گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

سیلک نماد مدنیت بر پایه دانش است

سرپرست فرمانداری کاشان:

سیلک نماد مدنیت بر پایه دانش است


سیلک نماد مدنیت بر پایه دانش است و فعالیت های سازمان های مردم نهاد برای معرفی آن و کم کردن آسیب ها، در صورتی می تواند مفید باشد که  مبتنی بر آگاهی، همه جانبه نگری، در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و با اشراف بر اطلاعات کامل، دقیق و جامع الاطراف باشد.


سرپرست فرمانداری کاشان در خصوص مباحث مطرح شده این روزها پیرامون سیلک با بیان این مطلب گفت: کاشان بیش از هر زمان دیگر نیازمند حضور هوشمندانه سازمان های مردم نهاد است. سازمان های مردم نهاد نماد مشارکت مردم در مسائلی است که شهر منطقه و زندگی آنان را تحت تأثیر قرار می دهد و رویکرد دولت تدبیر و امید هم در این راستا است.


دکتر حمید رضا مومنیان تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 60 سازمان مردم نهاد در حوزه‌های مختلف در کاشان مجوز فعالیت دارند. البته اثرگذاری مردم در حوزه‌های مختلف اجتماعی سابقه تاریخی و دیرینه به قدمت سیلک دارد.


وی افزود: حضور خیرین در حوزه‌های سلامت، بهداشت و درمان، مدرسه سازی، دانشگاه سازی، مسجد و حسینیه و تکیه و آب انبار نشان می‌دهد مردم کاشان در خصوص مشارکت اجتماعی پیشرو هستند.


سرپرست فرمانداری تأکید کرد: البته این یک جریان دوسویه است. فرمانداری سعی می‌کند فرآیند صدور مجوز برای سازمان‌های مردم نهاد و فعالیت های آنان را تسهیل و تسریع کند. تلاش ما این بوده است که مردم را برای حضور قانونمند و با ساز و کار مشخص در فعالیت اجتماعی تشویق و ترغیب کنیم. و انتظار می رود سازمان های مردم نهاد نیر در تعامل متقابل دغدغه های و ملاحظات مدیریت شهری را مورد توجه قرار داده و مباحث را در یک بازه زمانی طولانی مدت مورد قضاوت قرار داده و از بخشی نگری و نتیجه گیری های عجولانه پرهیز نمایند.


مومنیان گفت: وقتی صحبت از زنجیره انسانی اطراف سیلک می شود باید ببینیم تا چه میزان به اهداف موضوع می رسیم و آیا در جریان اقداماتی که مدیریت شهری تاکنون در این خصوص انجام داده است؛ این موضوع محقق نمی شود؟ اکنون در چه مرحله از فرآیند انجام کار قرار داریم؟ نتایج این تجمع چه می تواند باشد؟ مشکلات و نواقص کار در کجاست؟ راه حل چیست؟ آیا این تجمع برای رسیدن به هدف کمک می کند و یا نقش بازدارنده می تواند داشت باشد؟


وی افزود: اگر سازمان های مردم نهاد هدف مشخص و سازنده ای را در نظر دارند – که قطعاً همین گونه است - باید همه جوانب آن را مدنظر قرار داده به آن توجه کنند و صرف برگزاری همایش و زنجیره انسانی بدون توجه به جوانب و حواشی آن نمی تواند نمادی از مشارکت مردمی بوده و برای شهر و جامعه سازنده باشد.


سرپرست فرمانداری کاشان تأکید کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید در فعالیت های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد باز کردن فضای مشارکت مردم است و روند اعطای مجوز به سازمان های مردمی موید این ادعا است.


مومنیان ظرفیت های جدید مردمی ناشی از فناوری های نوین و روز را مورد توجه قرار داده و گفت: رسانه های مجازی، شبکه های اجتماعی و همه این ها ابزاری، برای مشارکت بیش از پیش سازمان های مردم نهاد و مشارکت های مردمی است ولی باید توجه کنیم از آسیب های احتمالی این فضا به سلامت عبور کنیم.


وی تأکید کرد: قرار نیست ابزارها در خدمت مچ گیری های شخصی ، باندی و گروهی قرار گیرد و به محض این که موضوعی مطرح می شود؛ بدون بررسی و دریافت اطلاعات پیرامونی آن ، جبهه گیری نموده و شرایط بدبینی مردم را فراهم کنیم. فراموش نکنیم که بزرگ ترین سرمایه اجتماعی برای پیشرفت شهر ، اعتماد عمومی بین مردم و خدمتگزاران می باشد که چنانچه آسیب ببیند از آن هدف مشترکی که مدنظر همه ماست عقب خواهیم ماند.


مومنیان یادآور شد: پروژه هایی در سطح منطقه و شهر در جریان است که به واسطه مدیریت جمعی مسئولین شهرستان رقم خورده است. کنارگذر شهرستان ، آزادسازی عرصه و حریم سیلک، خط ریلی قم – کاشان، منطقه ویژه اقتصادی ، فرودگاه ، نمایشگاه بین المللی و ... از جمله این پروژه ها است که مردم در انتظار به ثمر نشستن آن هستند تا از برکات آن استفاده نمایند.


وی افزود: سازمان های مردم نهاد و رسانه ها می توانند با توانمندی هایی خود؛ مدیریت جمعی شهرستان را در تحقق این پروژه ها یاری نموده تا زودتر شاهد به بار نشستن آن باشیم و از طرف دیگر هم می توانند آن را دست مایه گروکشی های سیاسی ، باندی و شخصی خود قرار داده و عقب افتادگی شهر و شهرستان را که از گذشته های دور به ارث رسیده است تداوم بخشند.


سرپرست فرمانداری کاشان در خصوص آزادسازی عرصه و حریم سیلک گفت: از سال گذشته که همایشی در این خصوص در سیلک انجام شد و از قبل از آن اقداماتی در این خصوص توسط مدیریت شهری انجام گرفته است. عرصه و حریم از محدوده شهری خارج شده و اراضی فتح المبین به محدوده شهری الحاق گشته است. قرار شده است شهرداری از بخشی از عواید این اضافه شدن محدوده برای آزادسازی عرصه و حریم سیلک اقدام کند که فرآیند کار در حال انجام است.


وی تأکید کرد: بخشی ازمسائل شهرستان فراتر از بحث های شخصی و جناحی است و باید مردم و خدمتگزاران در هر دولت این مسائل را به عنوان منافع با اهمیت شهر پیگری نمایند در خصوص سیلک نیز همه باید دست به دست هم بدهیم و این گونه نباشد که کسی که با من اختلاف نظر و یا سلیقه ای دارد منافع شهرستان را بر سر آن قربانی کند.


مومنیان یادآور شد: منحصر کردن اقدام ها و انتساب فعالیت ها به یک دستگاه؛ نشان می دهد که منافع کلان مردم را نادیده گرفته و به دنبال جریان دیگری است. در شهر اگر کار و خدماتی اتفاق می افتد نخست یک وظیفه بوده و حاصل تلاش جمعی است و غیراز این هم نمی توان شاهد اقدامات موثری در سطح شهرستان و منطقه باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد