گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

عمو زنجیر باف ؛ درمانگر اختلال های حرکتی کودکان

عمو زنجیر باف ؛ درمانگر اختلال های حرکتی کودکان
عمو زنجیر باف؛ بله. زنجیر منو بافتی؛ بله... یادآور بازی دوران کودکی. نوستالوژی بازی های قدیمی که در خاطره همه ما جلوه ای زیبا از خاطرات گذشته نه چندان دور به تصویر می کشد. وقتی به بازی های از این دست نگاه می کنیم به نظر می رسد اهداف والایی برای آن مدنظر قرار گرفته است. نمی دانم آگاهانه و مهندسی شده این اتفاق افتاده است یا قدیمی ها کلاً و ذاتاً آدم های بی سواد ولی کارشناسی بوده اند. یک وقت هایی به بازی های کودکان ژاپنی حسادت می کنیم. می گوییم آنها از بچگی کار گروهی یا مسائلی از پیش تعریف شده را در بازی های کودکانشان جای داده اند و ما ال هستیم و بل هستیم. خیلی هم خودمان را سرزنش نکنیم. کافی است به داشته هایمان مراجعه کنیم. من مطالعات جامع و کاملی در این خصوص نکرده ام. ولی در این مورد خاص می توان گفت بازی «عمو زنجیر باف» به نوعی هم نمادی از کار گروهی است و همچنین در راستای پیشگیری از عواقب اختلالی هایی به نام «اختلال مهارت های حرکتی ، اختلال رشد هماهنگی» توصیه می شود.
«حرکت یکی از جنبه های بسیار مهم زندگی بشر است. چنان چه حرکت روزمره زندگی از مهارت لازم برخوردار نباشد، کارایی مؤثر را نخواهد داشت و روند عادی زندگی دچار اختلال می گردد. از سال 1994 انجمن روان پزشکی آمریکا در کنفرانس بین المللی ، اصطلاح «اختلال رشد هماهنگی» را برای توضیح ناهماهنگی حرکتی برای نام گذاری یک سری از مشکلات کودکانی به کار برد که در انجام الگوهای حرکتی متناسب با سنشان ، هماهگی حرکتی لازم را ندارند.
کودکان مبتلا به اختلال رشد هماهنگی در بازی کردن و ورزش از سایر کودکان همسن و سال خود ضعیف تر هستند و این ضعف باعث می شود که کودک از طرف جمع همسالان خود زیاد پذیرفته نشود و این مسأله می تواند باعث افسردگی ، گوشه گیری و اضطراب کودک شود و در نهایت از آن جا که کودک افسرده و یا مضطرب نیز نمی تواند در فرآیند یادگیری به اندازه سایر کودکان یا به اندازه ای که توانایی بالقوه او است، موفق باشد و اختلالات جدی در روند زندگی اش به وجود می آید.
از دیگر فعالیت های درمانی که در رشد و یکپارچگی حسی و حرکتی کاربرد دارند می توان به تخته های تعادل، لوازم نقاشی برای فعالیت های درکی حرکتی، پانتومیم ، تقلید ، قصه گویی و توپ بازی اشاره نمود. باید در نظر داشت برای این دسته از کودکان روش درمانی برای رشد و یکپارچگی حسی تا زمانی که علت خاصی مشخص نشود ، پیشنهاد نمی گردد.»
قطعاً تشخیص صحیح و زود هنگام این کودکان نقش بسزایی در بهبود زندگی آتی آنان خواهد داشت. با این وجود بازی هایی نظیر بازی های عمو زنجیرباف به راحتی می تواند از آسیب های ناشی از اختلال رشد هماهنگی پیشگیری نماید.
* مطالب داخلی گیومه به امانت گرفته شده از کتاب روانشناسی مرضی کودک از دکتر حمید کمرزرین ، دکتر انسیه بابایی، دکتر مهناز علی اکبری و دکتر محمد اورکی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد