مردمی بودن فقط حضور در مساجد و مراسم نیست

مهدی سلطانی راد

    مصاحبه تقریباً مفصل آرمان با مسئول فرمانداری ویژه کاشان درست در یک سالگی انتصاب علیرضا جوادی در این پست و در بعدازظهر یک روز گرم بهاری ترتیب یافت.

مصاحبه ای که قرار بود مدت ها پیش صورت پذیرد، اما ظاهراً مشغله های کاری جوادی مانع از آن شد. چه اگر مسئول روابط عمومی فرمانداری ویژه برای هماهنگی این مصاحبه یک روز زودتر اقدام می کرد، حضور مدیر مسئول دیرپاترین مطبوعه شهر و تبادل نقطه نظرات وی با نماینده ارشد دولت در دارالمؤمنین کاشان بی شک باعث ایجاد فضای جالب تری در این مصاحبه می شد. با این حال اما زحمت برپا کردن بساط این گفتگوی 2 طرفه میان فرماندار و خبرنگار آرمان آن هم در پایان یک روز کاری را نباید از نظر دور داشت. علیرضا جوادی آن گونه که خود در مقدمه این مصاحبه می گوید 51 ساله است و 33 سال پیش با سمت مدیریت پرسنلی و اداری سپاه استان اصفهان، خدمت به نظام را از این نهاد انقلابی آغاز کرد. با ایجاد مناطق 12 گانه سپاه، مسئول ارزیابی منطقه 2 کشوری این نهاد شد. مدتی نیز در جبهه ها حضور یافت. مسئولیت عقیدتی سیاسی منطقه یکم دریایی سپاه و معاونت فرهنگی دانشگاه مالک اشتر از دیگر مسئولیت های او تا قبل از تشکیل دولت نهم بود. پس از سوم تیر 84 و روی کار آمدن دولت اول احمدی نژاد به فرمانداری شاهین شهر و میمه منصوب شد. او سپس به نجف آباد رفت و نماینده دولت در این شهرستان شد و مسئولیتش در فرمانداری این شهر 14 ماه به طول انجامید. انتقال او به شمال استان اصفهان و انتصابش به فرمانداری ویژه کاشان در خرداد 90 دلیلی نداشت جزاستعفای هم لهجه و همکارش (حسینعلی حاجی) از جایی که او اینک در آن مشغول به کار است که با فرا رسیدن موسم انتخابات مجلس نهم از فرمانداری کاشان استعفا داد تا علیرضا جوادی جایگزین او شود. جایگزینی که به رغم یک ساله شدن مسئولیتش، قضاوت در مورد علمکرد او زود به نظر می رسد. آن چه در زیر می خوانید پاسخ های جوادی است به پرسش های آرمان در گفتگویی که او با سر مشکلات و دغدغه های امروز مردم کاشان ترتیب دادیم.

شجاعت و غیرت مثال زدنی کاشانی ها


    مردم کاشان از قدیم الایام و در طول قرون گذشته با اوصافی هم چون ولایتمداری، دوستدار اهلبیت، نجابت و مهمان نوازی به گواه هزاران گردشگری که در طول سال به این شهر پا می گذارند، شهره بوده اند. مردم این شهر با دارا بودن شجاعت و غیرت مثال زدنی در طول 8 سال دفاع مقدس حماسه آفرینی کردند.


چندان هم با کاشان غریبه نبودم

     من با کاشان قبل از انتصاب به فرمانداری ویژه این شهر بیگانه و ناآشنا نبودم. در همان سال های ابتدای انقلاب، فرماندهی سپاه کاشان به بنده پیشنهاد شد که بنا به دلایلی نپذیرفتم. در همان سال های جنگ به دلیل ارتباط با رزمندگان لشگرهای 14 امام حسین و 8 نجف اشرف با سرداران و رزمندگان شهرستان کاشان رفاقت دیرینه داشتم و به ویژه با مرحوم آیت ا... یثربی که خورشید درخشان کاشان در آن سال ها بود و یاور رزمندگان کاشانی محسوب می شد.


آیت ا... نمازی هم طالب آمدن من بود

     فرآیند آمدنم به کاشان این گونه بود که با رفتن و استعفای آقای حاجی از فرمانداری کاشان، پیشنهاد بزرگان و عقلای قوم در کاشان به استانداری اصفهان منجر به انتصابم به جای آقای حاجی شد. حدود 14 ماه از حضورم در نجف آباد به عنوان فرماندار می گذشت و ثبات مدیریت می رفت شکل واقعی به خود بگیرد که بنده مأمور به کاشان شدم. در نجف آباد از امام جمعه و مردم مخالفت های زیادی برای ممانعت از خروجم از این شهر و آمدن به کاشان وجود داشت و تمایل داشتند که من در نجف آباد بمانم. از کسانی که طالب آمدنم به کاشان به عنوان فرماندار جدید بود، یکی هم آیت ا... نمازی هستند.


مشکلات و معضلات کاشان

     طبیعتاً هر نقطه از کشور دارای ظرفیت های بالقوه و مشکلات و معضلاتی هم هست. اولین مشکل، کمبود آب است. آن هم در هر 3 بخش شرب، کشاورزی و صنعتی. بحمدا... سرمایه گذاری هایی در بخش آب صورت گرفته که در کوتاه مدت جواب می دهد و بخشی دیگر زمانبر است. مشکل بعدی کارگران این شهر هستند. متأسفانه بیکاری های چند سال اخیر کارگران در کاشان که عمدتاً در بخش خصوصی بوده به عقیده من به ضعف مدیریت در این صنایع بر می گردد و قسمتی نیز به کمبود نقدینگی مرتبط است. ولی 95 درصد به ضعف مدیریت مربوط است. این مشکلات از سال 81 در بخش خصوصی آغاز شد و کارخانه بزرگی مثل ریسندگی زودتر و از اواسط دهه 70 به تدریج زخمش سرباز کرد. متأسفانه مشکل بزرگ صنعت در کاشان ضعف مدیران است و ما اکنون وارث بی تدبیری گذشتگان هستیم. مشکل سوم وجود اتباع بیگانه در کاشان است که به نظر می رسد بیش از نورم و سقف معین خود در این شهر حضور دارند. مشکل چهارم انحراف افکنی مذهبی در میان مردم متدین و ولایتمدار کاشان است. بدعت گذاری در هیئت های مذهبی کاشان که از یک دهه پیش به تدریج ریشه دوانده است. کاشان یکی از چند شهر مذهبی ایران در طول قرون گذشته بوده و افراطیگری مذهبی چیزی است که معاندان نظام در کاشان روی آن انگشت گذاشته اند که مقابله با آن هوشمندی خاصی می طلبد. مشکل بعدی حمل و نقل، ترافیک و توسعه نیافتگی کاشان به لحاظ معابر و مشکلاتی است که برای مردم ایجاد کرده و در این قسمت شهرداری ها هستند که مسئولیت دارند.


فرماندار نماینده دولت در شهر است

     فرماندار نماینده دولت در یک شهر است و وظیفه اش سیاستگذاری، تعیین راهبرد و جهت دهی به دستگاه هاست. ما شأن اجرایی نداریم. میزان رضایت مندی ما از دستگاه ها و ادارات در کاشان نسبی است. طبیعتاً میزان مراجعه مردم به برخی ادارات بیشتر و برخی کمتر است و نمی توان اداره و یا ارگانی را به عنوان بهترین در تکریم ارباب رجوع نام برد. کاری که باید در این بخش انجام شود همطراز کردن ساختار اجرایی شهرستان با توقعات مردم است.

برخی اختیارات به فرمانداری ویژه تفویض نشده است


    در حال حاضر 60 تا 70 درصد بودجه های تخصیصی به کاشان مستقیماً به دستگاه ها و ادارات تزریق می شود و هنوز 100 درصد از استان منفک نشده است. در حال حاضر 20 شهر در زمره فرمانداری های ویژه محسوب می شوند و کاشان یکی از آن هاست. در حال حاضر 6 تا 7 مورد از ادارات کاشان به عنوان زیرمجموعه ادارات کل استان و رؤسایشان به عنوان معاون مدیر کل استان فعالند. در کل موضوع فرمانداری ویژه به طول کامل تحقق پیدا نکرده، اما اختیارات چندی به فرماندار و رؤسای چند اداره تفویض شده است.


مردمی بودن رؤسا تعریف دارد


     مردمی بودن یک مسئول تعریف دارد. شما فکر می کنید مردمی بودن یک مسئول فقط شرکت در مراسم مذهبی و اعیاد است؟ آیا این که یک فرماندار در هر سخنرانی مذهبی یک مسجد یا حسینیه حضور داشته باشد و جلوی چشم باشد دال بر مردمی بودن اوست؟ اکثر فرائض دینی من در مساجد شهر ادا می شود و شهروندان به نسبت بنده را می شناسند و می توانند  با من درد دل کنند. این که مثلاً یک روز در هفته را به شهروندان اختصاص نداده ایم دلیل دوری از مردم نیست. از آن طرف بنده در فرمانداری هر روز البته با هماهنگی قبلی پذیرای مردم و شنونده مشکلاتشان هستم. اگر مشکل آن ها مستقیماً به فرمانداری مربوط باشد که قابل پیگیری و حل است و گرنه آن ها را به ارگان ها و سازمان های مربوطه هدایت می کنند. 97 درصد مراجعات به فرمانداری اصلاً به فرماندار مربوط نمی شوند و فرد مراجعه کننده پس از بررسی مشکلش در معاونت ها توسط کارشناسان مربوطه راهنمایی و در صورت امکان مشکل او حل می شود. عده ای هم هستند که فقط می خواهند با فرماندار صحبت کنند و تصور می کنند اگر با شخص من ملاقات کنند خواسته شان برطرف می شود. در سفر به روستاها برای پیگیری طرح های سفیران خدمت اکثراً با مردم طرف هستیم. به شخصه خود را بالاتر از مردم نمی دانم و حداقل این است که شنونده خوبی برای مشکلات آن ها هستم و می توانم آن را به مسئول مربوطه انتقال دهم.
هر مدیری شیوه خاصی برای مواجهه با مردم دارد و طبیعتاً طرز برخوردم با مردم با مدیران قبلی متفاوت است. اما در هدف یکسان هستیم. از طرفی دفتر رسیدگی به شکایات مردمی در فرمانداری مفتوح است. چون بنده به شدت به سرگردانی مردم در ارگان ها حساسیت دارم. طبق آمار از ابتدای سال جاری بیش از 50 درصد از مراجعه مردم به فرمانداری کاهش یافته که این نشان دهنده درست عمل کردن نسبی دستگاه ها و ادارات در برخورد با مردم است.

این تعداد خبرنگار را در شهرهای دیگر ندیدم

     بحمدا... یکی از مزیت های کاشان وجود پر تعداد خبرنگاران هوشمند، فعال، پرسشگر و دلسوز برای این شهر است که به شخصه در دیگر شهرهای محل خدمتم این تعداد خبرنگار را ندیده بودم. میزان تعامل بنده با اصحاب رسانه طبق آمار فرمانداری رضایت بخش بوده و از همان روز معارفه پذیرای پرسش های آنان بوده ام. به شخصه انسان انتقاد پذیری هستم و اگر فرضاً خبرنگاری در وظیفه اش درست عمل کرده، با او تماس گرفته و تشکر کرده ام. معتقدم خود خبرنگار باید فیلتر باشد و در پیش خود بسنجد که مثلاً درج به صلاح جامعه است یا نه. اما در کل معتقدم اگر یک خبر درست و کامل و بدون بزرگنمایی منعکس شود، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

توصیف گرانمایه پور

    در طول دوران خدمت اجرایی ام با نمایندگان مجلس زیادی برخورد داشته ام. در مورد آقای گرانمایه ایشان به وظیفه اش درست و اصولی عمل کرد. وی به شأن نمایندگی خود واقف بود و به شخصه از عمکرد ایشان، حداقل در مورد نحوه تعاملش با فرمانداری و رایزنی برای حل مشکلات کاشان راضی هستم.

منصوری جدیت قابل توجهی دارد

     انتخاب مردم کاشان برای ما ارزشمند و با ارزش است. به شخصه معتقدم مردم کاشان با انتخاب تیمسار منصوری ضرر نکردند. وی فردی هوشمند، دلسوز، علاقه مند به آبادانی و پیشرفت منطقه و مهم تر از همه انگیزه خدمت که در وجودش موج می زند. تیمسار منصوری با آن که رسماً زمان نمایندگی ایشان آغاز نشده اما جدیت و پیگیری فوق العاده ای حداقل برای مطالعه مشکلات منطقه کاشان و آران و بیدگل دارد. به شخصه دستگاه ها و نهادها را ملزم کرده ام تا برای شناخت مشکلات حوزه کاری خود با ایشان تعامل داشته باشند. در جلسه ای نیز که در محل استانداری اصفهان با حضور منتخبان مجلس نهم، مدیران کل ادارات و فرمانداران شهرهای استان برگزار شد از نظرات و دیدگاه های ایشان مطلع شدم. انگیزه خدمت رسانی مهم ترین شاخصه تیمسار منصوری است.

ورزش هم دغدغه ماست

     ورزش نیز یکی از دغدغه های ماست. جامعه کاشان به شدت جوان است و از ما توقع خدمت دارند. تزریق اعتبارات به ورزش کاشان مشکل  بزرگی است که تأمین همه آن از سوی دولت مقدور نیست و خیرین باید در این زمینه کمک کنند که بحمدا... کاشان در این زمینه نمونه است. استفاده بهینه از استادیوم 15 هزار نفری دغدغه دیگری است که امیدواریم به مرور و با ترتیبات خاصی که شامل گرفتن امتیاز یک تیم فوتبال در سطح لیگ های کشور خواهد بود، اجرایی شود.

شورای شهر انتخاب مردم است

     در مورد شورای شهر تعامل خوبی با آن ها داریم. قضاوت ها باید در مورد عملکرد شورای شهر کاشان جامع باشد و البته شورایی ها باید خود را با نیازهای مردم کاشان هماهنگ کنند. مقدورات را هم باید در نظر گرفت. در مورد انفعال و سستی در شورای شهر معتقدم نیروی جوانی در همه جا بهتر عمل می کنند و شکی در آن وجود ندارد. البته این انتخاب مردم بوده و باید به رأی مردم احترام گذاشت.

داستان کنارگذر

     داستان کنارگذر و کمربندی کاشان 2 بحث ملی و کشوری است که امیدوارم با تخصیص بودجه های دولتی و از محل اعتبارات ملی به سرانجام برسند. امیدوارم با توجه به واقع شدن کاشان در مسیر شمال، جنوب کشور این پروژه ها با عنایت بیشتری از جانب مدیران رده بالای کشور مواجه شوند.


منبع: هفته نامه آرمان کاشان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد