گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

تور نجوم در باتلاق کویر

خبر

تور نجوم در باتلاق کویر

اتوبوس دختران دانشجو گروه نجوم یکی از دانشگاههای شیراز دیروز صبح در برگشت از قلعه مرنجاب آران و بیدگل گرفتار ماسه کویر شد.
راننده اتوبوس که به شدّت از این اتفاق ناراحت بود گفت: آب باران بخشی از جاده را فراگرفته بود. چون نمی‌توانستم عمق آب گرفتگی را حدس بزنم و نگران بودم که عمق آن زیاد باشد و جلوی اتوبوس گیر کند، از اینرو از جاده خارج شدم ولی به محض خروج، چرخ‌های اتوبوس در ماسه فرو رفت و گروه را از حرکت بازداشت.
راننده به کمک دانشجویان ماسه‌های زیر چرخ‌ها را خالی کردند و با کَندن بوته‌های بیابان و قراردادن آن زیر چرخ‌های اتوبوس، تلاش کردند تا خود را از باتلاق ریگ بیرون بکشند ولی تلاش یک ساعته آنها موفقیتی در بر نداشت. به این جهت با مدیریت کاروانسرای مرنجاب تماس گرفتند و درخواست کمک کردند.
یکی از دانشجویان گروه به خبرنگار ما گفت: ساعت ۴ روز قبل به قلعه رسیدیم. ما برای رصد ستارگان به اینجا آمده بودیم ولی هوا بارانی بود و موفق به این کار نشدیم. امروز قصد داشتیم به خانه‌های تاریخی کاشان و بعد از آن به ابیانه برویم ولی شن‌ها جلوی حرکت ما را گرفتند.
نیمساعت بعد از درخواست کمک، جیپ قرمز که تخته‌های چوبی روی آن بود، رسید و سه نفر امدادگر مشغول عملیات بیرون کشیدن اتوبوس از ماسه‌ها شدند.

یکی دیگر از دانشجویان که به علت سردی هوا، پتویی را به دوش گرفته و مشغول کندن بوته بود گفت: هرچند وقت زیادی از دست دادیم ولی همانطور که می‌بینید ناراحتی بر چهره هیچکدام از ما نیست. این اتفاق می‌تواند یک خاطره باشد و در ضمن همه کمک می‌کنند تا زودتر از این چاله خود کرده بیرون بیاییم.
عباس یکی از امدادگران گفت: رانندگان کویر حتماً به یاد داشته باشند که به هیچ وجه از مسیر خارج نشوند چون تنها سطح جاده به علت تردد زیاد کوبیده شده و وسایل نقلیه در آن فرو نمی‌رود ولی به محض خروج از جاده وارد محیط بکر کویر شده و چرخ‌ها در ریگ گیر می‌کند.
او افزود: البته به نظر من مقصر اصلی، راهنمای تور است که می‌بایست این موضوع را به راننده تذکر می‌داد.
فردی که خود را مسئول حراست دانشگاه نامید از گرفتن عکس توسط خبرنگار ما جلوگیری کرد ولی موفق به این کار نشد.
تلاش ۴ ساعته تیم امداد و نجات کاروانسرای مرنجاب که از ساعت ده و نیم صبح جمعه شروع شده بود، با بیرون آمدن اتوبوس و شادی دانشجویان پایان پذیرفت.
گفتنی است کاروانسرای مرنجاب که در ۶۰ کیلومتری آران و بیدگل قرار دارد محیط مناسبی برای علاقه‌مندان به کویر و شب‌های کویر دارد و افرادی زیادی را به خود می‌خواند. هرچند گفته می‌شود چند هفته‌ای است با سخت‌گیری‌های نیروی انتظامی‌که با دستور دادستانی آران و بیدگل از تعداد این تورهای طبیعت کاسته شده است.


ماهنامه بهشت پنهان

روزنامه کاشان 12 آذر 1390

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد