گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

بررسی مشکلات ریز و درشت منطقه

گفتگو

بررسی مشکلات ریز و درشت منطقه

در گفتگو با نماینده مردم کاشان،آران و بیدگل

 


«اصفهان از آب گل‌آلود کاشان ماهی می‌گیرد» تیتر گفتگویی بود که چندی پیش با آقای علی‌اصغر گرانمایه‌پور داشتیم. وقت تمام شد و سوال‌ها باقی ‌ماند. مهندس قول داد در فرصت بعدی جوابگوی بقیه سوال‌های مردم خواهد بود که ما پیش‌رویش گذاشته بودیم.

به مجلس شورای اسلامی رفت و در فرصت بعدی که به کاشان آمد تماس گرفت و اعلام آمادگی کرد. یک روز وقت داشت و صدها کار که برای انجام، لیست کرده بود. دیدار با مردم در محله‌های مختلف و مراجعه به دانشگاه پیام نور و اداره‌های دولتی بخشی از کارهای او بود. در این میان قرارمان ساعت ۱۲ ظهر شد در دفتر خبری صدا و سیمای کاشان.

به آنجا رفتیم.  آقای حاج محمد صفایی مسئول دفتر حاجی نیز به ما پیوست. منتظرش شدیم. لحظاتی بعد شاهد آمدن او بودیم. ساده، خاکی، آرام و متین و با پای پیاده بدون همراه، اما جدی و استوار رسید. ابتدا نماز ظهر و عصر را خواند و بعد مشغول صحبت شدیم. به همین راحتی.

گرانمایه‌پور نمایندگی دو دوره مردم شهرستان کاشان و آران و بیدگل را به عهده داشته است و حتماً با جیک و پیک مسائل شهری آشناست. سوال‌ها را از او پرسیدم:

-آخرین سوالی که در گفتگوی قبلی پاسخ دادید در مورد قانونی بودن تعدد دوره‌های نمایندگی مجلس بود، به نظر شما این باعث فرصت‌سوزی برای جوانان و استعدادهای کشور نمی‌شود؟

قبل از هر چیز باید توجه داشته باشیم که این قانون اساسی است که اجازه داده برای نمایندگی مجلس بیش از دو دوره هم نمایندگان بتوانند درمجلس شورای اسلامی حضورپیدا کنند. حال چه از حوزه انتخابیه خودشان و یا از حوزه دیگری. اما شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برای بیش از دو دوره برای یک فرد ممنوع است.  به نظر بنده علتش هم این است که در دنیا سلسله حکومتهای موروثی و نسلی ادامه دار مثل آنچه که در مصر شاهدش بودیم، به مرور تبدیل به دیکتاتوری می شود و مردم و جوامع با مشکل روبرو میشوند. لذا روح ق ا ما ریاست جمهوری را که در واقع رئیس دستگاه اجرایی کشوراست و بعد ازمقام رهبری شخصیت دوم کشور محسوب می شود برای اینکه در طول زمان افراد دچار مشکل یاد شده نشوند  واداره امور کشور بصورت چرخشی بدست افراد شایسته ،متفاوت و مختلفی قرار بگیرد و در انحصار یک فرد یا یک خانواده قرار نگیرد.

اما در مورد مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا مقتضی است مردم در هر دوره می توانند کاندیدای اصلح را جستجو و انتخاب کنند و به مجلس شورای اسلامی بفرستند و اگر در محل کاندیدای اصلح در دوره‌های متفاوتی مطرح بود و اعلام آمادگی کرد مردم به او رأی می‌دهند و البته در سالهای پس از انقلاب هم مشکلی نبوده است و تعداد کاندیداهایی که پشت سر هم در مجلس بوده‌اند دردوره‌های مختلف زیاد نیستند. و افراد مختلف درترکیب ۲۹۰ نفری مجلس شرکت کرده‌اند.

-محاسن و معایب شرکت یک نفر دربیش از دو دوره برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی چیست؟

به نظربنده عیبی ندارد، زیرا مانع آمدن همگان نیست وهمانگونه که درانتخابات مجلس نهم تا جایی که من اطلاع دارم تعدادی داوطلب شده‌اند. خب آزادی هم هست، دموکراسی هم هست، منعی هم نیست، منتهی این مردم  هستند که جستجو می‌کنند و بین هر تعداد که باشند می‌گردند و به فرد اصلح مطابق موازین قانونی و هم مطابق نظر امام عزیز و مقام معظم رهبری هست رأی میدهند.

و حُسن آن هم این است که نماینده با توجه به آشنایی که با مقتضیات منطقه هم از حیث تقنینی و پیگیری برای توسعه و پیشرفت همه جانبه منطقه می تواند اثر بیشتری داشته باشد قطعاً برای مردم و منطقه مفید‌تر است تا اینکه فردی بخواهد از صفر شروع کند.

-در صحبت‌های قبلی محوری ترین برنامه‌تان را پی‌گیری بنیان های اشتغال زا بیان کردید. در صورتی که کارخانجات ریسندگی و بافندگی کاشان بحرانی‌ترین زمانهای خود را در این چند ساله اخیر طی کرده است. در این مورد چه میگویید؟

کارخانجات ریسندگی و بافندگی و نساجی کاشان که درواقع سه مجموعه است تحت یک هلدینگ یا شرکت جامع در واقع از نظر قانون تجارت متعلق به بخش خصوصی است و اگرمتعلق به بخش دولتی بود قطعاً تا الان مشکل آن به نحوی حل شده بود. مانند کارخانه فرش راوند که مشکل آن حل شد و دلت کارخانه را به بخش خصوصی فروخت و تا چند وقت پیش که من اطلاع دارم سرمایه‌گذار صدها کارگر اضافه کرده و در حال با قوت در حال حرکت به جلو است.

کارخانجات مخمل کاشان هم مشکلاتی داشت، مشکلاتش به تدریج تا حد زیادی حل شد و باز هم در جریان رسیدگی است. اخیراً با پیگیری  که بعمل آمد ۴۰ ملیارد ریال دراین صنعت منظور شد که کارگران بخشی از حقوق معوقه خود را دریافت خواهند کرد. کارخانه در صدد راه‌اندازی یک سایت جدید بالاتر از گلزار شهدای دارالسلام هست.

ولی سهام کارخانجات ریسندگی و بافندگی به ۱۳ هزار سهامدار ریز و درشت تعلق دارد و سهامداران کمتر در جلسات و محافل حاضر می‌شوند. لذا مشکل مقداری همچنان باقی مانده است. البته در سفر رئیس جمهور به کاشان در سال ۱۳۸۶ هم نامه‌ای که بنده نوشتم و هم امام جمعه مکرم و نماینده محترم ولی فقیه جناب آقای آیت‌الله نمازی مطرح فرمودند، رئیس جمهور قول قطعی دادند که به محض این که به تهران برگشتند،  مشکل شرکت و کارگران را به صورت قطعی حل می‌کنند، که صحبت‌های ایشان پیاده شده و نوار آن موجود است. اما متأسفانه علی‌رغم تذکرات پیاپی که بنده در مجلس به صورت کتبی و قانونی ارائه داده و اخیراً هم از تریبون مجلس قرائت شد اما همچنان مردم، کارگران و بنده و نماینده محترم مقام معظم رهبری منتظر وفای به قول رئیس جمهوری به عهدشان هستیم.

-چندی پیش همایش بحران آب در دانشگاه کاشان برگزار شد. در این همایش بر جذب صنایعی تأکید شد که نیاز آبی ندارند و فولاد از صنایع آب‌طلب است. اما شما یکی از نقاط درخشان کارنامه ای خود را جذب کارخانه فولاد می دانید. چه توضیحی در این ارتباط دارید؟

کارخانجات فولاد کویر یکی از مدرنترین صنایع فولاد بخش خصوصی کشور است. کارخانه فولاد کویر با پشتیبانی بنده و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در منطقه کویری احداث و به بهره‌برداری رسید.

همانطور که اطلاع دارید این منطقه با محدودیت‌هایی در بخش کشاورزی مواجه است. ما ناچاریم برای ایجاد اشتغال به بخش صنعت توجه داشته باشیم. قبل از احداث کارخانه جلسه‌ای با مسئولین آب و منابع طبیعی گرفتیم و محاسبات لازم صورت گرفت. آب مورد نیاز این مجموعه صنعتی از طریق خرید چاههای موجود منطقه تأمین شد.

در حال حاضر این کارخانه یکی از موفق‌ترین طرح‌های فولادی کشور است و سرمایه‌گذار درصدد توسعه آن است و بنده هم حمایت می‌کنم. این مجموعه برای اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی و عمرانی، بزرگراها، کنارگذر و حتی ساخت مدرسه و . . . بسیار اثرگذار بوده است.

-شما کارنامه خود را در بخش صنعت موفق می‌دانید اما همانطور که اطلاع دارید توجه به بخش‌های فرهنگی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. در این حوزه چه کارهایی انجام شده است و شما چه پشتیبانی‌هایی داشته‌اید؟

بنده از ابتدا در عرصه‌های خدمتگزاری به مردم در سنگر مجلس شورای اسلامی و در همه محافل مردمی و مجالس و هیأت‌های مذهبی و کانون‌های فرهنگی که حضور پیدا کرده‌ام؛ گفته‌ام که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بوده و هست و اگر در این کشور به عمران و راه و گاز و برق و عمران شهری و روستایی و انواع و اقسام زیرساخت‌های عمرانی و خدماتی و صنعتی توجه می‌شود بعنوان یک مقدمه برای فرهنگ و دین و اعتقادات و فکر مردم است. چون بخش اصلی وجود انسان را جان و فکر و روحی که خداوند از روح خویش در آن دمیده تشکیل می‌شود و جسم انسان قسمت فرعی و عارضی و موقت وجود هر انسانی است. کار اصلی در نظام کار فرهنگی است و کمک به توسعه اشتغالزایی و کارآفرینی برای این است که جوانان بتوانند از یک اشتغال پایدار و معیشت مطمئن برخوردار شوند که آنگاه بتوان به آنها پیام معاد و فرهنگ ارائه کرد.

-در ارتباط با نیازهای فرهنگی منطقه به وجود یک روزنامه مورد توجه قرار گرفته است. شما چه اقدامی انجام داده‌اید؟

درخواستی توسط بعضی علاقمندان تهیه و تکمیل شده است و در کمیته صدور مجوزهای نشریات در نوبت است.

-شما همواره به قابلیت‌های شهرستان تأکید کرده‌اید. در صورتی که سال‌هاست خواسته اهالی مطبوعات شهرستان برای داشتن خانه‌ای، محقق نشده است. یکی از دلایلی تشکیل خانه مطبوعات صرفاً در مراکز استان است. نظر شما چیست؟

به نظر بنده با پی‌گیری‌هایی که به عمل می‌آید و با انسجام و وحدت کلمه‌ای که بین مسئولین در این شهرستان به محوریت سفیر ولایت حضرت آیت‌الله نمازی وجود دارد یکی پس از دیگری این زیرساخت‌ها را پی‌گیری می‌کنیم.

بعنوان مثال در مراکز استان تشکیلات حج و زیارت وجود دارد در شهرستان کاشان حج و زیارت مستقل و تابع تهران است. تمام شهرستان‌ها در کشور تشکیلات آب و فاضلاب تابع مرکز استان هستند ولی در کاشان شرکت مستقل آب و فاضلاب و تابع مرکز داریم. در تمام شهرستان‌‌ها دفاتر خبر تابع مرکز استان هستند ولی در کاشان تابع تهران است. مرکز فرهنگی توانبخشی جانبازان فقط در مراکز استان مجوز داده بودند ولی با پی‌گیری‌هایی که بنده به عمل آوردم برای کاشان مرکز توانبخشی فرهنگی خاص جانبازان این دو شهرستان دایر شد و همچنین سایر اداره‌ها مشابه و بعد از تأسیس فرمانداری ویژه کاشان ساختار ادارات مهم ارتقاء یافته و به معاونت ادارات کل تبدیل شده است.

همینطور در بعضی دیگر از سازمان‌ها و اداره‌ها می‌توان اشاره کرد. اتاق بازرگانی و صنایع معادن فقط در مراکز استان‌ها است و تنها شهرستانی که مرکز استان نیست ولی اتاق بازرگانی از ۷۵ سال پیش دارد و این نشان دهنده سبقه مهم اقتصادی منطقه و کاشان است.

برای خانه مطبوعات انشاءالله با انسجامی که در بین مسئولین شهرستان وجود دارد با پی‌گیری دوستان مطبوعاتی این کار عملی خواهد شد.

-مردم کاشان را چه مقدار سیاسی می‌دانید؟

کاشان از قدیم‌الایام شهری دینی سیاسی بوده است و مصداقی از آن جمله مرحوم مدرس که سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست می‌توان به این منطقه اشاره کرد.

برخاستن قهرمانانی همچون شهید شمس‌آبادی از این خطه و شلیک گلوله آتشین به طرف مظهر طاغوت یعنی شاه ستمگر و نیز شلیک شهید بخارایی به منصور عامل بیگانه در سال‌های سیاه قبل از انقلاب اسلامی نشان دهنده این است که مردم سیاسی هستند.

برخاستن شخصی همچون آیت‌الله کاشانی در عالم سیاست در تاریخ معاصر انقلاب ایران اسلامی نشان دیگر از این موضوع است.

برخاستن شخصیت‌های سیاسی و فرهیخته و زندانی سیاسی از این منطقه که زیر شدیدترین شکنجه‌های جلادان ساواک قرار داشتند و بنده هم این افتخار را دارم که قبل از انقلاب یکی از این افرادی بودم که جهت مبارزه علیه رژیم ستمشاهی فعالیت داشتم و به دوازده سال زندان محکوم شدم و در سال ۵۷ و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی آزاد شدم.

این منطقه همواره مردمانی سیاسی ولی در چارچوب دیانت داشته است و در زمان جنگ تقدیم بیش از ۲۴۲۰ شهید از این  دو شهرستان نشاندهنده آگاهی سیاسی و حضور به موقع در صحنه دارد.

در طول این سه دهة عمر پربرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مردم شجاعانه و سیل‌آسا در هر برهه ضروری به ویژه در ۹ دی‌ماه برای دفاع از ولایت به صحنه آمدند. همچنین در تمام مناسبت‌ها مردم حضوری خستگی‌ناپذیر دارند.

-پیش‌بینی شما از انتخابات کاشان؟

پیش‌بینی من این است که انتخابات شهرستان کاشان و آران و بیدگل یکی از پرشورترین و شورانگیزترین انتخابات تمام دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی خواهد بود. مردم احساس کرده‌اند که پیام اساسی و زیربنایی انقلاب اسلامی فراتر از مرزهای میهن اسلامی سرازیر شده و درس مکتب انقلاب اسلامی که همان درس عاشورا و درس اسلام و درس انقلاب است راه خود را به سوی دیگر ملت‌های مسلمان باز کرده است.

ملت‌های مسلمان منطقه تازه درس‌های سی سال پیش‌آموخته این ملت را فراگرفته‌اند و بپاخاسته‌اند. پیام محتوایی آزادی‌بخش این انقلاب و نظام به تعبیر مقام معظم رهبری تازه در آن کشورها در حال سبز شدن است و مردم از نزدیک و به رأی‌العین مشاهده می‌کنند که انقلاب اسلامی به اهداف خودش یکی پس از دیگر می‌رسد. اگرچه به قیمت شهید دادن و معلول و جانباز دادن و به قیمت تحمل مشکلات و گرانی و مزاحمت‌های بیگانگان علیه نظام باشد به هیچ وجه مردم عقب‌نشینی نمی‌کنند.

به نظر اینجانب شرارت‌های دشمن علیه این ملت مؤمن و رشید از جمله ترور دانشمند بسیجی مهندس احمدی روشن نه تنها به کنار رفتن مردم از صحنه کمک نمی‌کند بلکه مردم و دانشگاهیان را انگیزه‌دارتر می‌کند تا در راه جهاد علمی این کشور به صورت جدی حرکت کنند و این نظام مقدس را به پیش ببرند.

در هر صورت مردم این انتخابات را پرشور برگزار خواهند کرد. به خصوص مردم کاشان و آران و بیدگل که اعتقادی پای صندوق‌های رأی می‌روند و اخیراً نماینده مکرم ولی‌فقیه و امام جمعه شهرستان کاشان حضور پای صندوق‌های رأی را واجب عینی اعلام فرمودند و صرفاً یک اقدام اجتماعی نیست و یک اقدام عقیدتی و شرعی است و اهمیتی که دارد از حضور در سنگرهای جبهه کمتر نیست و هر رأی تیری است به قلب دشمنان انقلاب به ویژه شیطان بزرگ و اسرائیل

پیش‌بینی بنده این است که انتخابات در این حوزه، انتخابات شورانگیز، گرم و پررونقی خواهد بود و مردم نشان داده‌اند با تیزهوشی و آگاهی و دقت نظر و توجهی که دارند به اصلح رأی خواهند داد.

ماهنامه جوان کویر
روزنامه کاشان
5 بهمن ماه 1390

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد