گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

برزک، ساماندهی رودخانه ؛ همچنان پیگیری در استان

برزک ویرانگر ترین سیل های شهرستان را در بیش از نیم قرن گذشته در خاطره خود تجربه کرده است. خاطره ای تلخ که خسارت های جانی و مالی فراوانی داشته است. سیل 35، سیل 86 و سیل 87 نمونه ای از آنها است.

علتش هم مشخص است. برزک در ارتفاع ، انتهای دامنه های وسیع و ابتدای سرشاخه ها  است. برزک در دره ای بنا شده که از ابتدا تا انتهای آن 25 کیلومتر است. و در یک کلام ،  سیل گیر است.

کارهای خوبی برای پیشگیری از این بلای طبیعی انجام شده ولی کافی نبوده است.

اخیرا ساماندهی رودخانه یکی از کارهایی است که با هدف پیشگیری از خسارت های سیل در حال پیگیری است.

امروز هم به لطف دوستان با مسئولین استان در این خصوص و دیگر مسائل برزک گفتگو کردیم. با معاون استاندار، مدیرکل مدیریت بحران، مدیر کل دفتر استاندار و حوزه مدیریت شهری همچون گذشته از ضرورت های اجرای این پروژه گفتیم.

مسئولین همه زحمت می کشند ولی کارها و نیازها زیاد است و منابع کم، از طرفی مسئولین استانی شاید کمتر با همه ی نیازها و ضرورت های تک تک روستاها و شهرهای استان آشنا باشند و لازم است اهمیت پروژه های شهری را مداوم گفته و پیگیری کنیم.

البته دسترسی به مسئولین به راحتی نیست. طبیعی است. مراجعات زیاد است و درخواست ها متعدد. با این وجود همیشه محبت مسئولین شامل حال ما بوده است که نشان از مهربانی و لطفشان دارد.

ناگفته نماند ، برزکی ها در خصوص تامین اعتبار ساماندهی رودخانه دنبال توجه خاص و ویژه نیستند. آنچه می گویند و می خواهند آن است که اعتبار دولتی متناسب با ضرورت پروژه و مشارکت مردمی باشد. 

همانطور که جناب مهندس گنجی مدیر امور منابع آب و همچنین مهندس شیشه فروش در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان به آن اشاره کردند. در جلسه ای که دوشنبه همین هفته در فرمانداری کاشان برگزار شد.

مهندس گنجی گفت؛' برآورد مشاور برای فاز اول این پروژه چهار و نیم تا 5 میلیارد تومان است. بیش از 35 درصد کار با مشارکت فعال مردمی انجام شده است.'

این بدان معنی است که یک میلیارد و 700 میلیون تومان کار انجام شده است. باید پرسید چه مقدار از این توسط اعتبار دولتی تامین شده است؟

مهندس شیشه فروش هم گفت 'وظیفه مدیریت شهری آن است که مخاطرات شهری را شناسایی کند و در جهت رفع آن بکوشد. کار بی نظیری که برزکی ها در خصوص ساماندهی رودخانه انجام داده اند.'

پروژه 4 یا 5 میلیاردی در مقابل پروژه های بزرگی که در جاهای دیگر انجام می شود عددی نیست ولی فراموش نکنیم که اولا این یک پروژه غیراقتصادی، غیر جذاب و زیرساختی است که همواره با تنش های اجتماعی و مردمی مواجه بوده ولی باید گفت در این مورد به خصوص؛ مردم برزک پیشقدم شده و فعالانه مشارکت نموده اند و یادمان نرود کسانی پای کار این پروژه هستند که ضعیف ترین طبقه اجتماعی بوده و کشاورز هستند.

به هر صورت تسریع و تسهیل تامین اعتبار دستاورد پیگیری امروز در استانداری بود که  به همراه دکتر خوش چشم و عبدی عزیز انجام شد.

 7 آبان ماه 94

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد