گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

اصفهان از آب گل‌آلود کاشان ماهی می‌گیرد؟

در گفت‌ و گوی با مهندس علی‌اصغر گرانمایه‌پور بررسی شد

اصفهان از آب گل‌آلود کاشان ماهی می‌گیرد؟

اشاره

کامران نماینده مردم اصفهان  با تصویب کنارگذر شرقی کاشان در مجلس شورای اسلامی‌مخالفت می‌کند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد مدیران ارشد اجرایی و نظارتی شهری که منتخب دستگاههای اصفهان هستند، از کم و کیف اوضاع منطقه اطلاع کامل و جامعی ندارند و آنهایی هم که دارند؛ قدرت مدیریت بالایی از خود در پیشرفت شهری به نمایش نگذاشته‌اند.

آب زاینده‌رود بر خلاف طراحی اولیه به صورت قطره‌چکانی به این منطقه جاری است. عملیات کنارگذر آران و بیدگل ناتمام رها شده و هنوز کلنگ کنارگذرشرقی کاشان بر زمین نخورده است و در این میان خبرهایی از خط و نشان کشیدن مسئولین شهری شهرستان آران و بیدگل و کاشان برای هم به گوش می‌رسد.

اینها و مسائلی دیگر علتی شد تا به سراغ علی‌اصغر گرانمایه‌پور برویم. کمتر کسی است که وی را نشناسد. نمایندگی دو دوره مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی‌و استانداری چندین استان کشور از وی چهره‌ای ملی ساخته است.

هرچند مردم کاشان به خواسته اصلی خود که استان شدن کاشان است به لحاظ شرط قانونی یک میلیون نفر دست نیافته‌اند ولی نمی‌توان تلاش‌ها و توانایی‌های او را نادیده گرفت.

مهندس در این گفتگوی دو ساعته با دقت به تمامی‌سوال‌های ما پاسخ گفت.  این گفتگو با زحمت مسئول دفتر آقای صفایی در دفتر نماینده مردم کاشان در میدان امام انجام شد.

* جدی‌ترین خواسته مردم شهر کاشان تحقق انتقال آب زاینده‌رود به کاشان است. در حال حاضر وضعیت انتقال آب چگونه است؟

اتفاقی که برای این پروژه افتاد فاصله گرفتن از طراحی اولیه است. از یک طرف ظرفیت انتقال آب از ۱۱۰۰ لیتر اولیه به ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ لیتر افزایش داده شد تا مناطق دیگر در طول مسیر از این خط استفاده کنند. این کار پروژه را با اشکال روبرو کرد و موجب شد بودجه رسانی به پروژه با اشکال روبرو شود.

این موضوع جای تعجب دارد. نام پروژه در اوراق و اسناد اداری وزارت نیرو و معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهور یا سازمان برنامه و بودجه سابق همچنان به پروژه انتقال آب زاینده‌رود به کاشان و آران و بیدگل است ولی در بین راه تیران و کروند و دهاقان و دلیجان و شهرهای دیگری در طول مسیر اضافه شده‌اند. در نتیجه نیاز پروژه به منابع مالی بیش از رقم اولیه و طراحی اولیه رسیده و باعث کندی کار شده است.

البته در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق هر سال ارقامی‌در حد۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال برای پروژه در نظر گرفته می‌شود و ما منتظریم که شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و وزارت نیرو هرچه سریع‌تر این پروژه را که در مراحل پایانی است و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری پایان پروژه تونل ۱۰ کیلومتری باقی مانده کمک کنند و شاهد افتتاح فازهای نهایی باشیم و مردم کاشان و آران و بیدگل از آن سهم کامل که در طراحی برای این دو منطقه در نظر گرفته شده بود و ۱۱۰۰ لیتر در ثانیه است استفاده کنند و نیازی به استفاده از چاههای منطقه نباشد.

* بنا به گفته مسئولین امسال با کاهش میزان آب انتقالی زاینده‌رود مواجه شدیم و با تلاش‌های مسئولین کاشانی جلوی این کاهش گرفته شد. علت چیست؟

این موضوع مصداقی از کم لطفی‌های بعضی مسئولین استان اصفهان نسبت به کاشان است که در بسیاری از امور حق و حقوق کاشان دیده نمی‌شود که برای هر موردی می‌بایست مکاتبه کرد و پی‌گیری و جنجال و فشار و به همین دلیل مردم کاشان به دنبال استقلال از استان اصفهان هستند.

اگر مسئولان آب منطقه‌ای استان اصفهان یا وزارت نیرو اجازه می‌دادند پروژه محض آبرسانی زاینده‌رود به این دو شهرستان اجرا شود هم طراحی تونل متناسب با این پروژه می‌شد و هم شهرهای دیگر اضافه نمی‌شد و انتظارمان از مسئولان وزارت نیرو و آب منطقه‌ای اصفهان این است که با وجود اضافه شدن شهرهای دیگر به این پروژه لااقل عنوان پروژه را عوض کنند و بنویسند انتقال آب زاینده‌رود به شهرهای استان.

* از شروع این پروژه سال‌های زیادی می‌گذرد. آیا این پروژه با کارشکنی فرد یا افرادی روبروست؟

به طور قاطع بگویم این پروژه هیچ مخالفی ندارد. ولی اضافه شدن شهرهای دیگر به این پروژه هرچند انگیزه پی‌گیری برای آن را از طرف همه این شهرها بیشتر کرده است ولی از طرفی باعث سنگینی پروژه و طولانی شدن زمان و مدت اجرا شده است.

البته اخیراً در استان چهارمحال بختیاری اجرای طرح‌های شرکت آب منطقه‌ای استان مشکلات اجتماعی به همراه داشته است. البته این طرح از سال‌های گذشته شروع شده و آبرسانی از آن منطقه به استان اصفهان را در دستور کار قرار داده است ولی خود منطقه چهارمحال و بختیاری، از داشتن پروژه‌های کافی آبرسانی برای شهر و دیارشان محروم بوده‌اند و از اینرو مشکلاتی برای پروژه‌های کوهرنگ و گلاب به وجود آمد، که غیر قابل رفع نیست.

* ذاکر استاندار اصفهان در صحبتی گفته است شهر اصفهان با مشکل بحران آب روبروست و برای حل آن باید از خلیج فارس آب بیاورند. آیا ممکن است زمانی جلوی همین ۲۵۰ لیتر آب هم گرفته شود؟

خیر. پروژه رسمی‌است و در تمام اسناد و مدارک کشور ثبت شده است و امکان ندارد جلوی آب گرفته شود. البته اصفهان با مشکلات خشکسالی روبرو بود، در نتیجه کاهش آب در سد زاینده‌رود باعث شد خروجی سد را برای رودخانه‌های پایین دست ببندند. لذا استفاده از آب سد را مدیریت کردند و به صورت تدریجی از آن استفاده شد. ولی در صورت مواجه شدن با خشکسالی‌های پی‌درپی قطعاً اولویت با آب شرب است و اگر روزی ذخیره سد به میزانی کاهش پیدا کند که فقط آب شرب را جواب دهد، در آن صورت همه موافق خواهند بود که بهره‌برداران کشاورزی را از این استفاده خارج کنند.

* در گفتگویی که با علیرضا جوادی فرماندار داشتیم گفتند تنش‌های اجتماعی در ارتباط با آب زیاد است و نگرانی جدی وجود دارد تا اندازه‌ای که رسانه‌ای شدن پی‌گیری‌ها ممکن است اصل انتقال آب زاینده‌رود را تحت شعاع قرار دهد. آیا اینگونه است؟

طبق آمارها، آب استحصالی در سرشاخه‌های واقع در چهارمحال بختیاری سالانه ۱۱ میلیارد مکعب برآورد شده است که حق استفاده هم برای چهارمحال بختیاری  و هم استان اصفهان محفوظ است.

طراحی تونل بیش از نیاز مردم کاشان و آران و بیدگل است. میزان انتقال آب از تونل گلاب ۲۰ متر مکعب در ثانیه طراحی شده است در صورتی متأسفانه سهم کاشان و آران و بیدگل از این میزان ۱/۱ متر مکعب است. و خط انتقال قادر نیست حتی یک لیتر بیش از میزان طراحی شده که ۱۱۰۰ لیتر در ثانیه است را انتقال دهد.

* مردم منطقه با بحران آب روبرو هستند. تأمین آب از خارج منطقه یک راه حل‌ است. بحث دیگر مدیریت منابع آب است. برای این منظور از سوی مسئولان تشکیل شورای عالی آب مطرح شد اما خبری از تشکیل آن نیست. نظر شما چیست؟

شورای عالی آب یک زیرساخت مطالعاتی، اجرایی و پی‌گیری در این ارتباط است. این موضوع در چند عرصه قابل مطرح شدن است. تأمین آب برای مصرف کشاورزی و شرب و صنعت و حفظ و حراست از ذخایر زیرزمینی آب برای جلوگیری از کاهش آنها و جلوگیری‌ بهره‌برداری غیرقانونی و عرصه مهم دیگر حفظ سلامت آن است.

همه اینها نیازمند یک مدیریت جامع است و ضرورت تشکیل شورای عالی آب را دوصد چندان می‌کند. به تشکیل این شورا خوشبین هستم و امیدوارم در اولویت‌های کاری فرماندار و استاندار باشد و من هم از هرگونه همکاری و همراهی دریغ ندارم.

* این موضوع را در نشست خبری فرماندار مطرح کردیم آنقدر بی‌اطلاع بودند که در جواب گفتند این شورا تشکیل شده و به کار خود ادامه می‌دهد. وجود این حد بی‌اطلاعی در سطح مدیران ارشد شهرستان این نگرانی را برای مردم به وجود می‌آورد که عظم جدی برای مدیریت آب در سطح مدیران ارشد شهرستان وجود ندارد

من نمی‌خواهم نسبت به مسئولین و اطلاع داشتن یا نداشتن آنها قضاوتی داشته باشم. گاهی با تغییر مسئولین تا مدیری می‌آید به اطلاعات مجهز بشود زمان می‌برد. آنچه خواسته مردم این منطقه با توجه به ویژگی‌های خاص و منحصربفردشان است، آن است که به نیاز و حق اوّلیه آنها که آب است توجه ویژه صورت گیرد.

* اشخاص لایق و کارآمد فاکتور مهمی‌برای مدیریت شهر است. آیا شما در انتخاب و عملکردشان نظر و نظارتی دارید؟

طبق مفاد قانون اساسی کار قوه مقننه از مجریه جداست ولی همواره تأکید داشته‌ام که از مدیران متعهد و کارآمد بومی‌استفاده شود و بدون این که مصداقی برای مسئولیتی در نظر داشته باشم توقع من از متولیان این بوده است که مدیران متعهد و کارآمد از خود منطقه انتخاب کنند.

* پروژه‌های شهرستان به کُندی پیش می‌رود. به نظر می‌رسد مدیران شهری قدرت مانور چندانی ندارند. یکی از علل این موضوع متوجه استان نبودن کاشان است. برای این منظور چه اقدامی‌انجام شده است؟

بحث استان شدن کاشان خواسته چندین دهه‌ای مردم شهرستان است ولی تا سال ۸۳ شرط جمعیتی برای استان شدن به شرایط اضافه نشده بود. از اینرو این کار بسیار آسان بود. از سال ۸۳ شرط یک میلیون نفر به شرایط استان شدن اضافه شد. جمعیت کاشان، آران و بیدگل و نطنز و چندین شهر که جمع می‌زنیم به یک میلیون نفر نمی‌رسد و من به این موضوع از دو منظر نگاه کرده‌ و در تمام سخنرانی‌های و پی‌گیری‌هایم عنوان کرده‌ام.

مَنظر اول قابلیت‌ها و استعدادهای منطقه است. چه از حیث سابقه تمدنی و چه از لحاظ شاخص‌های دیگر. شهرستان کاشان پنجمین قطب گردشگری کشور است. از لحاظ تعداد واحدهای صنعتی نزدیک به ۱۸۰۰ واحد بزرگ و کوچک در این منطقه فعال است. ۷۵ درصد فرش ماشینی کشور در این منطقه تولید می‌شود. ۷۰ درصد صادرات فرش ماشینی کشور از این منطقه است. قابلیت‌های صنعتی این منطقه از ۱۸ استان کشور بیشتر است. استقرار سایت اتمی‌نطنز از حیث جغرافیایی در این شهرستان واقع شده است.

سابقه هنر و صنعت و دانش و برخاستن فرزانگان و حکیمان و مجتهدان و فقها و شاعران و ادیبان و هنرمندان نام‌آور جهان اسلام از این منطقه برکسی پوشیده نیست. فعالیت بیش از ۱۴ واحد دانشگاهی با ۴۰ هزار دانشجو و ۱۰ مدرسه علمیه با اساتید و فضلا و طلاب، نمونه‌های دیگری از این قابلیت‌هاست.

مَنظر دیگر ضرورت استان شدن، چگونگی عملکرد بعضی از مسئولین در مرکز استان نسبت به این منطقه است که نمونه آن کُندی پروژه آب زاینده‌رود به کاشان و آران و بیدگل است. افزوده شدن شهرهایی به این پروژه موجب کُندی پیشرفت این پروژه شده است و دهها مصداق و مثال دیگر که می‌توانم بزنم و نشان کم‌توجهی بعضی از مسئولین و مدیران استانی در دستگاههای مختلف نسبت به این منطقه است که که نتیجه آن خواسته عمومی‌و بسیار جدی مردم برای استان شدن کاشان را در پی داشته است.

البته با پی‌گیری فراوان با درخواست بنده، این منطقه فرمانداری ویژه شد. از نظر اینجانب این کار قدم نهایی نیست، بلکه یک گام برای نزدیک‌تر شدن به خواسته اصلی مردم یعنی استان کاشان است.

امیدوارم با قولی که رئیس جمهور به حضرت آیت‌الله نمازی دادند ساز و کارهای قانونی پی‌گیری شود تا مردم به این خواسته بحقشان برسند.

* شما قابلیت‌های زیادی از منطقه برشمردید. آیا همة اینها جوابگوی این کار نیست؟ آیا راهی برای حل مشکل وجود ندارد؟

همین ساز و کارهای قانونی که عرض کردم دست رئیس جمهور است که لایحه‌ای به مجلس تقدیم کند که شرط جمعیت تعدیل شده و مشکل از این طریق حل شدنی است.

* هم‌اکنون لایحه‌ای از طرف دولت مبنی بر اضافه شدن حوزه‌های انتخابیه به مجلس ارائه شده است.  به چه نتیجه‌ای رسیده است؟

بله همین‌طور است و این پیشنهاد بنده بود که شهرستان آران و بیدگل با داشتن نزدیک به صد هزار جمعیت یک حوزه مستقل انتخابیه باشد و من هم حق آنها می‌دانم و در سخنرانی خیر مقدم به رئیس جمهور در آران و بیدگل این موضوع را بعنوان اولین خواسته مردم منطقه مطرح کردم و مکاتبه کردم و نهایتاً در هیئت دولت به تصویب رسید و الان منتظر مطرح شدن در صحن هستیم. اگر در صحن تا قبل از انتخابات دوره نهم به تصویب برسد مردم عزیز این شهرستان حوزه انتخاباتی مستقل خواهند داشت.

* آیا هنوز امیدی هست که مردم شهرستان در این دوره نماینده مستقل داشته باشند؟

پیش‌بینی من این است اگر در صحن مطرح شود با توجه به این که مصوبه کمیسیون دارد، تصویب خواهد شد. چنانچه این تصویب تا روز سوم دی‌ماه که ثبت نام کاندیداها و زنگ شروع فرآیند انتخابات مجلس نهم به حول و قوه الهی است انجام شود شهرستان نماینده مستقل خواهد داشت والا برای دوره بعدی این موضوع قطعیت دارد.

* آیا در بطن این جدایی حوزه انتخابیه به نوعی رقابت این دو شهرستان دیده می‌شود؟ نمونه‌ای دیگر از آن را می‌توانیم در کنارگذر ببینیم. دو کنار گذر که مسئولین دو شهرستان را روبروی هم قرار داده است؟

این اصلاً رقابت نیست. پروژه کنارگذر آران و بیدگل که با پی‌گیری بنده تصویب شده و پیشرفت‌های خوبی داشته است و بزودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود. و پروژه‌ کنارگذر کاشان که به تازگی شروع شده است. هرکدام کاربرد خودشان را دارد.

کنارگذر آران و بیدگل به منظور هدایت ترافیک و ترددها مخصوصاً کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین به ویژه فولاد کویر که وارد شهر نشوند و برای مردم شهرها و روستاهای مستقر در آن منطقه مشکلی ایجاد نشود و پروژه دیگر برای حل مشکل کمربندی موجود کاشان که تقریباً تبدیل به خیابان داخلی شده است و چون ماشینهای سنگین از آن عبور می‌کردند و تبدیل به قتلگاه شده است. لذا با پی‌گیری‌هایی در کمیسیون بودجه و تلفیق مجلس با اینکه در لایحه دولت در سال ۹۰ دیده نشده بود با پیشنهاد بنده درج و تصویب شد و کنارگذر شرقی کاشان نامیده شد و ۳۰ میلیارد ریال بودجه برای آن تصویب شد.

کنارگذر شرقی کاشان به طول ۲۸ کیلومتر از دارالسلام شروع و تا مشکات ادامه دارد. کمربندی آران و بیدگل به طول ۴۵ کیلومتر است که این دو کمربندی در مبدأ به هم نزدیک هستند ولی مقصد باهم فاصله دارد.

* علت مخالفت آقای کامران نماینده اصفهان با این کنار گذر چه بود؟ گفته می‌شود لابی آران و بیدگلی‌ها با وی، منشأ این مخالفت است.

آقای کامران با خیلی از پروژه‌ها مخالفت می‌کند. ایشان طبع خاصی در مجلس دارد و همة نماینده‌ها این موضوع را می‌دانند. با تعریض راه تهران هراز که تمام ملّت ایران از این راه استفاده می‌کنند، ایشان مخالفت کرد. این دو کنارگذر تنها برای استفاده این دو شهرستان نیست بلکه همه مردم کشور در مسیر شما به جنوب از آن استفاده خواهند کرد.

* گویا شما نمی‌خواهید اختلافات موجود را قبول کنید اما دامنه اختلاف به داخل شهرستان هم کشیده شد. جلساتی که مسئولین کاشانی و آران و بیدگل در فرماندار کاشان و استانداری داشت در این ارتباط نبود؟

اختلافی برای مبدأ کنارگذر بود که مشکل حل شد.

* کنارگذر آران و بیدگل قرار است مراحل پایانی را طی کرده و افتتاح شود. کنارگذر شرقی کاشان در چه مرحله‌ای است؟

بر اساس آخرین اطلاعی که از فرمانداری گرفتم زنگ شروع آن خورده است. طبیعی است که ابتدا مطالعات این پروژه انجام می‌شود.

* گفته می‌شود با وجود کنارگذر شرقی کاشان، کنارگذر آران و بیدگل بلااستفاده خواهد شد؟

اینگونه نیست. تأکید می‌کنم هرکدام کاربرد خود را دارند. هرکدام در شبکه حمل و نقل شهرستان و کشور کاربرد دارند. راه به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌هاست و تمام بخش‌های دیگر توسعه‌ای کشور مبتنی بر حمل و نقل و زیرساخت‌های ترابری است.

* بخش عمده کنارگذر شرقی کاشان در حوزه جغرافیایی آران و بیدگل است آیا مجری در اجرا به مشکلی برنخواهند خورد؟

خیر. این پروژه به موازات خط راه‌آهن حرکت می‌کند و مشکلی برای آن پیش نمی‌آید.

* راه‌های ارتباطی بین شهری در شهرستان وضعیت مطلوبی ندارد. بعنوان مثال راه کاشان ورکان در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد و پلی که ساخته شده است گفته می‌شود کارشناسی شده نیست؟

پروژه کاشان ورکان با پی‌گیری و مکاتبه بنده در سفر استانی رئیس جمهور به تصویب رسید و عملیات آن از دو سو شروع شد و پل هم اجرا شد که گویا مشکلاتی بین کارفرما و پیمانکار پیش آمده است. اما اخیراً ملاقاتی با آقای نیکزاد وزیر راه و شهرسازی داشتم قرار شد به اجرای آن سرعت داده شود.

* در چه تاریخی کار پروژه به اتمام می‌رسد؟

پروژه‌های راهسازی پروژه‌های گران قیمتی است و تاریخی نمی‌توان مشخص کرد و من همچنان پی‌گیر هستم و این راه هم فقط کاربرد منطقه‌ای ندارد و راه بین دو شهرستان و دو استان محسوب می‌شود.

* صحبت راجع به راهها است. همانطور که اطلاع دارید مردم وضعیت خیابان‌ها را نسبت به مرکز استان ضعیف می‌دانند. گفته می‌شود در زمانی که حسین محلوجی، وزیر و جمالی، نماینده مجلس بود یک درصد درآمد فولاد مبارکه برای نوسازی معابر کاشان استفاده شود. مقطعی از این موضوع استفاده شد و گویا قطع شد. نظر شما چیست؟

تا آنجا که من اطلاع دارم برای انتقال آب زاینده‌رود به کاشان و آران و بیدگل در زمان آقای‌هاشمی‌رفسنجانی تصویب شد درصدی در نظر گرفته شود ولی برای پروژه‌های داخل شهری خیر.

ممکن است در یک مقطع در مورد صنایع دولتی چنین چیزی در نظر گرفته شده. با اختیار وزیر وقت معادن و فلزات اجازه داده شده چنین کمکی صورت گیرد که البته مقطعی بوده و بعد قطع شده است.

* ترافیک شهری برای مردم به صورت جدی مشکل‌ساز شده است. نبود پارکینگ و تابلوهای متعدد توقف ممنوع. چه باید کرد؟

قطعاً با پیشرفت و توسعه که در شهرها به وجود می‌آید و افزایش‌ فعالیت‌های اقتصادی اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، ترددها هم زیاد می‌شود. حتماً راه‌حل‌هایی وجود دارد ولی معضلات حوزه شهر را قانون‌گذار به نمایندگان محترم مردم در شورای شهر و شهرداری واگذار کرده و در حوزه کار نماینده نیست. بنده هم که مردم مراجعه می‌کنند در ارتباط با معابر کوچه و آسفالت درخواست دارند آنها را به شورای شهر و شهرداری ارجاع می‌دهم و این هم مربوط به آن حوزه هست.

* مردم، عمران شهری کاشان را با اصفهان مقایسه می‌کنند. خیابان‌ها و پل‌های چندین طبقه‌ای که در اصفهان اجرا شده و اثری از آن در کاشان نیست. علت این مشکل ضعف مدیریت جمعی مسئولین شهرستان نیست؟

شهرهایی مثل اصفهان که معابر و پل‌ها اجرا می‌شود، حاصل چند علت است؛ یکی عملکرد و تلاش و فعالیت همه دستندرکار و مسئولان ذیربط و دیگری مرکز استان بودن فی نفسه خودش موجب تحصیل درآمدهای بسیاری می‌شود که شهرهای غیر مراکز استان از آن محروم هستند. ولی این تصور برخی مردم کاشان که ممکن است اصفهان در حوزه شهری از اعتبار و بودجه سایر شهرها استفاده کند، اینگونه نیست.

* در صحبت‌های شما یکی از فاکتورهای پیشرفت شهری، تلاش مدیران آن شهر است. آیا در کاشان بخشی از این عدم پیشرفت مربوط به مدیران و شورای شهر نیست؟ ما در مرکزی ترین خیابان‌های شهری موانع بتونی می‌بنیم که چهره شهر را نازیبا کرده و در مقابل پیشرفت خدمات شهری محسوس نیست؟

آنچه که اجرا شده است محصول مدیران شهری است. ولی مراجعه‌های مردمی‌من در این ارتباط  بسیار زیاد است که مربوط به کوچه و معابر و مسائل شهری و آسفالت است که من هم به شهرداری ارجاع می‌دهم.

* محوری‌ترین عملکرد شما در طول دو دوره نمایندگی چه بوده است؟ 

بیشترین رویکرد در این سال‌های خدمت در مجلس همچنان که در سال‌های خدمت در استانداری‌هایی که استاندار بوده‌ام توجه به حمایت جهت استقرار بنیان‌های اشتغالزا در منطقه است. نرخ بیکاری در کاشان یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در کشور است. در سال‌های اول نمایندگی جمعیت‌ زیادی به من برای کار مراجعه می‌کرد اما الان جمعیت بیکار به قدری کم شده است که شاهد هستیم فردی می‌آید درخواست اشتغال می‌کند وقتی باهم صحبت می‌کنیم می‌بینیم وی شاغل است و دنبال کار بهتری است. یا رسماً به من نامه می‌نویسند که فرزند ما در سایپا شاغل است و کارش سخت است و می‌‌خواهند که بخواهیم جایش را عوض کنند. و کار آسانتری بدهند و یا شاهد هستیم که ارباب رجوع به دفتر مراجعه می‌کند که فرزند اول در سایپا است و می‌خواهند فرزند دوم را نیز استخدام می‌کنند.

به لطف خدا نرخ بیکاری در این دو شهرستان در سال‌های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است. نمونه آن کم شدن مراجعات به دفتر نماینده و دفتر امام جمعه است. و بیکاران شهرستان منحصر به رشته‌هایی خاص شده است. مثل فوق‌لیسانس زبان انگلیسی یا فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی یعنی رشته‌های که خیلی کاربرد اقتصادی صنعتی تولیدی ندارد و صرفاً باید تدریس بکنند و آموزش و پرورش هم ظرفیت محدودی دارد.

بعنوان مثال سایپا کاشان از بنیانگذاری سنگ اولش را بنده تعقیب کردم. چندی پیش از آقای مدیرعامل سوال کردم که وضعیت اشتغال به چه میزان است، در جواب گفتند به لطف خدا تا این لحظه در مجتمع عظیم سایپا کاشان هفت هزار اشتغال دارند ۳۵۰۰ نفر در مجتمع به طور مستقیم مشغول به کار هستند و ۳۵۰۰ نفر کارکنان طرف قرارداد با شرکت هستند.

معضل بسیار تباهی‌آور بیکاری در این منطقه برسد به نقطه صفر وقتی یک جوان تحصیل کرده خدمت سربازی را انجام داده و بیکار است بعد از مدتی دچار انواع استرس‌ها و افسردگی و ناهنجاری‌های روانی می‌شود که خود منشأ بیماری‌های جسمی‌است و باعث ناراحتی و حتی مریضی پدر و مادر و خانواده نیز می‌شود.

دغدغه اصلی بنده پی‌گیری و پشتیبانی و دعوت از سرمایه‌گذاران اعم از دولتی خصوصی و تعاونی  برای این که در کاشان از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود. و با توجه به این که بخشی از این خطه کوهستانی است و بخشی کویری است؛  کشاورزی قابلیت توسعه در این بخش ندارد از این رو گسترش صنعت مورد توجه ویژه من بوده است.

نمونه‌ای از دیگر شرکت‌هایی که پی‌گیری کردم تا به این روند کمک کردند شرکت فولاد کویر، شرکت‌هامون نایزه، توسعه نساجی‌های کاشان که تعدادی زیادی هستند. شرکت صنایع فولادی و برای شرکت ذوب‌آهن کاشان هم پی‌گیری‌هایی شده و مجوز کتبی وزیر صادر شده است.

* در مورد انتخابات؛ هر نماینده چند دوره می‌تواند در انتخابات مجلس شرکت کند؟

در قانون انتخابات ریاست جمهوری و در قانون اساسی تصریح شده است که رئیس جمهور دو نوبت بیشتر نمی‌تواند انتخاب شود ولی در نمایندگی مجلس این شرط نیست و فرد می‌تواند در دوره‌های مختلف نمایندگی مردم یک منطقه را با رأی مردم به عهده داشته باشد تا سن ۷۵ سالگی که فقط محدودیت سنی دارد. الان در مجلس نماینده‌ای داریم که هشت دوره نماینده مجلس بوده است.


ماهنامه بهشت پنهان

روزنامه کاشان 10 دی ماه 1390

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد